Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bytte pillemerke

Redusert sexlyst er vel den vanligste bivirkningen av p-piller.

De fleste bivirkninger (både alvorlige og sjeldne, som blodpropp, og ufarlige og hyppige, som redusert sexlyst) av p-piller kommer det første halvåret man bruker dem (enten første gang eller etter en pause). Det er ikke lurt å gå av og på p-piller mange ganger, kroppen har mye bedre av å gå mange år konstant på pillen (gjerne med syv dagers opphold hver mnd, da), enn av og på med mange pauser. Det øker sjansene for bivirkninger.

De fleste kan finne en p-pilletype med mindre bivirkninger for seg (noen tåler enfase piller (som yasmin), noen tåler trefasepiller (som trionetta) bedre, da er det viktig med oppfølging fra legen, og helst at man ikke stopper med pillene man prøver ut, men går rett over på ny pilletype uten pause.(da har man sikker prevensjon hele tiden)

Noen tåler p-stav og p-sprøyte bedre, ulempen med p-sprøyte er at virkningen kan sitte i i måneds/årevis, så hvis man reagerer negativt, eller vil ha barn, blir man ikke kvitt hormonene fort nok.

Spiral er kun egnet i helt monogame forhold, man har sterkt øket risiko for at infeksjoner kan gjøre en steril, så parterbytte / utroskap må være uaktuelt. I helt faste forhold er både hormonspiral og kobberspiral bra.

Så det kommer litt an på alder og livssituasjon (om det er lenge til du skal ha barn (igjen), krav til sikkerhet, krav til enkelhet osv)

I faste forhold med lavere krav til sikkerhet, er mange fornøyd med computere som Persona, men det er ikke billig, litt plundrete og ikke kjempesikkert. Men helt hormonfritt, og legger ting fint til rette for å kunne bli raskt gravid når man vil det.

Bestill time hos legen, og se om dere finner en løsning for deg.

Gjest jellybean

Jeg også har opplevd å miste sexlysten når jeg gikk på p-piller. Dette bedret seg noe når jeg skiftet merke, men fikk andre bivirkninger ved det merket jeg byttet til (yasmin). Bivirkninger ved p-piller oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne, noen merker ingenting, mens andre merker mer enn nok. Er ikke sikkert at det hjelper for deg å bytte, men det er verdt et forsøk.

Du bør begynne rett på nytt merke (uten opphold utenom den pillefrie perioden, altså når du skal ha pillefri periode tar du denne og begynner på de nye p-pillene når denne er over).

lykke til!

Redusert sexlyst er vel den vanligste bivirkningen av p-piller.

De fleste bivirkninger (både alvorlige og sjeldne, som blodpropp, og ufarlige og hyppige, som redusert sexlyst) av p-piller kommer det første halvåret man bruker dem (enten første gang eller etter en pause). Det er ikke lurt å gå av og på p-piller mange ganger, kroppen har mye bedre av å gå mange år konstant på pillen (gjerne med syv dagers opphold hver mnd, da), enn av og på med mange pauser. Det øker sjansene for bivirkninger.

De fleste kan finne en p-pilletype med mindre bivirkninger for seg (noen tåler enfase piller (som yasmin), noen tåler trefasepiller (som trionetta) bedre, da er det viktig med oppfølging fra legen, og helst at man ikke stopper med pillene man prøver ut, men går rett over på ny pilletype uten pause.(da har man sikker prevensjon hele tiden)

Noen tåler p-stav og p-sprøyte bedre, ulempen med p-sprøyte er at virkningen kan sitte i i måneds/årevis, så hvis man reagerer negativt, eller vil ha barn, blir man ikke kvitt hormonene fort nok.

Spiral er kun egnet i helt monogame forhold, man har sterkt øket risiko for at infeksjoner kan gjøre en steril, så parterbytte / utroskap må være uaktuelt. I helt faste forhold er både hormonspiral og kobberspiral bra.

Så det kommer litt an på alder og livssituasjon (om det er lenge til du skal ha barn (igjen), krav til sikkerhet, krav til enkelhet osv)

I faste forhold med lavere krav til sikkerhet, er mange fornøyd med computere som Persona, men det er ikke billig, litt plundrete og ikke kjempesikkert. Men helt hormonfritt, og legger ting fint til rette for å kunne bli raskt gravid når man vil det.

Bestill time hos legen, og se om dere finner en løsning for deg.

Jeg gikk på trionetta for vel en 5 år siden, men de fikk jeg skikkelig plager av, aå aldri mer. Prøvde p-ringen etter yasmin, og jeg føler jeg har det samme sexlystproblemet med både yasmin og ringen. Legen sa jeg kanskje kunne gå på noe uten østrogen...

Hva tror dere om det?

Nå syns jeg det kan komme p-piller for gutter snart ! :)

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...