Gå til innhold

Angst og depresjon hos eldre

Anbefalte innlegg

Har en far på 78 år som for tiden bor alene hjemme ( mor er på sykehus) Han har Parkinssons sykdom har i mange år vært litt deprimert, nå er han nesten ute av stand til å bevege seg. Han er redd for å være alene spesielt om naten men også på dagtid.Han har tilsyn fra hj.sykepleie 2-3 ganger pr. dag men har ingen tiltro til dem, de er udugelige i følge ham.

Hver gang jeg er innom ham foreteller han meg hvor syk han er og han snart kommer til å dø hvis ikke jeg kommer innom hver dag etter jobb og passer på ham.

Dette er svært slitsomt for meg, da jeg har familie som også krever sitt. Jeg sliter selv med depresjoner, og jeg reagerer med å bli sint og kjefte på ham. Jeg vet jo at dette ikker lurt men hva gjør jeg når han hevder han kommer til å dø hvis jeg ikke ser til ham hver dag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179029-angst-og-depresjon-hos-eldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du fortsetter å fortelle han rolig og bestemt at han ike kommer til å dø av at du ikke er der hver dag.

Du forteller han også om igjen og om igjen, like rolig og bestemt, at hjemmesykepleien har vennlige og meget dyktige mearbeidere som vil gi han den hjelp han trenger.

Du fortsetter å fortelle han rolig og bestemt at han ike kommer til å dø av at du ikke er der hver dag.

Du forteller han også om igjen og om igjen, like rolig og bestemt, at hjemmesykepleien har vennlige og meget dyktige mearbeidere som vil gi han den hjelp han trenger.

Takk for svar. Jeg har prøvd om og om igjen med det gode før sinnet tar meg, men jeg skal prøve å ha det i bakhodet.

Han er overbevist om at han kommer til å dø, og han har sterk angst spesielt for nettene for da er hen alene. Han har selvfølgelig trygghetsalarm men det ser ut til at den gjør ham mer utrygg.

Det er ikke lett å være rolig når han gråtende spør hvem som skal passe på ham når jeg er bortreist i 3 dager

Har han medisiner ("lykkepille") og evnt sovemedisin??

Jeg er ingen ekspert på dette med depresjon og eldre, men har jo jobbet innen helse. Ser i journaler at det er veldig vanlig med angst og depresjoner hos eldre. Mange av de gikk på SSRI (lykkepille) og også sovemed evnt beroligende.

Mange eldre er redde for å dø. Og altså depresjon.

Håper det ordner seg for faren din, at han får det bedre.

Og dersom han ikke bruker medisiner, kan du kanskje ta opp dette med hans lege?? Og si at han er deppa, angst, redd for å dø osv.

Lykke til.

Vennlig hilsen,

Kanskje du kunne be om et møte med hjemmetjenesten og fortelle dem om situasjonen. Kanskje kan de endre noe i sitt opplegg som kan gjøre livet hans bedre. Kanskje bør de forsøke å være de samme personene mest mulig som ser til ham - og kanskje bør han få hyppigere tilsyn enn han har nå.

Han har det sannsynligvis svært vanskelig - men du har også rett til å ivareta deg selv og dine behov. Av og til kan det da være en god løsning å forsøke å få hjemmetjenestene til å fungere bedre, slik at hans behov for å se deg blir mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...