Gjest motisaz Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 er lit redd jeg får for lite kalk..fordi jeg er veganer og ikke bruker melkeprodukter.... men jeg bruker soya, og mandler sesamfrø..og grønnsaler som brokkoli og kål..men vet ikke hvor mye som er nok..bør jeg ta tilskudd?? i så fall hvilket merke?? (tar vitamineral, men det inneholder ikke kalk) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Hvis du spiser soy, sesam, broccoli, det går bra, tror jeg. Så lenger du ikke spiser for mye fosfatholdig matvarer (spinat har kalk men også for mye fosfat og fks, cola, farris, brus kullsyreholdige drikker og sitronsyre fra ferdig matvarer stjeller kalk) eller for mye protein (for mye nitrogen gir kalk tap også) så det gir ikke noe problem tror jeg. se: matvarer som innholder kalk per 100g: fennikel (110mg), grønnkål (230mg), brokkoli (105mg), soyabønner (255mg), hvetefullkornbrød (65mg), pumpernikkel/rugbrød (100mg), hasselnøtter (225mg), mandler (250mg), solskikkefrø(116mg), sesamfrø (975mg), tahini (425mg), linfrø (199mg), alle soyprodukter (tofu, miso, melk) http://www.room42.com/store/health_center/diet_nutrition/vitamins_minerals.shtml Tror at 2000mgdaglig er nok for deg? For sikkerhetsskyld burde du ta kalk tablett nå du trener så mye som du gjør og med tap av mensa. Det siste evnet som kan være det sterkest årsake for kalktap. Det begynner til og med å stjeler kalk fra tenner feks... klems 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thessie Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/vegetarkost.htm http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/vegetarkostvitamin.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/vegetarkost.htm http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/vegetarkostvitamin.htm www.nomilk.com/calcium.txt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Hvis du spiser soy, sesam, broccoli, det går bra, tror jeg. Så lenger du ikke spiser for mye fosfatholdig matvarer (spinat har kalk men også for mye fosfat og fks, cola, farris, brus kullsyreholdige drikker og sitronsyre fra ferdig matvarer stjeller kalk) eller for mye protein (for mye nitrogen gir kalk tap også) så det gir ikke noe problem tror jeg. se: matvarer som innholder kalk per 100g: fennikel (110mg), grønnkål (230mg), brokkoli (105mg), soyabønner (255mg), hvetefullkornbrød (65mg), pumpernikkel/rugbrød (100mg), hasselnøtter (225mg), mandler (250mg), solskikkefrø(116mg), sesamfrø (975mg), tahini (425mg), linfrø (199mg), alle soyprodukter (tofu, miso, melk) http://www.room42.com/store/health_center/diet_nutrition/vitamins_minerals.shtml Tror at 2000mgdaglig er nok for deg? For sikkerhetsskyld burde du ta kalk tablett nå du trener så mye som du gjør og med tap av mensa. Det siste evnet som kan være det sterkest årsake for kalktap. Det begynner til og med å stjeler kalk fra tenner feks... klems takk for svar. Har du prøvd noen typer kalk tabletter som du kan anbefalle?? (stjeler fra tenner..det betyr vel ikke at de kan knekke?? grøss) forresten..lurer poå åhvordan fruktarianere for nok kalk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 takk for svar. Har du prøvd noen typer kalk tabletter som du kan anbefalle?? (stjeler fra tenner..det betyr vel ikke at de kan knekke?? grøss) forresten..lurer poå åhvordan fruktarianere for nok kalk... jeg skrev et innleg om det men det ble fjernet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 jeg skrev et innleg om det men det ble fjernet! liksom at jeg sliter akurat med dette nå, finner ikke noe kalk tilskudd uten noe tilsetningstøff, gjær, sukker, sorbitol, gluten, laktose... fikk unikalk, det virker greit, spurte legen på allergi forum om det håper at det er trygg for meg... de som er fruitarianer (mest ekstrem som spiser bare frukter og bær) få ikke kalk gjennom matvarer, tror at de ta kosttilskud. Det funker mer som et slags fast, hvis man spiser nok frukter, nok kalorier, da sparer man protein. Ellers bryter ned muskelmasse, og bruker amynosyrer for å produsere energi... Hvis du skriver på altavista, fruitarianism de dukker opp mange site om emnet, og du kan finne ut hvordan man blir en fruktarian, hvor får man protein eller kalk, også definisjon. DEt varierer så mye, noen bare spiser frukt og bær, andre spiser også nøtter, grønnsaker, bønner... Når man mangler kalk tenner knekke ikke, men de kan fale av, blir svarer!!! fruktarianer også kan få problemer med tenner, per grunn er for mye syre, det kan begynner å blø :/ klems 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 takk for svar. Har du prøvd noen typer kalk tabletter som du kan anbefalle?? (stjeler fra tenner..det betyr vel ikke at de kan knekke?? grøss) forresten..lurer poå åhvordan fruktarianere for nok kalk... tenner blir svakere!! mente jeg ;p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 takk for svar. Har du prøvd noen typer kalk tabletter som du kan anbefalle?? (stjeler fra tenner..det betyr vel ikke at de kan knekke?? grøss) forresten..lurer poå åhvordan fruktarianere for nok kalk... Hei motisaz, legen fra allergi forum sa at det er ok med unikalk klem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 13. februar 2001 Del Skrevet 13. februar 2001 Hei motisaz Kalsiumbehovet for kvinner i alderen 11-20 år er 900 mg per dag. For kvinner i alderen over 20 år er kalsiumbehovet 800 mg per dag. Melkeprodukter er gode kilder til kalsium. Når du ikke bruker noen av disse er det sannsynlig at du trenger et kalsiumtilskudd. 500 mg per dag anbefales i tillegg til at du samtidig benytter kalsiumrike matvarer. Jeg ser at Luzia har gitt deg tips om disse. Husk at frø bør knuses for at kalsiuminnholdet skal utnyttes! Det finnes ulike typer kalsiumtilskudd på markedet. Du bør velge et tilskudd uten vitamin D dersom multivitaminen du tar inneholder vitamin D, hvis ikke velger du et tilskudd med vitamin D. Vitamin D er nødvendig for god utnyttelse av kalsiumet i kosten. Et tilfredsstillende kalsiuminntak er viktig for at du skal utvikle et sterkt skjelett og sterke tenner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.