Gå til innhold

Pusseskader m.m


Uriel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig vært til tannlegen, og der fikk jeg vite at det jeg trodde var hull, var pusseskader. Tannlegen sa at tannkjøttet på disse stedene ikke kommer til å trekke seg ned igjen. Så derfor har jeg tenkt å legge om pussevanene mine. Det jeg lurer på da er; de områdene som ligger bare, skal jeg ikke rengjøre der i det hele tatt? Får man hull der (lettere)?

Jeg bruker tannskyll med fluor, er det nødvendig med tabletter i tillegg? (eller er det kun for barn?)

Jeg hadde for noen år siden et hull i en tann, og den ble ikke fylt ordentlig igjen. Derfor har jeg fått vite at det er karies under fyllinga. Er det det samme som hull? Ingen av tannlegene jeg har vær til etter det har sagt at de vil gjøre noe med det. Er det ikke nødvendig heller? Fikk vite at det ikke var blitt 2.grads karies enda. Hva betyr det?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Pusseskader er som regel kommet for å bli. De skyldes nesten alltid feil børsteteknikk og for hardhendt bruk av tannbørsten.

Be tannlegen vise deg hvordan du skal gjøre dette riktig.

Karies kl.2 betyr at de har funnet et hull, men at det er såpass lite at de velger å se behandlingen an.

Jeg kan ikke se noen grunn til at du fremdeles skal bruke fluortabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusseskader er som regel kommet for å bli. De skyldes nesten alltid feil børsteteknikk og for hardhendt bruk av tannbørsten.

Be tannlegen vise deg hvordan du skal gjøre dette riktig.

Karies kl.2 betyr at de har funnet et hull, men at det er såpass lite at de velger å se behandlingen an.

Jeg kan ikke se noen grunn til at du fremdeles skal bruke fluortabletter.

Håper tannlegen har tid til et tillegssp.mål!

Jeg sliter også med bare tannhalser pga pussing. Vi har nå elektrisk tannbørste. Er det lurt å bruke ved slike problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper tannlegen har tid til et tillegssp.mål!

Jeg sliter også med bare tannhalser pga pussing. Vi har nå elektrisk tannbørste. Er det lurt å bruke ved slike problemer?

Det eneste man kan gjøre i tilfeller av pusseskader er å pusse varsommere. Ikke press med børsten mot tennene. Men for all del; disse områdene må også rengjøres. Bruk gjerne fluorskyll i tillegg, da dette kan nedsette eventuell ising i disse områdene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...