Gå til innhold

Når jurister skal ha avgjørende makt i forhold til helsevesenet...

Anbefalte innlegg

Dagens regelverk mht refusjon av sterke smertestillende til pasienter i palliativ fase, er slik at dersom du ikke har kreft eller immunsvikt så skal du betale alt selv dersom du trenger smertepumpe med kasetter fremstilt på apotek. Dette betyr at dersom du skal dø langsomt og med store smerter av nevrologisk sykdom, så skal du i hht regelverket betale f.eks. 50.000.- pr måned selv.

Etter mye om og men har rikstrygdeverket blitt så flaue at du har sørget for et vedtak i strid med sitt eget regelverk, slik at mannen min skal få dekket 90 % av utgiftene. Dermed koster disse medikamentene oss nå bare kr. 5 000,- pr måned slik at månedlige medikamentutgifter nå kun er på 7 000,-

Moralen er at du bør sørge for å dø fort dersom du ikke har kreft eller aids. Langsom og smertefull avslutning på livet som følge av nevrologisk sykdom vil jo ødelegge enhver families økonomi. Men siden det å lindre sterke smerter adekvat forlenger livet for denne pasientgruppen, så er det jo logisk å ikke refundere deres kostnader - for da vil de jo koste samfunnet enda mer!

Juristen i departementet som er ansvarlig for denne delen av regelverket kunne fortelle meg at det var rimelig at det var kreftpasientene som fikk dekket kostnadene "siden det jo var flest av dem"... Hun lurte så på hva slags sykdom min mann hadde, og da jeg kunne fortelle at det var en raskt progredierende nevrologisk sykdom, spurte hun med undring i stemmen om "slike sykdommer verken var kreft eller immunsvikt"...

"Noen må jo gjøre oss oppmerksom på andre sykdommer dersom de også skal få sine kostnader til smertestillende i palliativ fase dekket", sa juristen.

Skjønner godt at staten ansetter uvitende jurister til å styre helse-norge. De må jo spare mange kroner på det...

Dette innlegget har vel ikke så mye med psykiatri å gjøre, annet enn at møtene med byråkratiet er egnet til å fremkalle en særegen form for "galskap" !

Men banken liker oss godt. Vi blir nok kunder til evig tid.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...