Gå til innhold

hater navnet "Jysk"

Anbefalte innlegg

Gjest engel 49+
Skrevet

Jeg bruker samme nick i hvert innlegg i tråden, og kan ikke se at det er viktig å ha et "kjent" nick.

Blås i din egen oppfatning av hva du syns varemerker står for. Det som er viktig for varemerke-eier, er at merket funker, og er fremtidsrettet. Statens Vegvesen blir helt feil når man skal konkurrere på anbudsmarkedet med de private vei-entreprenørene.

Men som "byggherre", utbygger og "vei-eier" så er Statens Vegvesen høyst oppegående fortsatt.

Det kan godt tenkes at Mesta etterhvert blir solgt til private eiere, og da må man ha et annet navn. uansett. Verdien på selskapet øker når man heter noe annet enn Statens Vegvesen. Det er mange hensyn som taes. Statens Vegvesen har gjort det rette.

Ok, tusen takk for oppklarende info.

Nå var du interesssant. Kanskje du skal beholde signaturen din, for nå vil jeg forbinde den med 'kanskje faglig innsikt som kan være interessant'

*erter, men bare litt*

God påske!

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

10

• flisa

6

• amber sun

5

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har glemt de jeg (nesten) tenkte på, men på søk fant jeg et par eksempler:

Statens institutt for Folkehelse = folkehelsa

Statens arbeidsmiljøinstitutt = STAMI

Statens institutt for rusmiddelforskning = SIRUS

De jeg tenkte på er mer slik som 'folkehelsa' sånn at du med en gang skjønner hva det er.... Og slipper ¨¨¨¨statens¨¨ïnst¨¨¨for¨¨¨¨blabla¨¨

Ja, skjønner. 'Kort-navnet' er likevel slik at man griper sammenhengen.

Gjest engel 49+
Skrevet

Jeg hater selve JYSK jeg - ræva betjening og produkter etc. etc.

visste du ikke at jysk er samleord for rusk/ sjusk/fusk. De bare endret vokalen litt....

;)

Gjest brandings
Skrevet

Tull - branding er å bygge kjennskap til en vare over laang tid - å forbinde et varemerke med visse kvaliteter, Det gjør man ikke ved å bytte titt og ofte.

Enig i at man skal ha respekt for varemerker, og ikke bytte et innarbeidet merke. Det er en dødssynd.

Men du må forstå Statens Vegvesen's motiver for å etablere Mesta, og løsrive den divisjonen fra fra øvrig virksomhet. Her er det snakk om etablering av en ny forretningsvirksomhet, som skal konkurrere i markedet om utbyggings- og vedlikeholdskontrakter.

Det som er viktig for varemerke-eier da, er at merket funker, og er fremtidsrettet. Statens Vegvesen blir helt feil når man skal konkurrere på anbudsmarkedet med de private vei-entreprenørene.

Men som "byggherre", utbygger og "vei-eier" så er Statens Vegvesen høyst oppegående fortsatt.

Det kan godt tenkes at Mesta etterhvert blir solgt til private eiere, og da må man ha et annet navn. uansett. Verdien på selskapet øker når man heter noe annet enn Statens Vegvesen. Det er mange hensyn som taes. Statens Vegvesen har gjort det rette.

Gjest brandings
Skrevet

"VI" er da også alle norkse bønder? elelr syns du de er et eget folkeslag? hehe

Som matvare-forbruker har jeg da ingen som helst "Vi-følelse" med landbrukssamvirkene Tine, Gilde, Prior osv?

Hvorfor skulle jeg ha det?

Skrevet

Som matvare-forbruker har jeg da ingen som helst "Vi-følelse" med landbrukssamvirkene Tine, Gilde, Prior osv?

Hvorfor skulle jeg ha det?

Ok - jeg bor på landet jeg serru :-)

Annonse

Gjest brandings
Skrevet

Jeg tenker først og fremst på forbrukerne - men også på at den uerstattelige verdien av et opprettholdt landbruk.

'Om det tungrodde og forbrukerfiendtlige landbrukssamvirket svekkes pga at de ikke kan konkurrere, så er da ikke det noen tragedie?'

Trageide er kanskje å ta litt i, men Coop er faktisk 'litt mitt'.

'Landbruksprodukter er det da ikke vanskelig å få tak i for det? Det finns da annen matvareindustri som bøndene kan levere sine produkter til?'

Det gjør det. Mange små nisjebedrifter i Norge, og det er flott og attråverdig at man også i Norge har begynt å få øynene opp for merkevarer i landbruket (ost fra gård A, kjøtt fra distrikt B osv).

Men uten at jeg er noen ekspert på noe som helst måte, er jeg sikker på at Norge ikke et hvilket som helst land å regne når det gjelder mat og matproduksjon. Vi har en vanskelig topografi, fjell, daler, langt og smalt land. Det er mao transportkrevende å distribuere råvarer og produkter.

Det er vel der Coop kommer inn som en, tross alt, rimelig god ordning - der altså jeg eier en liten 'bit'.

Du blander kortene.

Coop er et forbrukersamvirke, ikke et produsent-samvirke, slik som Tine, Gilde osv. Ser ingen paraleller.

Dessuten har jeg svært liten forståelse for at vi skal opprettholde et ulønnsomt jordbruk, som tyner skattebetalere og barnefamilienes matbudsjett med matvarepriser som ligger 50 % over våre naboland.

Et lønnsomt jordbruk i Norge, kan bare opprettholdes i bredbygdene på Østlandet og på Jæren.

Vi kan ikke lenger akseptere at noen skal kreve å ha et årsverk med 15 sauer på ei fjellhylle på Vestlandet.

Gjest brandings
Skrevet

Ok - jeg bor på landet jeg serru :-)

Det gjør da også jeg. Til og med trådte mine barnesko på et småbruk.

Gjest brandings
Skrevet

Ok, tusen takk for oppklarende info.

Nå var du interesssant. Kanskje du skal beholde signaturen din, for nå vil jeg forbinde den med 'kanskje faglig innsikt som kan være interessant'

*erter, men bare litt*

God påske!

Bra. Da jeg hadde noe igjen for min "utredning".;-)

God påske til deg og!

Skrevet

Du blander kortene.

Coop er et forbrukersamvirke, ikke et produsent-samvirke, slik som Tine, Gilde osv. Ser ingen paraleller.

Dessuten har jeg svært liten forståelse for at vi skal opprettholde et ulønnsomt jordbruk, som tyner skattebetalere og barnefamilienes matbudsjett med matvarepriser som ligger 50 % over våre naboland.

Et lønnsomt jordbruk i Norge, kan bare opprettholdes i bredbygdene på Østlandet og på Jæren.

Vi kan ikke lenger akseptere at noen skal kreve å ha et årsverk med 15 sauer på ei fjellhylle på Vestlandet.

Jeg er uenig!

Verdier kan ikke bare måles i kroner og øre.

Innenfor rimelighetens grenser (hvor nå de måtte gå), støtter jeg opprettholdelse av ymse produktive virksomheter som ikke med nødvendighet bærer seg økonomisk alene.

Det er altså spørsmål om å vinkle ut fra ren lønnsomhet - eller vinkle ut fra hvilket land, hvilken struktur, hvilke bosettinger, hvilke aktiviteter, hvilke verdier og kultur vi vil ha.

Dette gjelder selvsagt ikke bare mat og matproduksjon, men andre ting også.

Jeg vet ikke hvor gløgg sammenligningen er, men la oss feks se på skoler, veier, biblioteker, sykehus. Det er jo ikke akkurat direkte lønnsomme affærer (i kroner og øre), men vi vil jo ikke kvitte oss med det likevel.

Skrevet

Enig i at man skal ha respekt for varemerker, og ikke bytte et innarbeidet merke. Det er en dødssynd.

Men du må forstå Statens Vegvesen's motiver for å etablere Mesta, og løsrive den divisjonen fra fra øvrig virksomhet. Her er det snakk om etablering av en ny forretningsvirksomhet, som skal konkurrere i markedet om utbyggings- og vedlikeholdskontrakter.

Det som er viktig for varemerke-eier da, er at merket funker, og er fremtidsrettet. Statens Vegvesen blir helt feil når man skal konkurrere på anbudsmarkedet med de private vei-entreprenørene.

Tanken er god, men når 'halve' Norge bruker ordet mesta som det som er tapt og borte, var de lite heldige med navnevalget.

Gjest brandings
Skrevet

Jeg er uenig!

Verdier kan ikke bare måles i kroner og øre.

Innenfor rimelighetens grenser (hvor nå de måtte gå), støtter jeg opprettholdelse av ymse produktive virksomheter som ikke med nødvendighet bærer seg økonomisk alene.

Det er altså spørsmål om å vinkle ut fra ren lønnsomhet - eller vinkle ut fra hvilket land, hvilken struktur, hvilke bosettinger, hvilke aktiviteter, hvilke verdier og kultur vi vil ha.

Dette gjelder selvsagt ikke bare mat og matproduksjon, men andre ting også.

Jeg vet ikke hvor gløgg sammenligningen er, men la oss feks se på skoler, veier, biblioteker, sykehus. Det er jo ikke akkurat direkte lønnsomme affærer (i kroner og øre), men vi vil jo ikke kvitte oss med det likevel.

Det siste først: Her drar du langt ut på viddene, men det er jo tross alt påske...

En næringsvirksomhet, kan da for f... ikke sammenlignes med fellesoppgaver som skoler og sykehus??? Du dro konklusjonen selv, nemlig en lite gløgg paralell.

Forøvrig, så er det en livsfarlig linje å gi seg inn på, å opprettholde næringsvirksomhet som ikke har livets rett, og som ikke kan brødfø seg selv. Da vil vi ødelegge produktiviteten i norsk næringsliv, og vi vil ikke kunne konkurrere med utlendingene hverkan på eksport eller hjemmemarked.

Gjest brandings
Skrevet

Tanken er god, men når 'halve' Norge bruker ordet mesta som det som er tapt og borte, var de lite heldige med navnevalget.

Det er det opp til markedet å bedømme. De har da ihvertfall skapt interesse for varemerket. Se bare på denne tråden.

Syns de har lykkes bra med det store omprofilerings-prosjektet, mht biler, annonser, og kjeledresser. De hadde nok ikke gjort dette valget hvis de ikke hadde ment at det var riktig. Det ligger nok en ganske inngående prosess bak.

Annonse

Skrevet

Det siste først: Her drar du langt ut på viddene, men det er jo tross alt påske...

En næringsvirksomhet, kan da for f... ikke sammenlignes med fellesoppgaver som skoler og sykehus??? Du dro konklusjonen selv, nemlig en lite gløgg paralell.

Forøvrig, så er det en livsfarlig linje å gi seg inn på, å opprettholde næringsvirksomhet som ikke har livets rett, og som ikke kan brødfø seg selv. Da vil vi ødelegge produktiviteten i norsk næringsliv, og vi vil ikke kunne konkurrere med utlendingene hverkan på eksport eller hjemmemarked.

Ja, jeg sa det... lite gløgg... men som analogi fikk det duge.

I et såpass ekstremt land som vårt (mht langstrakt, en ufattelig lang kyst, kompleks topografi i form av fjell og fjorder), er det likevel en uttalt sak at vi opprettholder bosettinger der de er. Naturlige oppløsninger har skjedd, feks er det mange fraflyttede fiskevær nordpå. Men folk skal i alle fall ikke tvangsflyttes - det er tanken.

Derfor bygger vi veier til mange millioner, skoler, helsevesen samt opprettholder et næringsgrunnlag som ikke med nødvendighet lønner seg.

'Forøvrig, så er det en livsfarlig linje å gi seg inn på, å opprettholde næringsvirksomhet som ikke har livets rett, og som ikke kan brødfø seg selv. Da vil vi ødelegge produktiviteten i norsk næringsliv, og vi vil ikke kunne konkurrere med utlendingene hverkan på eksport eller hjemmemarked.'

Her er vi altså ikke helt på linje. Jeg forstår godt hva du snakker om når du regner lønnsomhet i kroner og øre, men mener altså - innenfor rimelighetens grenser - at verdier, kultur, menneskeverd om man vil, ikke bare handler om kroner og øre.

Vi kan faktisk ikke bo i de største byene hele hurven. Faktum er vel at 'storbyene' i Norge sliter som f med å skaffe til veie nok boliger og arbeid til folk.

Skrevet

Det er det opp til markedet å bedømme. De har da ihvertfall skapt interesse for varemerket. Se bare på denne tråden.

Syns de har lykkes bra med det store omprofilerings-prosjektet, mht biler, annonser, og kjeledresser. De hadde nok ikke gjort dette valget hvis de ikke hadde ment at det var riktig. Det ligger nok en ganske inngående prosess bak.

Denne tråden er nok heller uttrykk for alminnelig kjedsomhet, enn at Mesta er så fengende og spennende.

Har forresten aldri hørt eller sett en tøddel om Mesta før her og nå.

Gjest brandings
Skrevet

Ja, jeg sa det... lite gløgg... men som analogi fikk det duge.

I et såpass ekstremt land som vårt (mht langstrakt, en ufattelig lang kyst, kompleks topografi i form av fjell og fjorder), er det likevel en uttalt sak at vi opprettholder bosettinger der de er. Naturlige oppløsninger har skjedd, feks er det mange fraflyttede fiskevær nordpå. Men folk skal i alle fall ikke tvangsflyttes - det er tanken.

Derfor bygger vi veier til mange millioner, skoler, helsevesen samt opprettholder et næringsgrunnlag som ikke med nødvendighet lønner seg.

'Forøvrig, så er det en livsfarlig linje å gi seg inn på, å opprettholde næringsvirksomhet som ikke har livets rett, og som ikke kan brødfø seg selv. Da vil vi ødelegge produktiviteten i norsk næringsliv, og vi vil ikke kunne konkurrere med utlendingene hverkan på eksport eller hjemmemarked.'

Her er vi altså ikke helt på linje. Jeg forstår godt hva du snakker om når du regner lønnsomhet i kroner og øre, men mener altså - innenfor rimelighetens grenser - at verdier, kultur, menneskeverd om man vil, ikke bare handler om kroner og øre.

Vi kan faktisk ikke bo i de største byene hele hurven. Faktum er vel at 'storbyene' i Norge sliter som f med å skaffe til veie nok boliger og arbeid til folk.

Hvis vi bare skjøtter oss riktig, så bør det ikke mangle arbeidsplasser og bosetting i distriktene, selv om vi bygger ned det ulønnsomme landbruket. Men vi vil vel få en utviking der folk flytter til større tettsteder, og småbyer.

Jeg er redd tiden er forbi for næringer basert på romantiske drømmer.

En bonde kan faktisk få utbetalt 180.000,- pr år uten å produsere noenting. Det er mer lønnsomt for fellesskapet.

Skrevet

Hvis vi bare skjøtter oss riktig, så bør det ikke mangle arbeidsplasser og bosetting i distriktene, selv om vi bygger ned det ulønnsomme landbruket. Men vi vil vel få en utviking der folk flytter til større tettsteder, og småbyer.

Jeg er redd tiden er forbi for næringer basert på romantiske drømmer.

En bonde kan faktisk få utbetalt 180.000,- pr år uten å produsere noenting. Det er mer lønnsomt for fellesskapet.

Jeg er enig i at det ikke _må_ være primærnæring som opprettholder et steds bosetting.

Men de to viktigste komponentene for en eller annen virksomhet handler begge om ressurser - de menneskelige, kunnskap etc + de fysiske ressursene (jord, skog, hav, dyr etc). Begge deler er der, lokalt.

Dernest er det ikke bare enkelt å starte opp møbel- eller teknologibedrift i Ytre-Indre-Fjord.

Detaljer rundt støtteordninger etc kjenner jeg ikke.

Gjest brandings
Skrevet

Denne tråden er nok heller uttrykk for alminnelig kjedsomhet, enn at Mesta er så fengende og spennende.

Har forresten aldri hørt eller sett en tøddel om Mesta før her og nå.

Det er nok ikke Mesta's skyld. Du har sikkert ingen linker mot denne bransjen, og da sier det seg selv at du ikke kjenner navnet.

Gjest brandings
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke _må_ være primærnæring som opprettholder et steds bosetting.

Men de to viktigste komponentene for en eller annen virksomhet handler begge om ressurser - de menneskelige, kunnskap etc + de fysiske ressursene (jord, skog, hav, dyr etc). Begge deler er der, lokalt.

Dernest er det ikke bare enkelt å starte opp møbel- eller teknologibedrift i Ytre-Indre-Fjord.

Detaljer rundt støtteordninger etc kjenner jeg ikke.

I Sverige har de bygget ned sitt landbruk i ulønnsomme distrikter i en periode på 30-40 år. Altså tatt det over langen. Landet har ikke tapt noe på det.

Her i Norge har vi opprettholdt det ulønnsomme landbruket altfor lenge, derfor blir det en mer smertefull nedbygging på kort tid.

Skrevet

enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...