Gå til innhold

kan man høre forskjell på en person fra Harstad og Tromsø?

Anbefalte innlegg

Gjest strekker seg lenger
Skrevet

Ja, den er stor.

Gjest Astral
Skrevet

Ja, man hører helt klart forskjell! Nå skal det jo sies at jeg er fra helt nord i Nordland selv, så det er mulig jeg er litt inhabil...

Skrevet

Æ e fra Tromsø og vil ikkje si at forskjellen e kjæmpestor. Litt forskjellig tonefall. Harstadværingan sier strekk og drekk, vi sier strikk,drikke for å nevne noe. Små forskjella vil æ si. Bor for tiden i Harstad, så æ høre den lille forskjellen. De som ikkje e norlending selv, tror æ neppe vil høre forskjell.

Gjest malun
Skrevet

Jeg hører ikke forskjell, men nordlenningsmannen min hører det godt.

Skrevet

Ja, den er stor.

Stor er vel å ta i, iom. at jeg vil tro de fleste som ikke er nordfra eller har tilbragt mye tid med dialektene ikke vil høre forskjell. Det er det samme med foskjellige steder i Oslo-området - vi som har bodd her i mange år hører forskjeller som andre ikke hører.

Hvis forskjellen skal klassifiseres som "stor" vil jeg påstå at et kriterie er at de fleste vil høre forskjell. Egentlig er det her mer snakk om varianter innenfor en dialekt enn forskjellge dialekter.

"..........................."

Gjest Harstadværing
Skrevet

Æ e fra Tromsø og vil ikkje si at forskjellen e kjæmpestor. Litt forskjellig tonefall. Harstadværingan sier strekk og drekk, vi sier strikk,drikke for å nevne noe. Små forskjella vil æ si. Bor for tiden i Harstad, så æ høre den lille forskjellen. De som ikkje e norlending selv, tror æ neppe vil høre forskjell.

Er født og oppvokst i Harstad og har aldri sagt strekk og drekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...