Gå til innhold

syk ved ny jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest noen som vet?
Skrevet

Jeg skal begynne i ny jobb om tre uker. Båd jeg og barnet mitt har vært endel syk i det siste og nå lurer jeg på: Hvis jeg blir syk den helt første tiden i ny jobb (eller sykt barn), får jeg da ingen lønn, og ingen sykepenger fra Trygdekontoret? Det ville vært helt krise hvis jeg ble stående uten lønn i feks en uke pga influensa eller sånn.

Gjest dina2
Skrevet

du kan bruke sykt barn dager fra første dag, men med egenmeldinger må du ha jobbet en eller to tre måneder før du kan bruke. Tror jeg. Ved influensa kan du vel få sykemelding.

Gjest noen som vet?
Skrevet

du kan bruke sykt barn dager fra første dag, men med egenmeldinger må du ha jobbet en eller to tre måneder før du kan bruke. Tror jeg. Ved influensa kan du vel få sykemelding.

Åja, så da får man lønn selvom man ikke engang kan komme de første dagene på ny jobb, da, så lenge legen kan attestere det? Det var beroligende å vite. Selv om jeg håper jo vi holder oss friske nå da!

Skrevet

Du må ha stått i stillingen i minst to uker før du har rett til å levere egenmelding, om jeg husker rett (en stund siden jeg har jobba med dette).

Det samme gjelder sykemelding fra lege - du har rett på å få sykemelde deg, men du har ikke rett på lønn før etter minst to uker.

I alle fall er det slik i kommunen, kan hende det er varianter av dette ute i det private næringsliv.

Som sagt - jeg er ikke bombesikker (men nesten!)

Gjest dina2
Skrevet

Åja, så da får man lønn selvom man ikke engang kan komme de første dagene på ny jobb, da, så lenge legen kan attestere det? Det var beroligende å vite. Selv om jeg håper jo vi holder oss friske nå da!

iallefall på min arbeidsplass, men kan kanskje praktiseres forskjellig.

Rhea Silvia
Skrevet

Du må ha vert ansatt i fire uker før du har rett på sykepenger, og 8 uker før du kan bruke egenmelding. De samme reglene gjelder for sykt barn med mindre arbeidsplassen har egne regler.

Vi brant oss på dette i høstda mannen min skiftet jobb. Heldigvis bvar det bare endang, emn likevel.

Det var nye regler fra 1.juni 2004. Det er mulig en tidligere kunne være hjemme med sykt barn fra første dag, men det gjelder ikke lenger. Vi sjekket med trygdekontoret også.

Sjå

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...