Elbereth Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Det er rett og slett disney-sjuka,dette. Den brer om seg mer og mer her på berget også. 0 Siter
Prozak Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Det er rett og slett disney-sjuka,dette. Den brer om seg mer og mer her på berget også. Nei, ærlig talt. Disney-sjuka dreier som om idioti. Dette dreier seg om å advare folk som ikke føler for å se filming av jakt. "..................................." 0 Siter
morsan Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Det hadde kanskje vært bedre å stille spørsmålet på en annen måte, som var mer klar? "...................................." *he he* Enig! ;-) 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Det hadde kanskje vært bedre å stille spørsmålet på en annen måte, som var mer klar? "...................................." Sikkert, men jeg kan ikke ta hensyn til deg i hvert eneste innlegg, vettø. Du får heller gå på kurs. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 "Kanskje du kunne begynne å raute utenfor McDonalds istedet?" Usaklig kommentar (men ikke overraskende, komentatoren tatt i betrakting), iom. at jeg aldri har demonstrert mot selfangst. Jeg er helt enig i at dette amerikaniserte sel- og hvalvernehysteriet er uvitende og uintelligent. Okser er ikke søte, og bikkjene i india som blir langsomt slått ihjelp i løpet av 4-5 timer for å få mørt kjøtt, er heller ikke så søte. Men seler er søte - ergo forsvinner intelligensen hos mange aktivister. Selfangst, hvalfangst og annen jakt er nødvendig for å opprettholde balansen i naturen, p.g.a (som jeg har nevnt i mange andre sammenhenger) at menneskene har fullstendig ødelagt den balansen som skal være der. Og det passer sammen med at vi faktisk trenger kjøttet for å leve slik vi gjør. Problemet kommer når det jaktes på dyrearter som er utrydningstruet - det er å ødelegge balansen enda mer - og det finnes ikke én dyreart som er så nødvendig å spise at vi ikke klarer oss uten. Selfangst er voldsomt viktig, fordi havet er kanskje den faunaen vi har ødelagt mest. Fordi den naturlige fiskebestanden er ødelagt hinsides håp om oppretting, så blomstrer selbestanden opp på en måte som gjør at de dør av både matmangel og sykdommer - og smitter andre med disse. "..................................." Jeg har ikke bedt deg dosere, men det er helt okay. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Det er rett og slett disney-sjuka,dette. Den brer om seg mer og mer her på berget også. Nah, nordmenn er vaksinert mot Disney-sjuken. Tenk deg selv'a, kappittallist-jævelen Skrue, de småborgelige fetter Anton, Dolly og Donald...USA i tegnet form? Før i tiden var Donald forbudt i barnehager med begrunnelsen "pedagogisk uforsvarlig"...(!) Den ortodokse marxismen har nådd langt på 30 år... 0 Siter
morsan Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Nah, nordmenn er vaksinert mot Disney-sjuken. Tenk deg selv'a, kappittallist-jævelen Skrue, de småborgelige fetter Anton, Dolly og Donald...USA i tegnet form? Før i tiden var Donald forbudt i barnehager med begrunnelsen "pedagogisk uforsvarlig"...(!) Den ortodokse marxismen har nådd langt på 30 år... Det er vel mer de "helaftens" tegnefilmene fra Disney som fremstiller dyr som så utrolig søte og nusselig og menneskelige. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Det er vel mer de "helaftens" tegnefilmene fra Disney som fremstiller dyr som så utrolig søte og nusselig og menneskelige. Korrekt, men Disney er så mye mer enn søtladne filmer om og med "intelligente" dyr. 0 Siter
Prozak Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Sikkert, men jeg kan ikke ta hensyn til deg i hvert eneste innlegg, vettø. Du får heller gå på kurs. Uhm...det du mente var vel at du ikke kan ta hensyn til og ta høyde for din egen manglende intelligens hver gang du åpner kjeften eller får lov til å slippe til tastaturet? "....................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Jeg har ikke bedt deg dosere, men det er helt okay. "Jeg har ikke bedt deg dosere, men det er helt okay." Har jeg bedt deg om å på psykopatisk vis legge konstruerte meninger og holdninger over på meg? Ikke det, men helt greit. "..................................." 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Skrevet 31. mars 2005 Uhm...det du mente var vel at du ikke kan ta hensyn til og ta høyde for din egen manglende intelligens hver gang du åpner kjeften eller får lov til å slippe til tastaturet? "....................................." Nå sliter du med selvtilliten, pråsak. =^D 0 Siter
Prozak Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Nå sliter du med selvtilliten, pråsak. =^D Heh-heh - definér det, er du snill. "....................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 "Kanskje det heller burde vises litt oftere, slik at folk flest kan få et litt mer naturlig forhold til noe av det mest nødvendige for menneskets eksistens?" Tull og tøys. Jeg spiser kjøtt, men jeg vil ikke ha noe med slakteprosessen å gjøre. Jeg har allerede forklart hva mine følelser for å se drap er. Vi lever i et samfunn hvor vi ikke selv trenger å jakte maten, men noen få har dette som levebrød. Dermed er det overhodet ingen grunn til at de som vil forskånes for prosessen ikke skal kunne det, så lenge man aksepterer og godtar hvor kjøttet kommer fra. "................................." Du sa det jo selv: "....så lenge man aksepterer og godtar hvor kjøttet kommer fra". Det er jo nettopp det som så mange ikke gjør, selv om de spiser kjøtt aldri så mye. Derfor tror jeg at mange hadde hatt et stort behov for en viss grad av opplysning - ikke minst når du ser hvordan en rekke mennesker tar helt av når det gjelder visse former for jakt. 0 Siter
Goliath Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 "Drap som foregår i naturen på naturens egne måter er som regel enda værre å se på. Men det er like fullt helt naturlig, og en del av det som så mange mennesker for lengst har vendt ryggen til." Det er ikke noe argument for noe som helst. Vi mennesker har muligheten til å, ved hjelp av vår unike teknologi, å avlive humant. Det er det ingen andre som har. I tillegg er de "inhumane" avlivingsmetodene til rovdyr nødvendig aktivitet for å holde jaktinstinktet og evnene finslepne. "................................" ? Jeg forstod ikke kommentaren din, for det står ikke noe annet der enn hva jeg selv har skrevet. 0 Siter
Goliath Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 "Mye av kritikken har gått på transport og oppbevaring - men noe også på selve avlivingen." Men det gjelder vel stort sett slakterier som bryter eller driter i hvordan slikt skal gjøres? De metodene som er aksepterte er jo veldig effektive og raske. "..................................." Det har du helt rett i. Hvis reglene følges så er det så humant som det er mulig å gjøre det. I Norge er nok ikke brudd på slike regler et stort problem. Men i en del land som samtidig står sterkt blant de som kritiserer norsk selfangst så finner du vesentlig mer uverdige forhold når det gjelder slakt av andre dyr. De burde så absolutt feie for egen dør først. Men desverre har disse dyrene ofte ikke så søte øyne som selen har...... 0 Siter
Prozak Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Du sa det jo selv: "....så lenge man aksepterer og godtar hvor kjøttet kommer fra". Det er jo nettopp det som så mange ikke gjør, selv om de spiser kjøtt aldri så mye. Derfor tror jeg at mange hadde hatt et stort behov for en viss grad av opplysning - ikke minst når du ser hvordan en rekke mennesker tar helt av når det gjelder visse former for jakt. "Derfor tror jeg at mange hadde hatt et stort behov for en viss grad av opplysning - ikke minst når du ser hvordan en rekke mennesker tar helt av når det gjelder visse former for jakt." Det er så, men jeg er på ingen måte enig i at man skal måtte se på jakt og slakting for å kunne vite hvor kjøttet kommer fra. Og det er helt på sin plass å advare om det før man viser slike scener på nyhetene, akkurat som at man advarer mot andre ting i for folk flest ikke er direkte koselig å se på. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 ? Jeg forstod ikke kommentaren din, for det står ikke noe annet der enn hva jeg selv har skrevet. Jo, det var en forklaring på hvorfor menneskeheten stort sett har vendt seg bort fra det naturlige, og hvorfor vi ikke synes det er hyggelig å drepe maten. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Det har du helt rett i. Hvis reglene følges så er det så humant som det er mulig å gjøre det. I Norge er nok ikke brudd på slike regler et stort problem. Men i en del land som samtidig står sterkt blant de som kritiserer norsk selfangst så finner du vesentlig mer uverdige forhold når det gjelder slakt av andre dyr. De burde så absolutt feie for egen dør først. Men desverre har disse dyrene ofte ikke så søte øyne som selen har...... "Men i en del land som samtidig står sterkt blant de som kritiserer norsk selfangst så finner du vesentlig mer uverdige forhold når det gjelder slakt av andre dyr." Javisst, og det er et stort problem. Men vi løser det ikke ved slike uttalelser som at jakt er kult, og det skal vi forlyste oss med etc. Heller ikke med seljaktsafarier, som ikke er noe annet enn en kommersialisering og orgie av noe som er en nødvendig aktivitet som bør gjøres prosesjonellt og minst mulig ut av. Det hjelper heller ikke når turbohjernene til "geniet" bastesen går rundt med t-skjorter med "We kill whales for fun" etc. "...................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 "Men i en del land som samtidig står sterkt blant de som kritiserer norsk selfangst så finner du vesentlig mer uverdige forhold når det gjelder slakt av andre dyr." Javisst, og det er et stort problem. Men vi løser det ikke ved slike uttalelser som at jakt er kult, og det skal vi forlyste oss med etc. Heller ikke med seljaktsafarier, som ikke er noe annet enn en kommersialisering og orgie av noe som er en nødvendig aktivitet som bør gjøres prosesjonellt og minst mulig ut av. Det hjelper heller ikke når turbohjernene til "geniet" bastesen går rundt med t-skjorter med "We kill whales for fun" etc. "...................................." Det er jeg ikke uenig med deg i:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.