Gå til innhold

Kritikk til psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest Vil bare vite

Mye bra men jeg er slettes ikke fornøyd. Jeg har aldri vært pasient selv men har hatt pårørende.

Det jeg reagerer på er:

1) Søvn. Har inntrykk av at psykiatrien ikke er så opptatt av dette. Søvnutredning burde vært mere vanlig. En del mennesker sliter med f.eks snorkeprobler og får problemer med kvaliteten på søvnen. Dårlig kvalitet på søvnen vil igjen føre til tretthet på dagen noe som igjen sikkert kan føre til depresjon. En jeg kjenner har dette problemet i svært stor grad og han ble ikke undersøkt for dette selv om han var dere i flere uker.

2) Det andre jeg reagerer på er at psykiatrien ikke opplyser om Reichelts teori hvor han hevder at melk og gluten kan være årsak til psykiske lidelser. http://www.nfhm.org/artikler/referat.html

Greit nok om psykiatere selv ikke tror så mye på den teorien men jeg synes de bør fortelle om den. Jeg kjenner selv personer som kan hevde de blir depressive med en gang de inntar melk og bevis på det er at de har spist mat de trodde ikke inneholdt melk.

Dere som har vært innlagt på psykiatrisk sykehus: Har dere fått noe spørsmål om søvn og at eneklte matsorter kan virke inn på psyken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178256-kritikk-til-psykiatrien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vil bare vite

Kanskje det kan være fordi innholdet i de artiklene og teoriene

bare er alternativt useriøst vrøvl? Prøver du kanskje å reklamere for noe helsekost-greier?

Hæ! Nei. Hva skulle så dette ha med helsekost å gjøre? Dessuten er det en lege som er spesialist i nevrologi som har forsket på melk og gluten.

Gjest Timari

kunne nok vært interessant å vite mer om søvn men er mer skeptisk til melk og gluten teorien. Særlig da en forsker leverte inn urinprøven til bikkja si og fikk vite at den hadde proteinintoleranse!!.

Det er så mange alternative retninger ute og går, skal ikke si at de ikke har noe for seg men trenger man å forvirre pasientene mer enn nødvendig? Man kan jo drukne i jungelen av alternativ medisin. Derfor kan de bare fokusere på det som er vitenskapelig bevist. OM Reichelt klarer å gjøre en vitenskapelig studie på dette så stiller i et annet lys. Men hittil har han ikke klart det.

jeg tror derimot at man ikke har vondt av å spise et variert og sunt kosthold. og ta vitamintabletter. Men å overdrive i den ene eller andre retningen tror jeg ikke er sunt for noen

Gjest vil bare vite

kunne nok vært interessant å vite mer om søvn men er mer skeptisk til melk og gluten teorien. Særlig da en forsker leverte inn urinprøven til bikkja si og fikk vite at den hadde proteinintoleranse!!.

Det er så mange alternative retninger ute og går, skal ikke si at de ikke har noe for seg men trenger man å forvirre pasientene mer enn nødvendig? Man kan jo drukne i jungelen av alternativ medisin. Derfor kan de bare fokusere på det som er vitenskapelig bevist. OM Reichelt klarer å gjøre en vitenskapelig studie på dette så stiller i et annet lys. Men hittil har han ikke klart det.

jeg tror derimot at man ikke har vondt av å spise et variert og sunt kosthold. og ta vitamintabletter. Men å overdrive i den ene eller andre retningen tror jeg ikke er sunt for noen

For meg er personlige erfaringer fra kjente bevis nok. Man vet jo ikke om det virker før en har prøvd. Jeg har selv sett det så tydelig at andre reagerer på melk og gluten at jeg synes det er forferdelig å tenke på at mange der ute lider fordi de ikke har sjekket dette opp.

Annonse

Gjest Timari

For meg er personlige erfaringer fra kjente bevis nok. Man vet jo ikke om det virker før en har prøvd. Jeg har selv sett det så tydelig at andre reagerer på melk og gluten at jeg synes det er forferdelig å tenke på at mange der ute lider fordi de ikke har sjekket dette opp.

jeg har også opplevd at bekjente har fått det mye bedre etter å ha kuttet ut melk og gluten. Men det betyr ikke derimot at dette funker for alle. Vet også om flere som har kuttet ut melk og gluten som ikke har fått det bedre heller så.. Jeg forstår at psykiatrien er tilbakeholdne med dette.

travis1365380598

Men hvis personlige bevis fra kjente er nok så bør jo også psykiatrien begynne med aurafotografi, fotsoneterapi, lymfedrenasje, mm. Det finnes jo mange eksempler på at enkeltpersoner har fått det bedre av disse tingene. Problemet med mye av det alternative helsetilbudet er at lite av dette er utprøvd vitenskapelig. Da får en heller ikke luket ut placeboeffekter, ol.

De fleste sykehusavdelinger i dag er vel så spesialiserte at man sjelden får utredet andre lidelser enn nettopp det man er innlagt på vedkommende avdeling for. Det vil normalt være fastlegen man må ta opp et spørsmål som snorking med.

Kostholdsteorien du nevner er såvidt jeg vet, relativt omstridt. Det finnes mange andre alternative teorier som noen har tro på, og såfremt ikke man har konkrete holdepunkter for at den enkelte pasient i særlig grad reagerer negativt på sitt nåværende kosthold, så synes jeg ikke en sykehusavdeling skal foreslå endringer av såpass spesiell karakter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...