Gå til innhold

Permisjonspenger (mammaperm)

Anbefalte innlegg

Gjest forberedelser
Skrevet

Jeg planlegger mammapermisjon om en tid. Hvis man er jobber som selvstendig næringsdrivende, får man da permisjonspenger? Og hvordan utregnes de? Gjelder det også dersom man feks er i halv fast jobb og halv selvstendig næringsdrivende?

HuLitleSara
Skrevet

Fødselspenger gis til de som har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter. Stønaden tilsvarer vanligvis full årslønn begrenset til 6 G for arbeidstakerer og 65 % av antatt inntekt for selvstendige næringsdrivende. Fødselspenger gis i utgangspunktet i 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 % lønn. Fire uker er forbeholdt faren. Med unntak av visse uker kan foreldrene dele stønadsperioden. Dersom moren ikke har rettigheter, kan faren på visse vilkår ta fødselspermisjon på inntil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn. Tidskontoordningen gjør det mulig å forlenge stønadstiden ved å kombinere delvis gjenopptakelse av arbeidet i kombinasjon med fødselspenger. Kvinner som ikke har rett til fødselspenger får en engangsstønad.

Sakset fra www.trygdeetaten.no

Lykke til da:) Min permisjon er over om 7 dager...

Gjest forberedelser
Skrevet

Fødselspenger gis til de som har vært i arbeid i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden starter. Stønaden tilsvarer vanligvis full årslønn begrenset til 6 G for arbeidstakerer og 65 % av antatt inntekt for selvstendige næringsdrivende. Fødselspenger gis i utgangspunktet i 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 % lønn. Fire uker er forbeholdt faren. Med unntak av visse uker kan foreldrene dele stønadsperioden. Dersom moren ikke har rettigheter, kan faren på visse vilkår ta fødselspermisjon på inntil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn. Tidskontoordningen gjør det mulig å forlenge stønadstiden ved å kombinere delvis gjenopptakelse av arbeidet i kombinasjon med fødselspenger. Kvinner som ikke har rett til fødselspenger får en engangsstønad.

Sakset fra www.trygdeetaten.no

Lykke til da:) Min permisjon er over om 7 dager...

Så hvis jeg feks jobber halv og i tillegg har inntekt som selvstendig, så vil jeg få 50% permisjonspenger (for den faste jobben) pluss 65 % av inntekten jeg tjener som selvstendig??

Gjest vil jeg tro
Skrevet

Så hvis jeg feks jobber halv og i tillegg har inntekt som selvstendig, så vil jeg få 50% permisjonspenger (for den faste jobben) pluss 65 % av inntekten jeg tjener som selvstendig??

Man kan da ikke få over 100 %!

matildes mor
Skrevet

Mener å ha lest et sted at om du jobber som selvstendig næringsdrivende må du ha betalt inn en slags forsikring for å kunne motta svangerskapspenger.

Håper jeg ikke surrer fælt nå:-)

Gjest forberedelser
Skrevet

Det er jo ikke det jeg sier! Siden jeg tenker å jobbe mindre enn 50 prosent som selvstendig næringsdrivende, så blir det jo 65% AV DET, altså at den biten utgjør mye mindre enn 50 %. I tillegg til 50 prosent av den halve faste inntekten altså.

Skjønner?

HuLitleSara
Skrevet

Du får da enten 80 eller 100% av den 50% som du er ansatt i avhengig av hvilken dekningsgrad du velger... og 65% av den halvdelen du er selvstendig næringsdrivende. Ble litt klungrete, men skjønte du hva jeg mente?

Skrevet

Med 80% av en halv stilling og 65% av en annen halv stilling skal de godt gjøres å komme over 100%.

Dessuten er vel taket 6G uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...