Gjest Elextra Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg la først spørsmålet inn på forum for almennmedisin, men så etterpå at legen som svarer der er sykmeldt.Jeg har nylig hatt to små barn med vannkopper, det ene hardt angrepet. Begge mine foreldre har hatt helvetesild (for noe lengre tid siden), og jeg er derfor oppmerksom på symptomene.Jeg har de siste dagene hatt en uvanlig stikking/brennende følelse i hodebunnen på ene siden av hodet. Også på kinnet på samme side har jeg hatt lignende følelse.Antar dette er lite å gå etter for å stille en diagnose, men jeg spør likevel, ettersom jeg vet at tidlig diagnose er viktig.Kan det være fare for helvetesild, bør jeg således komme meg til lege for eventuell diagnose og medisinering?Jeg kjenner til sammenhengen mellom vannkopper og helvetesild, men er det på noen måte mulig at vannkopper i den nære familie kan aktivere helvetesild?Kan ellers nevne at jeg er kvinne, 40 år, har en ganske stressende hverdag med ansvarsfull jobb og to små barn, men har ellers ikke opplevd spesielt stress eller påvirkning i det siste. Hadde visstnok vannkopper da jeg var liten. Takknemlig for snarlig svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178507-helvetesild/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Vannkoppeviruset blir ofte liggende i dvale i kroppens nerverøtter etter at barnesykdommen er tilbakelagt. Immuniteten mot vannkopper blir livslang, men enkelte kan få oppbluss av sykdommen langs en enkelt nerve og da kalles det "helvetesild" på grunn av en intens sviende smerte. Årsaken til at helvetesild blusser opp er ikke ny smitte, men at immunapparatet blir svekket pga høy alder eller for eksempel cellgiftbehandling. Det er derfor lite trolig at dette skal ramme deg, men hvis du skulle få små blemmer i huden bør du oppsøke legevakt eller lege som kan vurdere om du trenger behandling med et antiviralt middel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178507-helvetesild/#findComment-1198686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.