snø Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jeg synes ikke disse fakta du har gravd frem er verd å miste nattesøvnen for. Jeg tror nok de fleste med alle fem sanser i behold er istand til å se litt inn i skyggene også, at alt ikke bare er svart-hvitt. Men poenget er, som det har vært hele tiden: å stå opp for et medmenneske som ikke engang kan forsvare sitt eget liv. Hvis de så absolutt ønsker livet av henne, hvorfor da ikke like godt gjøre kort prosess? Ikke engang dyr får slik behandling uten at de ansvarlige straffes. "Men poenget er, som det har vært hele tiden: å stå opp for et medmenneske som ikke engang kan forsvare sitt eget liv" Mannen hevder jo at hun har sagt at hun ikke ønsker at det livet hun nå "lever" skal forsvares. Selv om DU tenker annerledes om livet, så finnes det faktisk folk, undertegnede inkludert, som ikke ønsker at livet skal bevares for en hver pris. Bør ikke det respekteres? Man har ingen garanti for at Terri virkelig har sagt dette til sin mann, det er sant. Men ærlig talt, tror du han hadde kjempet så innbitt (og rapporten og det at han avslo 70 mill burde bevise at han ikke er ute etter penger) for dette, om han ikke virkelig tror at dette er Terri sitt ønske?? "Hvis de så absolutt ønsker livet av henne, hvorfor da ikke like godt gjøre kort prosess? Ikke engang dyr får slik behandling uten at de ansvarlige straffes." Å joda, som jeg og flere med meg har skrevet i de mange trådene. Til og med i Norge kutter man næringen når livet går mot slutten. Også her ligger folk i dagevis uten næring, og legene mener at det ikke er en inhuman måte å dø på. Men de tar kanskje feil??? Beste hilsen fra 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 "Men poenget er, som det har vært hele tiden: å stå opp for et medmenneske som ikke engang kan forsvare sitt eget liv" Mannen hevder jo at hun har sagt at hun ikke ønsker at det livet hun nå "lever" skal forsvares. Selv om DU tenker annerledes om livet, så finnes det faktisk folk, undertegnede inkludert, som ikke ønsker at livet skal bevares for en hver pris. Bør ikke det respekteres? Man har ingen garanti for at Terri virkelig har sagt dette til sin mann, det er sant. Men ærlig talt, tror du han hadde kjempet så innbitt (og rapporten og det at han avslo 70 mill burde bevise at han ikke er ute etter penger) for dette, om han ikke virkelig tror at dette er Terri sitt ønske?? "Hvis de så absolutt ønsker livet av henne, hvorfor da ikke like godt gjøre kort prosess? Ikke engang dyr får slik behandling uten at de ansvarlige straffes." Å joda, som jeg og flere med meg har skrevet i de mange trådene. Til og med i Norge kutter man næringen når livet går mot slutten. Også her ligger folk i dagevis uten næring, og legene mener at det ikke er en inhuman måte å dø på. Men de tar kanskje feil??? Beste hilsen fra Det foreligger, så vidt meg bekjent, ingen skriftlig anmodning eller testamente fra Terri som sier at hun ønsker å bli avlivet. Jeg ville også avslått 70 mill hvis jeg senere kunne fått f. eks halvparten og atpåtil lande på beina. "Pengebeviset" er ikke avgjørende her. Som jeg også har sagt tidligere, jeg er fullstendig klar over hva som foregår på norske sykehus og sykehjem, også fødestuer. Det er ikke så lenge siden det var et program på TV der enkelte jordmødre sto frem med gråten i halsen og fortalte historier som fikk håret til å reise seg på hodet. Men det rettferdiggjør ikke det faktum at de lar et medmenneske dø av sult fordi hun etter sigende ikke oppfyller kvalitative krav til liv. Hva fan er det for slags menneskesyn??? 0 Siter
snø Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Det foreligger, så vidt meg bekjent, ingen skriftlig anmodning eller testamente fra Terri som sier at hun ønsker å bli avlivet. Jeg ville også avslått 70 mill hvis jeg senere kunne fått f. eks halvparten og atpåtil lande på beina. "Pengebeviset" er ikke avgjørende her. Som jeg også har sagt tidligere, jeg er fullstendig klar over hva som foregår på norske sykehus og sykehjem, også fødestuer. Det er ikke så lenge siden det var et program på TV der enkelte jordmødre sto frem med gråten i halsen og fortalte historier som fikk håret til å reise seg på hodet. Men det rettferdiggjør ikke det faktum at de lar et medmenneske dø av sult fordi hun etter sigende ikke oppfyller kvalitative krav til liv. Hva fan er det for slags menneskesyn??? Som tidligere sagt - jeg har bare sagt muntlig til min kjære at han ikke skal holde liv i meg for en hver pris. Jeg tror jeg skal få det skriftlig. Med vitner. Og ja, jeg tror også at fyren intenst pleiet kona i 3 år før han fant ut at han dreit i henne og i stedet ville ha masse penger. For det er kul umulig at det faktisk er slik han sier og at han gjør dette av kjærlighet. Jeg aksepterer at det finnes mennesker som vil leve, selv om livet bare tilsier at en puster selv. Kan du da respektere at det er mennesker som mener det motsatte? Som heller vil bli "avlivet" enn å ligge som en grønnsak? Og selv om jeg selv sliter med å forstå det, så må jeg vel neste bare tro legene som sier at det _ikke_ er smertefult å dø på den måten Terri gjør nå. Selv om det sikkert hadde vært enklere med en sprøyte. Beste hilsen fra 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Som tidligere sagt - jeg har bare sagt muntlig til min kjære at han ikke skal holde liv i meg for en hver pris. Jeg tror jeg skal få det skriftlig. Med vitner. Og ja, jeg tror også at fyren intenst pleiet kona i 3 år før han fant ut at han dreit i henne og i stedet ville ha masse penger. For det er kul umulig at det faktisk er slik han sier og at han gjør dette av kjærlighet. Jeg aksepterer at det finnes mennesker som vil leve, selv om livet bare tilsier at en puster selv. Kan du da respektere at det er mennesker som mener det motsatte? Som heller vil bli "avlivet" enn å ligge som en grønnsak? Og selv om jeg selv sliter med å forstå det, så må jeg vel neste bare tro legene som sier at det _ikke_ er smertefult å dø på den måten Terri gjør nå. Selv om det sikkert hadde vært enklere med en sprøyte. Beste hilsen fra Hvis du, mot formodning, ønsker å bli avlivet i en liknende situasjon, så er det ditt valg. Om jeg kan respektere det i betydningen "effektuere" ditt dødsønske, nei, se det er noe helt annet. Mitt syn på livet er ufravikelig på det punktet. 0 Siter
snø Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Hvis du, mot formodning, ønsker å bli avlivet i en liknende situasjon, så er det ditt valg. Om jeg kan respektere det i betydningen "effektuere" ditt dødsønske, nei, se det er noe helt annet. Mitt syn på livet er ufravikelig på det punktet. I en liknende situasjon som Terri ville jeg ikke vært i stand til å si at jeg ønsket å bli det du kaller "avlivet", så jeg ville vært 100% avhengig av at min kjære ville gitt mitt ønske stemme. Det er jo det som er hele saken her. Terri har overhode ikke noen mulighet til å si hva hun ønsker, vi må bare stole på at mannen hennes ikke er en ond tullball som bare er ute etter å plage foreldrene hennes (iom at det ikke foreligger noe økonomisk motiv...). Du kan ta det helt med ro, jeg har ikke tenkt å etterlate meg noe brev med at jeg ønsker at Mr Kahn skal stå ansvarlig for min eventuelle død ;o) Beste hilsen fra 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jeg synes ikke disse fakta du har gravd frem er verd å miste nattesøvnen for. Jeg tror nok de fleste med alle fem sanser i behold er istand til å se litt inn i skyggene også, at alt ikke bare er svart-hvitt. Men poenget er, som det har vært hele tiden: å stå opp for et medmenneske som ikke engang kan forsvare sitt eget liv. Hvis de så absolutt ønsker livet av henne, hvorfor da ikke like godt gjøre kort prosess? Ikke engang dyr får slik behandling uten at de ansvarlige straffes. Jeg har aldri sagt annet enn at måten dette livet avsluttes på er grusom og tragisk. Og regnet med at de fakta jeg gravde frem utover natten var kjent for deg - ditt ståsted i denne saken har et helt annet prinsippielt ståsted enn de som har synset om saken etter å ha lest overfladiske artikler i tabloidene. Har heller ikke vært meningen å angripe ditt synspunkt eller deg personlig her - og beklager om jeg skulle ha gjort dette ubevisst. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Mulig jeg uttrykte meg uklart, men ingen (heller ikke jeg) bryr seg vel katta om mannen har ny familie. De fleste (også jeg) unner ham attpåtil det og finner det endog naturlig og riktig at for ham går livet videre Det underlige er at han i 14 år og parallelt med sitt nye liv, har nektet å skille seg fra Terri. Grunnen til dette er vel at han bryr seg såpass om henne at han tar på seg den belastningen det er å kjempe for at hun skal få lov til å dø, i henhold til hennes eget ønske. Han framstår som en mann med uvanlig integritet. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 'Det finnes faktisk noe som heter kjærlighet, og for noen er altså ekteskapsløftet noe man ikke bryter uansett. "Until death do us part" er like hellig for enkelte som livet selv.' Helligheten og kjærligheten stikker visst ikke så veldig dypt i og med at han har ny samboer og barn med samboer. Ære være, fyren fortjener nytt liv. Men to koner samtidig? I rest my case. Please. Nå snakker du like toskete som folk som lider av tung religiøsitet. 0 Siter
favn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Grunnen til dette er vel at han bryr seg såpass om henne at han tar på seg den belastningen det er å kjempe for at hun skal få lov til å dø, i henhold til hennes eget ønske. Han framstår som en mann med uvanlig integritet. Jeg vet ikke riktig... det er selvsagt en mulighet for at han er Mor Theresa reinkarnert... men med alle økonomiske fordelene av at Terri dør som hans ektefelle... bob-bob. Men jeg gir nå blaffen i fyren. Det betydelig mer plagsomt med domsavsigelsen om å nekte et hjelpeløst menneske næringstilførsel. 0 Siter
favn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Please. Nå snakker du like toskete som folk som lider av tung religiøsitet. Les hvem som sier hva en gang til. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Les hvem som sier hva en gang til. Ok, sorry. 0 Siter
favn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jeg har aldri sagt annet enn at måten dette livet avsluttes på er grusom og tragisk. Og regnet med at de fakta jeg gravde frem utover natten var kjent for deg - ditt ståsted i denne saken har et helt annet prinsippielt ståsted enn de som har synset om saken etter å ha lest overfladiske artikler i tabloidene. Har heller ikke vært meningen å angripe ditt synspunkt eller deg personlig her - og beklager om jeg skulle ha gjort dette ubevisst. Ooooooh... så høflig var du ikke mot meg - på tross av at jeg har sammenfallende syn med MrKahn (minus der han snakker om livet som 'hellig'). 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jeg har aldri sagt annet enn at måten dette livet avsluttes på er grusom og tragisk. Og regnet med at de fakta jeg gravde frem utover natten var kjent for deg - ditt ståsted i denne saken har et helt annet prinsippielt ståsted enn de som har synset om saken etter å ha lest overfladiske artikler i tabloidene. Har heller ikke vært meningen å angripe ditt synspunkt eller deg personlig her - og beklager om jeg skulle ha gjort dette ubevisst. Nei, det kan du ta helt med ro, jeg har aldri følt meg personlig angrepet av deg i disse diskusjonene. Sånn sett kunne jeg ønske meg flere debattanter av din støpning, der saken kommer i første rekke. Dessuten, jeg er ikke akkurat bortskjemt heller, you know. ;^) 0 Siter
psst Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 "Nå skal de til å sloss om begravelsesmetoden også." Ja, la de sloss, det som virkelig er trasig er at de har sluttet å gi henne næring. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Nei, det kan du ta helt med ro, jeg har aldri følt meg personlig angrepet av deg i disse diskusjonene. Sånn sett kunne jeg ønske meg flere debattanter av din støpning, der saken kommer i første rekke. Dessuten, jeg er ikke akkurat bortskjemt heller, you know. ;^) Takker for komplimentet. Skal forsøke å opprettholde et godt saklig nivå i eventuelt andre saker hvor vi har meningsforskjeller. Må berømme deg for måten du har debattert på her - i motsetning til en annen av ildsjelene som hevder å representere ditt syn på denne saken. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Ooooooh... så høflig var du ikke mot meg - på tross av at jeg har sammenfallende syn med MrKahn (minus der han snakker om livet som 'hellig'). Tja - som man roper i skogen får man svar. Kahn har i denne saken diskutert -sak-. Han har ikke hhv. glorifisert og demonifisert partene her, og har heller ikke ene og alene forfektet den ene partens synspunkt, kun et prinsippielt standpunkt. Ihvertfall i debatten med meg. Det samme kan helt klart og definitivt ikke sies om dine innlegg; som i beste fall kan omtales som propaganda for den ene parten. Kahn har heller ikke spredd løgner og usannheter og påstått at dette er fakta. Noe du har gjort til overmåls i denne debatten - karakteriseringene av damas ektemann er et lysende eksempel på dette. Kahn har heller ikke blandet inn elementer som ikke hører hjemme i debatten - trukket inn psykisk/fysisk funksjonshemmede mennesker og likestilt deres livssituasjon med denne damas. Han har holdt seg for god til å komme trekkendes med den slags logiske kortslutninger. Tema for ham er at liv er hellig - og det har han argumentert godt for. Kahn har også holdt seg for god til å ty til spydigheter og rene personangrep i debatten. Til sist prøver heller ikke Kahn å omvende andre til sitt syn på saken direkte - i motsetning til deg som behandler meningsmotstandere som personlige, dødelige fiender. Derfor en viss forskjellsbehandling av dere to i denne debatten. Og nei - det har ikke noe med kjønn å gjøre. Kun debattform, -måte, personlig seriøsitet og personlig integritet. 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Kan han ikke la foreldrene få vilja si i dette da? For Terri betyr jo ikke dette noe fra eller til uansett. Nå har mannen vunnet sin kamp. Hvis dette virkelig betyr noe for foreldrene hennes burde han kunne vise såpass storsinn at han lar dem bestemme over begravelsen. 0 Siter
shandy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Kan han ikke la foreldrene få vilja si i dette da? For Terri betyr jo ikke dette noe fra eller til uansett. Nå har mannen vunnet sin kamp. Hvis dette virkelig betyr noe for foreldrene hennes burde han kunne vise såpass storsinn at han lar dem bestemme over begravelsen. "Hvis dette virkelig betyr noe for foreldrene hennes burde han kunne vise såpass storsinn at han lar dem bestemme over begravelsen." Så enig, så enig. Nå har han fått det på sin måte og hvis det er noe som helst medmenneskelighet i denne mannen, så la foreldrene i det minste få bestemme dette. Jeg skjønner ikke hvorfor han for enhver pris skal/skulle være gift med Terri heller. Greit nok at han fant seg ei annen dame og fikk unger med henne - det er det jo andre som også gjør, men de skiller seg. Jeg lurer veldig på akkurat dette - hvorfor, for hvis det var ekte kjærlighet og omtanke fra mannens side, så kunne han ha tatt like godt vare på Terri, selv om de ble skilt. Det er noe som skurrer her. Og jeg tror bla. at det er at han ville ha makten til å kvitte seg med henne, når det passet han.(Samt at det må ligge noe mer bak) Stelle pent først, men sikre seg, for at det siden skal se pent ut ovenfor folk. For stelt henne og tatt vare på henne kunne han som sagt gjort minst like godt om de var skilt. Han dreper henne på en grotesk måte, med loven på sin side. Er det ikke dag 11 hun nå lever uten næring og vann. Det sier litt om at hun kjemper. Og morfin, hvorfor gir de det, hvis de er sikre på at hun ikke kjenner noe, eller er med i det hele tatt - jo fordi de ikke ER sikre eller vet. Nei, dette er groteskt. Stakkars jente og stakkars foreldre. 0 Siter
tiliti Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 "Hvis dette virkelig betyr noe for foreldrene hennes burde han kunne vise såpass storsinn at han lar dem bestemme over begravelsen." Så enig, så enig. Nå har han fått det på sin måte og hvis det er noe som helst medmenneskelighet i denne mannen, så la foreldrene i det minste få bestemme dette. Jeg skjønner ikke hvorfor han for enhver pris skal/skulle være gift med Terri heller. Greit nok at han fant seg ei annen dame og fikk unger med henne - det er det jo andre som også gjør, men de skiller seg. Jeg lurer veldig på akkurat dette - hvorfor, for hvis det var ekte kjærlighet og omtanke fra mannens side, så kunne han ha tatt like godt vare på Terri, selv om de ble skilt. Det er noe som skurrer her. Og jeg tror bla. at det er at han ville ha makten til å kvitte seg med henne, når det passet han.(Samt at det må ligge noe mer bak) Stelle pent først, men sikre seg, for at det siden skal se pent ut ovenfor folk. For stelt henne og tatt vare på henne kunne han som sagt gjort minst like godt om de var skilt. Han dreper henne på en grotesk måte, med loven på sin side. Er det ikke dag 11 hun nå lever uten næring og vann. Det sier litt om at hun kjemper. Og morfin, hvorfor gir de det, hvis de er sikre på at hun ikke kjenner noe, eller er med i det hele tatt - jo fordi de ikke ER sikre eller vet. Nei, dette er groteskt. Stakkars jente og stakkars foreldre. og hvis det stemmer at hun ikke kjenner noe, ikke føler noe og ikke tenker, hvordan kan det da plage henne å være i live? 0 Siter
Gjest moralske kvaler Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Til informasjon for den uvitende: I rapporten som ble utarbeidet til guvernør Bush om disse forhold, fremkommer blant annet følgende: Det var foreldrene til Terri som oppfordret og pushet ektemannen til å finne seg en ny partner. Videre har han fortsatt å pleie kona også etter at rettsakene begynte i 1998 - og for stor honnør for innsatsen av blant annet lederen for sykehuset hvor kona ligger. Som eksempel på den pleien ektemannen ga, ble det blant annet påpekt at kona etter 13 år ikke hadde fått liggesår - noe som er uvanlig. Ektemannen samarbeidet også tett med foreldrene med pleien inntil rettssakene begynte i 1998, og har pleid henne videre når foreldrene ikke har vært der etter at de ble uenige med ham. Les den rapporten du - så blir du litt klokere; og litt mindre spreder av usannheter og loddrette løgner; som du er i det innlegget jeg svarer på her. når foreldrene ikke har vært der fordi han nektet dem å komme.. men nå er ikke han hovedsaken her, men henne og åssen vi skal forholde oss til mennesker med hjerneskade. og grusomheten med å la noen sulte ihjel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.