Gå til innhold

Fluor - tannkrem eller tabletter?


Tilla

Anbefalte innlegg

Når jeg var liten brukte jeg tannkrem uten fluor, og fluortabletter i tillegg.

Dette hadde jeg tenkt å videreføre til sønnen vår på 2,5. Men helsesøster mente det var helt ut, og at vi måtte bruke tannkrem med fluor og ikke tabletter i det hele tatt.

Så nå ble jeg litt i tvil, jeg som alltid har trodd at jeg kunne takke fluortablettene for mine hullfrie tenner.

Så hva er best, tannkrem eller tabletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min er tannlege, og synes det er toppers at jeg bruker bittelitte grann tannkrem (for at det skal smake godt) + fluortabletter.

Jeg har brukt fluortabletter hele livet, og har ingen hull i tennene (selv om jeg er 32).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Fluor i tannkrem styrker tannemaljen i munnen. Fluor fra tabletter styrker tannemaljen når de blivende tennene dannes.

Jeg ville fremdeles gitt mine små barn tabletter, nettop av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ville nok valgt begge deler jeg også, men tenk over _mengden_ fluor barnet ditt får i seg! Fluor er et mineral som i likhet med andre stoffer kan gi forgiftninger i store mengder. (Da er det snakk om svært mye, men likevel.) Om du vil bruke begge deler så bruk for all del en barnetannkrem, ikke "voksentannkrem", og den svakeste fluortabletten.

Husker desverre ikke helt nøyaktig mengden fluor i forhold til alder, så spør Erik på nytt eller annet tannhelsepersonell. Kanskje de vet det på apoteket og, men jeg har dårlig erfaring med apotekpersonale på det området... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...