Gå til innhold

hater navnet "Jysk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varemerke-strategi har du visst ikke særlig rede på.

hehe nei, det har jeg sikkert ikke. *ler*

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

10

• flisa

6

• amber sun

5

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Varemerke-strategi har du visst ikke særlig rede på.

Varemerkingsbyggingstrategi... er det noe varemerkingsbyggingsstrategene konstruerer for seg selv eller med tanke på brukerne?

Gjest brandings
Skrevet

Varemerkingsbyggingstrategi... er det noe varemerkingsbyggingsstrategene konstruerer for seg selv eller med tanke på brukerne?

Selvfølgelig for brukerne. Det er de som er markedet.

Statens Vegvesen eksisterer fortsatt i høyeste grad, men det er anlegg- og vedlikeholdsenheten som er skilt ut i ety annhet navn, fordi de skal konkurrere med private aktører om anbud, og derfor ville ha et eget varemerke med et nøytralt navn.

Skrevet

Selvfølgelig for brukerne. Det er de som er markedet.

Statens Vegvesen eksisterer fortsatt i høyeste grad, men det er anlegg- og vedlikeholdsenheten som er skilt ut i ety annhet navn, fordi de skal konkurrere med private aktører om anbud, og derfor ville ha et eget varemerke med et nøytralt navn.

Generelt: Når brandingen ikke fungerer for publikum og brukere, virker det rett og slett tåpelig å motargumentere med at 'dette har ikke dere greie på'.

Ellers er det selvsagt bla spørsmål om frekvens, hyppighet og tidsaperspektiv når det gjelder merkevarebygging, men alle har ikke et hav av tid og ressurser. Virker lite gjennomtenkt med Mesta, det er en vanlig dialektform i hele midt-norge og nord-norge for 'mistet'.

For øvrig er jeg enig i kritikken av 'Jysk'. Dette er det ikke en eneste nordmann som forbinder med noe som helst - selv om det vel er en kjede i Tyskland (Danmark?).

Nytt for nyhetens skyld, gjør ikke 'saken' interessant.

Ellers er det interessant å følge med Tine. En representant uttalte forleden at de har brukt 13 år på å bygge - og med et idiotslag falt bunnen ut.

Ironien (?) er at majoriteten av norske bønder er med i samvirket, slik at når vi 'boikotter', boikotter vi oss selv. På sikt.

Gjest engel 49+
Skrevet

Tydelig at det er et godt navnevalg når dere sitter her og diskuterer det.

er det du som har funnet det på kanskje? Jobber i et eller annet byrå?

Gjest engel 49+
Skrevet

Merkelig vinkling....og hva har f eks navnet Nordea med bank å gjøre?

Varemerker bør ikke ha noen med selve produktet/tjenesten å gjøre.

staten har forkortet mange navn på sine virksomheter. Heldigvis.

Likevel fremgår det av navnet hva det handler om!

Annonse

Skrevet

staten har forkortet mange navn på sine virksomheter. Heldigvis.

Likevel fremgår det av navnet hva det handler om!

Har du noen eksempler?

Gjest brandings
Skrevet

Generelt: Når brandingen ikke fungerer for publikum og brukere, virker det rett og slett tåpelig å motargumentere med at 'dette har ikke dere greie på'.

Ellers er det selvsagt bla spørsmål om frekvens, hyppighet og tidsaperspektiv når det gjelder merkevarebygging, men alle har ikke et hav av tid og ressurser. Virker lite gjennomtenkt med Mesta, det er en vanlig dialektform i hele midt-norge og nord-norge for 'mistet'.

For øvrig er jeg enig i kritikken av 'Jysk'. Dette er det ikke en eneste nordmann som forbinder med noe som helst - selv om det vel er en kjede i Tyskland (Danmark?).

Nytt for nyhetens skyld, gjør ikke 'saken' interessant.

Ellers er det interessant å følge med Tine. En representant uttalte forleden at de har brukt 13 år på å bygge - og med et idiotslag falt bunnen ut.

Ironien (?) er at majoriteten av norske bønder er med i samvirket, slik at når vi 'boikotter', boikotter vi oss selv. På sikt.

Du skriver(om Tine):

"Ironien (?) er at majoriteten av norske bønder er med i samvirket, slik at når vi 'boikotter', boikotter vi oss selv. På sikt." sitat slutt.

Her henger jeg ikke med. Hvem er "oss selv"? Bønder eller forbrukere?

Om det tungrodde og forbrukerfiendtlige landbrukssamvirket svekkes pga at de ikke kan konkurrere, så er da ikke det noen tragedie?

Landbruksprodukter er det da ikke vanskelig å få tak i for det? Det finns da annen matvareindustri som bøndene kan levere sine produkter til?

Gjest brandings
Skrevet

er det du som har funnet det på kanskje? Jobber i et eller annet byrå?

Jobber ikke i byrå og har ingenting med det navnevalget å gjøre, men jeg kan en del om markedsførings-strategi og varemerker betydning.

Gjest engel 49+
Skrevet

Har du noen eksempler?

Har glemt de jeg (nesten) tenkte på, men på søk fant jeg et par eksempler:

Statens institutt for Folkehelse = folkehelsa

Statens arbeidsmiljøinstitutt = STAMI

Statens institutt for rusmiddelforskning = SIRUS

De jeg tenkte på er mer slik som 'folkehelsa' sånn at du med en gang skjønner hva det er.... Og slipper ¨¨¨¨statens¨¨ïnst¨¨¨for¨¨¨¨blabla¨¨

Gjest engel 49+
Skrevet

Jobber ikke i byrå og har ingenting med det navnevalget å gjøre, men jeg kan en del om markedsførings-strategi og varemerker betydning.

men hvorfor må du hete 'brandings' for det? Så upersonlig, liksom? ..eller er det merkevarebygging av deg selv..... :)

Gjest engel 49+
Skrevet

Har du noen eksempler?

PS: "Byggforsk" er et annet eksempel.

Gjest brandings
Skrevet

men hvorfor må du hete 'brandings' for det? Så upersonlig, liksom? ..eller er det merkevarebygging av deg selv..... :)

Var det meg og mitt nick som var temaet i denne tråden?

Jeg bruker som regel nick som er relatert til temaet i en tråd.

Det er ikke viktig HVEM som sier noe på en Internett-side, men HVA som sies.

Annonse

Gjest engel 49+
Skrevet

Var det meg og mitt nick som var temaet i denne tråden?

Jeg bruker som regel nick som er relatert til temaet i en tråd.

Det er ikke viktig HVEM som sier noe på en Internett-side, men HVA som sies.

Her er det ofte viktig hvem som sier noe også, i de tilfellene folk bruker samme nick.

Man forbinder noe med navnet (merkevare-bygging??), som gjør at man forventer at svaret er hhv morsomt, klokt osv..

Skrevet

Jeg hater selve JYSK jeg - ræva betjening og produkter etc. etc.

Skrevet

Mesta......hva er det for

no navn dah....statens vegvesen var bedre.

ja, jeg tenker trøndersk hver gang jeg ser det: "Vi klare det me(æ)sta)

Gjest brandings
Skrevet

Her er det ofte viktig hvem som sier noe også, i de tilfellene folk bruker samme nick.

Man forbinder noe med navnet (merkevare-bygging??), som gjør at man forventer at svaret er hhv morsomt, klokt osv..

Jeg bruker samme nick i hvert innlegg i tråden, og kan ikke se at det er viktig å ha et "kjent" nick.

Blås i din egen oppfatning av hva du syns varemerker står for. Det som er viktig for varemerke-eier, er at merket funker, og er fremtidsrettet. Statens Vegvesen blir helt feil når man skal konkurrere på anbudsmarkedet med de private vei-entreprenørene.

Men som "byggherre", utbygger og "vei-eier" så er Statens Vegvesen høyst oppegående fortsatt.

Det kan godt tenkes at Mesta etterhvert blir solgt til private eiere, og da må man ha et annet navn. uansett. Verdien på selskapet øker når man heter noe annet enn Statens Vegvesen. Det er mange hensyn som taes. Statens Vegvesen har gjort det rette.

Skrevet

Et slikt utsagn vitner om null kunnskap i varemerke-strategi.

Tull - branding er å bygge kjennskap til en vare over laang tid - å forbinde et varemerke med visse kvaliteter, Det gjør man ikke ved å bytte titt og ofte.

Skrevet

Du skriver(om Tine):

"Ironien (?) er at majoriteten av norske bønder er med i samvirket, slik at når vi 'boikotter', boikotter vi oss selv. På sikt." sitat slutt.

Om det tungrodde og forbrukerfiendtlige landbrukssamvirket svekkes pga at de ikke kan konkurrere, så er da ikke det noen tragedie?

Landbruksprodukter er det da ikke vanskelig å få tak i for det? Det finns da annen matvareindustri som bøndene kan levere sine produkter til?

"VI" er da også alle norkse bønder? elelr syns du de er et eget folkeslag? hehe

Skrevet

Du skriver(om Tine):

Jeg tenker først og fremst på forbrukerne - men også på at den uerstattelige verdien av et opprettholdt landbruk.

'Om det tungrodde og forbrukerfiendtlige landbrukssamvirket svekkes pga at de ikke kan konkurrere, så er da ikke det noen tragedie?'

Trageide er kanskje å ta litt i, men Coop er faktisk 'litt mitt'.

'Landbruksprodukter er det da ikke vanskelig å få tak i for det? Det finns da annen matvareindustri som bøndene kan levere sine produkter til?'

Det gjør det. Mange små nisjebedrifter i Norge, og det er flott og attråverdig at man også i Norge har begynt å få øynene opp for merkevarer i landbruket (ost fra gård A, kjøtt fra distrikt B osv).

Men uten at jeg er noen ekspert på noe som helst måte, er jeg sikker på at Norge ikke et hvilket som helst land å regne når det gjelder mat og matproduksjon. Vi har en vanskelig topografi, fjell, daler, langt og smalt land. Det er mao transportkrevende å distribuere råvarer og produkter.

Det er vel der Coop kommer inn som en, tross alt, rimelig god ordning - der altså jeg eier en liten 'bit'.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...