Gå til innhold

Bipolar + selvskading = vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar og selvskader

Jeg er ganske aktiv på et norsk forum for mennesker med bipolar lidelse.

Jeg vet at det er en ganske vanlig tanke at mennesker som selvskader, ofte lider av en pf i tillegg til evt grunnlidelse.

Er ditt intrykk at mange med bipolar lidelse også har en pf? Mitt intrykk er ihvertfall at mange bipolare sliter med dette tilleggsproblemet. Oftest under depresjonen, eller mixed states, men noen også under mani.

Kan dette være en del av den bipolare lidelsen, eller er pf og bipolar en veldig vanlig kombinasjon?

Jeg mener og ha lest at det ikke er det, og det synes jeg er litt merkelig i forhold til de erfaringene jeg har gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178853-bipolar-selvskading-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Mulige årsaker: 1) Det er en reel sammenheng mellom borderline pf og bipolar lidelse; 2) diagnostiseringen er for dårlig (folk blir feilaktig diagnostisert som bipolar når de egentlig er borderline); 3) diagnosene i seg selv er for dårlig definert, noe 2) i så fall er et symtom på.

Det er påsvist en viss sammenheng mellom bipolar og borderline pf. Bildet kompliseres av at det kan være vanskelig å skille mellom bipolar (særlig II) og borderline. Spektrumet for hva som er bioplar har de senere årene også blitt utvidet, slik at flere får diagnosen.

Det er viktig å huske at psykiatriske diagnoser er konstruerte størrelser og endrer seg over tid.

Gjest bipolar og selvskader

min psykolog reagerte då ho såg at eg har både bipolar 2 og borderline som diagnoser, for ho meinte det ikkje var vanlig, men det kunne være tilfeller med det....

Jeg har også de to diagnosene, det samme har en god den andre bipolare jeg snakker med over internett. Pluss at noen har andre pf også.

Gjest bipolarette

Det er såpass mange som selvskader nå, særlig blant ungdom. Kjenner flere, og er nå ingen av dem som viser noen som helst tegn på pf. Vet to som har fått diagnose borderline, men den ene var bipolar og den andre bulimiker. Og begge sluttet med det når de fikk rett behandling. Og kun en av de jeg kjenner som selvskader viser tegn til å ha store problemer med mennesker rundt seg. Personer med pf har store problemer med mennesker rundt seg, det er det som skiller.

Har selv selvskadet, og ALDRI har det blitt vurdert noen borderlinediagnose. Og sluttet på dagen da det ble for dypt og jeg måtte sy. Tror kanskje det er de med pf som fortsetter og fortsetter å kutte selv om de havner på legevakta gang på gang...(?)

Mange mange kan få tanker om å skade seg når de har det vanskelig og vondt. Bipolar har det VELDIG vanskelig og vondt mens de er syke. Men når en først får behandling, stemningsstabiliserende slutter en. Kanskje holder en på en liten stund til. Noe av grunnen er at når en først har begynt med noe, som f.eks spy maten eller skjære seg, så blir det så en holder på med det. Til en føler det er nok, kanskje må en gjennom det, før en lar det gå.

Mange har rispet seg en liten periode i tidlig tenårene og sluttet, uten å ha videre problemer senere i livet.

En god del behandlere mener sikkert at selvskadig=pf, mens andre igjen ikke har den tanken i det hele tatt.

Hadde en psykiater i den tiden jeg skadet meg og han sa bare at de ofte så selvskadig, særlig blant unge personer. Aldri var det noen pf-diagnose på meg fra han. Ikke fra andre heller:)

Og jeg hadde et vanlig godt forhold til mennesker rundt meg før jeg ble syk og bipolare diagnosen brøt ut for folk. Og etter at jeg fikk medisiner og ble frisk er jeg igjen tilbake til det:)

De to jeg kjenner som fikk bpd diagnosen, tviler jeg ærlig talt på har noen som helst tegn på det nå som grunnlidelsen er behandlet. Og bpd diagnosen fikk de på et sykehus, mens andre behandlere ikke så på den i det hele tatt...

Selvskading og andre borderlinetrekk er nok noe som raskt kan komme hos personer som sliter, uten at de er personlighetforstyrret i bunnen...

dragonchaos

Jeg har også de to diagnosene, det samme har en god den andre bipolare jeg snakker med over internett. Pluss at noen har andre pf også.

ok, på ein måte 'godt' å vite at man ikkje er åleine om det, men skulle sjølvsagt ynskje at INGEN hadde desse diagnosene, at me var friske:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...