Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en hjemmeboende sønn på 26 år med AD/HD.Diagnosert 10 år gammel på Nevropsykologisk avd.Ritalin ble brukt fram til 8 klasse.med middels effekt.Hos han har alltid aktivitetsnivået vært varierende. Kan ha lengre gode perioder med godt humør god matlyst(3 middager for dagen) mye musikk og bra konsentrasjon og perioder med enorm språkbruk,aggresjon,konsentrasjonsvikt og søvnmangel.Ble for 4 år siden veldig dårlig grunnet astma og har siden den tid ikke klart å "hente seg inn igjen". Har vært en kasteball mellom etatene og "hjelpeapperatet".Etter ett år orket ikke jeg(mor) mer og vi har hatt advokat som tar seg av papirmøljene.De 4 siste årene har det vært mye tårer,søvnløshet og utagering i hjemmet. Han er nesten aldri ute lenger, er blitt tynn og blek og fastlåst i tankene slik de med AD/HD ofte blir.Siste 4 år har han vært 100% arbeidsufør og får rehabilitering.Har søkt om midlertidig ung ufør for andre gang. Dette fordi den økonomiske tryggheten i tillegg til at man trenger fred og ro for å komme seg til hektene igjen. Noe som er umulig når man er under trygdekontoret.Trygdekontoere har forlagnt ny utredning på AD/HD,noe som er et stress som varer over ca 2 mnd for pårørende.+ utredning på Torette. Får litt støtte fra sosialkontoret, men som alle vet må dette betales tilbake så snart en får litt penger.( Vet om andre AD/HD foreldre som har fått store økonomiske problemer i håp om å hjelpe barnet sitt)Vi står på venteliste på VOP i vår bydel for 4 gang.Det er bare en 20 % stilling i vår bydel på dette feltet! og ventetiden er lang. På nettet fant jeg en medisin som heter Strattera som jeg tenkte han kunne prøve.Ritalin er ikke aktuelt.Jeg er nå så sliten av trygdekontor,sosialkontor,vop og problemer på hjemmefronten at det tar helt livslysten fra meg.Mener jeg har gjort min jobb som mor etterhvert.Er det meg det er noe i veien med eller " hjelpeapparatene"?Er det ingen som forstår hva AD/HD er?Er det ingen som driver med forebyggende arbeid i dette langet? Hver 3 innsatt har AD/HD. Hvorfor det? De orker ikke systemene lenger.Hele livet deres har vørt et eneste langt prosjekt! Hvordan tror de livet til pårørende er? Jeg kan svar:en lang kamp! psykisk følelesmessig, slit,økonomisk slit til slutt blir du så sliten av avkommet ditt at du må ta avstand for å overleve.Man blir avstumpet i følelseslivet sitt av sånt noe.Er jeg alene i landet som sitter på denne måten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest totallylost

Hei du:)

Må først få si at jeg synes det virker som om du har vært - og er - svært tilstede for sønnen din, han er heldig som har en mor som deg:)

Jeg kan nok ikke gi deg svar på alle spørsmålene dine, men jeg kan gi deg et tips vedr medikament til ADHD-diagnostiserte. Har selv en sønn med ADHD og han bruker en medisin som heter Concerta. Denne er godkjent i Norge, det er ikke Strattera, noe som vil gjøre tingenes tilstand enda mer kompliserte for deg, og det tror jeg ikke du trenger... Concerta er en depot-tablett. Den skiller ut virkestoffet gjennom en hel dag, slik at man ikke trenger å ta tabletter hver 3.time. Siden di sønn er en voksen mann kan det jo tenkes han må ha 1 tablett 2 ganger daglig, men han vil ikke få slike "opp-og-ned"-turer som mange ADHD-barn må slite med. Vet ikke om dette var til noen hjelp...:) Lykke til uansett!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/#findComment-1191866
Del på andre sider

Må først få si at jeg synes det virker som om du har vært - og er - svært tilstede for sønnen din, han er heldig som har en mor som deg:)

Jeg kan nok ikke gi deg svar på alle spørsmålene dine, men jeg kan gi deg et tips vedr medikament til ADHD-diagnostiserte. Har selv en sønn med ADHD og han bruker en medisin som heter Concerta. Denne er godkjent i Norge, det er ikke Strattera, noe som vil gjøre tingenes tilstand enda mer kompliserte for deg, og det tror jeg ikke du trenger... Concerta er en depot-tablett. Den skiller ut virkestoffet gjennom en hel dag, slik at man ikke trenger å ta tabletter hver 3.time. Siden di sønn er en voksen mann kan det jo tenkes han må ha 1 tablett 2 ganger daglig, men han vil ikke få slike "opp-og-ned"-turer som mange ADHD-barn må slite med. Vet ikke om dette var til noen hjelp...:) Lykke til uansett!

Klem fra

Takk for fint svar! Har lest om Conserta. Det er denne amfitaminen jeg ikke liker.Stattera er uten amfitamin men selvsagt koster de 1400. Så må jeg legge ut for så å få det refundert fra trygdekontoret.Jeg begriper ikke at alt skel være så tugvindt i dette landet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/#findComment-1191907
Del på andre sider

Gjest gladiol

Kjenner meg så godt igjen, selv om mine barn er yngre.

Det har vært et umenneskelig slit å komme igjennom alle instanser. Ikke minst pga. manglende forståelse og kunnskap.

Men litt til medisinering: Ser at du fikk tips om Conserta.

Denne tabletten har akkurat samme virkestoff som Ritalin. Forskjellen er kun måten den er bygd opp på.

Strattera er så vidt meg bekjent nå godkjent i Norge. Det vil si at det trengs ikke søknad om registreringsfritak og det reduserer samtidig prisen vesentlig.

Forhør deg med legen, vet det er mange som har hatt god effekt av dette medikamentet og det er ikke sentralstimulerende.

En ting som kan være greit å vite er at Strattera må brukes i 2-3 uker før effekt oppnås.

Det er også stor sannsynlighet for at den må brukes ytteligere ett par uker før den virker opptimalt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/#findComment-1192288
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg har lyst å fortelle at psykiateren min forteller om voksne gutter som din sønn som går prøvd strattera, og fått et helt nytt liv.Enkelte kjenner forandringen innen en uke men det er selvsagt individuelt. Disse har ofte prøvd ritalin eller concerta uten gått resutat.(metylfenidat) Noen dexedrine,(amfetamin). Straterra er innenfor en antidepressiv gruppe og virker spesielt godt på noradrenalin, selv om psykiatere min mener de også har en viss efekt på serotonin og dopamin.

(men her tipper jeg de lærde strides)

Det som er litt spennende med denne medisinen er at det er forsknng som tyder på at kanskje kan skje en mer permanent forandring i den kjemiske ubalansen i hjernen hos enkelte med ADHD, i motsetning til hvordan det er med ritalin/concerta. Dette vet man lite om ennå , men det er nå ganske interessant synes jeg. Jeg tror ikke medisinen er godkjent ennå, men det skjer i løpet av året og det er bare en formalitet. Synes absolutt at sønnen din burde prøve denne medisinen. Etter å ha gått på den en stund kan det være lurt å ta en prøve og måle hvor mye av medisinen som faktisk blir i systemet. Noen skiller ut raskere, andre tar senere opp. Lykke til. Finnes ingen garantier, men ha det ikke uprøvd.

Vennlig hilsen bugge.(som håper å å bli spesialpedagog en dag og gjøre livet lettere for barn som din sønn en gang var.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/#findComment-1192297
Del på andre sider

bugge -jenta

Takk for fint svar! Har lest om Conserta. Det er denne amfitaminen jeg ikke liker.Stattera er uten amfitamin men selvsagt koster de 1400. Så må jeg legge ut for så å få det refundert fra trygdekontoret.Jeg begriper ikke at alt skel være så tugvindt i dette landet!

Hei, du omsorgsfulle mor!

Conserta er etter min ringe kunnskap ikke et amfetamin. Ikke ritalin heller. De kaller det metylfenidat. Dexedrin, eller dexamin som de kalte det før, er et amfetamin.

MEN i forbindelse med medisinering av ADHD snakker vi om medisinske, terapeutiske doser. De er så langt unna de dosene som skal til for å ruse seg. Og spesielt conserta(depot) har en slik virkning at de bruker ca. 12 timer på å sakte gå ut i kroppen. Ritalin, som ikke er depot, ligger som oftest rundt 3-4 timer. Med andre ord egner depottabletter seg virkelig dårlig til rusing.( Et eksempel;En misbruksdose av ritalin er for eksempel 50 - 100 ganger større enn den vanlige dagsdosen en med ADHD trenger.Det sier ganske mye.)

Økonomi er absolutt med i bildet for mange av oss, så da kunne det være greit å prøve ut concerta før stratterra. Igjen tror jeg de er mye flinkere i dag til å måle og se hvor mye som er tatt opp, og om dosen er riktig. Av og til er det doseringen og ikke medisinen det er noe galt med.

VH bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/#findComment-1193180
Del på andre sider

Annonse

Klem fra

hei og takk for fint svar.Bare det å få en voksen med AD/HD til lege eller psykiater kan jo være en utfordring.Mye har forandret seg til det bedre;heldigvis.når det gjelder forståelse fra lege,skole,arbeid og ikke minst medisiner.Det har vært mye negativ omtale i media ang. Ritalin. Når min sønn brukte disse virket han sløvet i perioder og humøret var dempet.Han kjente ikke seg selv igjen.Dette med amfitamin er vel noe media og enkelte andre som er mer imot enn oss,men det skaper en slik dårlig samvittighet.Man vil jo det beste og er gjerne ikke flinke nok og forsvare oss i forhold til andre.Ved Ritalin/Conserta/strattera er det vekttap. Dette bekymrer meg veldig da min sønn er 20 kg undervektig.Dessuten hjelper det ikke på søvforstyrrelsen som følger med AD/HD.I tillegg blir de ofte deprimert når de begynner på medisiner.Da ser de hvor langt kameratene er kommet i forhold til en selv.Det kan bli en tung nedtur.Jeg vet ikke nok om voksne med AD/HD.Det er vel fengselslegen som sitter med mest kunnskap der,tenker jeg. Huffsan, nå datt jeg helt ut

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177984-adhd-og-vop/#findComment-1193210
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...