Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Legen min har sagt at hun vil ha en bekreftelse fra min psykiater at jeg trenger attføring.

Dette fordi min fastlege kan veldig lite om ocd. (Jeg er hennes første pasient med det.)

Skolefristene går jo snart ut. Og dersom jeg ikke kommer meg på skole i høst, vet jeg ikke hva som skjer. Fordi da har jeg vært sykemeldt ett år.

Hadet det vært opp til meg, hadde jeg villet komme i gang så fort som mulig.

Det å gå hjemme med min ocd, har dessverre virkelig gjort min tvang myyye værre. Tidligere kunne jeg iallefall gå ut alene. Jeg kan ikke angang det nå. Bare svært skjelden. Må alltid ha med noen som kan følge med at jeg ikke "gjør noe galt" (som tvangstankene sier. Jeg er redd for å skade noen osv.)

Jeg skal etter påske til ny psykiater. Og får eksponering. Kan jeg spørre han om omskoleringen allerede første gangen?? Eller blir det bare dumt.

Hva hadde du sagt NHD?

Men dette haster jo som sagt litt for meg..

Men trenger egentlig legen å få bekreftelse fra min nye psyk? Eller vil hun dette bare fordi hun er usikker ang min diagnose??

God helg! Og god påske:)

Fortsetter under...

Gjest Ikke NHD, men...

Det haster jo, så jeg synes godt du kan spørre din nye psyk. Jeg tror nok en bekreftelse fra ham kan lønne seg. Det er ikke enkelt å få attføring (mulig det er enklere med OCD?) og da jeg søkte hedde jeg med bekreftelser fra to stykker i tillegg til at jeg tidligere hadde gått på rehabilitering som forespeilet attføring etterpå. Fikk avslag likevel, men med nytt brev fra meg, telefonsamtale og brev fra tidligere behandler og brev fra ennå en behandler gikk det gjennom :)

Så ta tak i de papirene du kan få. Ønsker deg lykke til :)

Gjest en mamma i nord

Du bør søke skoleplass uavhengig av om alle papirene for atføringssøknad er i orden først. Papirene kan du ordne etterpå. Og du risikerer ikke å stå der med invilget atføring og ingen skoleplass.

Du kan selvsagt spørre den nye behandleren om en uttalelse fra han. Om det er nødvendig kan du eventuelt kontakte den gamle behandleren.

Du bør søke skoleplass uavhengig av om alle papirene for atføringssøknad er i orden først. Papirene kan du ordne etterpå. Og du risikerer ikke å stå der med invilget atføring og ingen skoleplass.

Du kan selvsagt spørre den nye behandleren om en uttalelse fra han. Om det er nødvendig kan du eventuelt kontakte den gamle behandleren.

Ok, tusen takk!!

Da skal jeg sende avgårde papirer:))

Vennlig hilsen,

Snakk med trygdekontoret, og send inn søknad selv. De vil så innhente legeopplysninger.

Og så bør du søke på skoler før søknadsfristen, men dersom du må betale depositum på skolepenger så kan vel det bli et problem :-(

Stå på!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Klart du kan spørre om dette når fristene er slik de er. Jeg synes at en alltid skal se på det som positivt når pasienten tenker fremover og er konstruktiv i sin livsplanlegging.

Når det blir konkret, er det slik at det er du som søker attføring, og psykiateren avgir erklæring når denne blir tilsendt fra Trygdekontoret.

Annonse

Det haster jo, så jeg synes godt du kan spørre din nye psyk. Jeg tror nok en bekreftelse fra ham kan lønne seg. Det er ikke enkelt å få attføring (mulig det er enklere med OCD?) og da jeg søkte hedde jeg med bekreftelser fra to stykker i tillegg til at jeg tidligere hadde gått på rehabilitering som forespeilet attføring etterpå. Fikk avslag likevel, men med nytt brev fra meg, telefonsamtale og brev fra tidligere behandler og brev fra ennå en behandler gikk det gjennom :)

Så flott at du tar inisiativ!

Søk gjerne på flere ting om du ikke er helt sikker på hva du vil, eller om du ikke er sikker på å komme inn på førstevalg.

Vær oppmerksom på at enkelte saksbehandlere får hikke av at man tar eget inisiativ og søker på noe uten at alt er avklart på forhånd. De kan også teke veldig snevert og A4 om hva man kan gjøre. Håper du slipper å oppleve dette. Men skulle det skje, så allier deg med alle gode krefter og ta en fight.

Ønsker du en utdanning på mer enn tre år, finnes det vanlig studielån å fullføre med.

mvh

Snakk med trygdekontoret, og send inn søknad selv. De vil så innhente legeopplysninger.

Og så bør du søke på skoler før søknadsfristen, men dersom du må betale depositum på skolepenger så kan vel det bli et problem :-(

Stå på!

Ok, tusen takk for info:)

Klem:)

Tusen takk:)

Klem,

Så flott at du tar inisiativ!

Søk gjerne på flere ting om du ikke er helt sikker på hva du vil, eller om du ikke er sikker på å komme inn på førstevalg.

Vær oppmerksom på at enkelte saksbehandlere får hikke av at man tar eget inisiativ og søker på noe uten at alt er avklart på forhånd. De kan også teke veldig snevert og A4 om hva man kan gjøre. Håper du slipper å oppleve dette. Men skulle det skje, så allier deg med alle gode krefter og ta en fight.

Ønsker du en utdanning på mer enn tre år, finnes det vanlig studielån å fullføre med.

mvh

Ok, tusen takk for info! Da får jeg håpe jeg er heldig med saksbehadler:))

Klem,

Klart du kan spørre om dette når fristene er slik de er. Jeg synes at en alltid skal se på det som positivt når pasienten tenker fremover og er konstruktiv i sin livsplanlegging.

Når det blir konkret, er det slik at det er du som søker attføring, og psykiateren avgir erklæring når denne blir tilsendt fra Trygdekontoret.

Ok, tusen takk NHD:)

Da skal jeg spørre. Gjett om jeg er spent på ny behandling...

Har ventet siden November nå, så nå er jeg klar til fight:))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...