Gå til innhold

Tips ønskes: Selvhjelp ved lav selvfølelse

Anbefalte innlegg

Gjest fiskebolle

Hei,

Er det noen der ute som har tips på hvordan man kan jobbe med seg selv på temaet - lav selvfølelse. Jeg sliter med dette og det gir seg utslag ved at jeg blir usikker og engstelig, tenker mer negativt, blir veldig avhengig av feedback fra mine kjære, overtolker mine kjære for å se om de misliker meg..er irriterte på meg osv.....Dette er så innmari slitsomt. Vil legge til at jeg ikke har det slik hele tiden, men når det står på så er det veldig energikrevende. Jeg synes det er flaut og vil helst ikke belaste mannen min for mye med dette av redsel for å støte han fra meg. Er det noen der ute som vet hvordan man kan jobbe med dette temaet slik at man kan finne trygghet i seg selv slik at man ikke trenger å søke så mye ut for å finne den????

Fortsetter under...

Gjest mine umiddelbare tanker

1) start med å endre signatur på dol. du kan helt sikkert finne på noe mer attraktivt enn "fiskebolle". hva vil du kalle deg, hvis det skal være i postive vendinger?

2) skriv ned alt positivt om deg selv. Dukker negative ting opp, så "bla videre" til det dukker opp flere postive ting.

3) ha notatene (gjerne i en liten bok) med deg over alt hvor du går. vit at det er DEG du har med deg og at du inneholder alt det positve som står i den boken.

4) skriv ned de komplimenter du får av andre (også dette i den lille notatboken) - selv om du tolker dem negativt.

5) du skriver selv i innlegget ditt at det ikke er alltid at du tolker ting negativt. når du gjør det, hold så fast på at du nå er inne i en periode hvor du tolker ting negativt. aksepter det samtidig som du prøver å finne ut vhrofor du tolker det negativt

Heisan!

Slik har jeg det også!

Det er kjempe slitsomt å ha det slik, og hele tiden må ha bekreftelser at man er god nok, ikke sant?

Når det gjelder lavt selvbilde, har jeg hatt stor nytte av å gå i psykoterapi. Altså psykiater. Han kom med noen kjempe gode ideer, tips, og innspill som av og til satte meg ut:))

Lykke til!!

Evnt står det faktisk på Cipralex ("lykkepillen") at den hjelper mot lavt selvbilde og tilbaketrekking/sosial angst.

Lykke til, og stå på!!:)

Klem fra,

Hei.

Behandle deg selv som din beste venninne.

Ved å vise deg selv respekt, vil selvrespekt følge.

Styr unna negative tanker og erstatt de med positive. Ved å i starten styre tankene selv vil de snart gå automatisk, og du får et nytt og mer positivt tankemønster. Det krever en del jobb, men dette er ihvertfall mitt beste tips til deg. Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...