Gå til innhold

Når gaven ikke falt i smak, hva gjør du da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å bytte presanger man ikke liker, eventuellt gi dem bort til andre som trenger det mer (fretex el.l) Hadde nok ikke kastet en presang, i alle fall ikke med en gang. Det hadde föltes litt "respektlöst".

Hörte om en dame som ga bort ting hun selv hadde fått som presang til andre (lot altså som hun selv hadde kjöpt det selv) Det hadde jeg ihvertfall aldri gjort!

Hörte om en dame som ga bort ting hun selv hadde fått som presang til andre (lot altså som hun selv hadde kjöpt det selv)

Det brukte mora mi å gjøre... Spesielt festlig var det ikke.

Skrevet

Hvis det å ikke gi pynteting er en voldsom streng regel for å gi/motta gaver, så javel, ja. Jeg er ikke uenig i at det er intensjonen som er viktigst, men det er jammen kjekt å gi noe folk blir glad for også. Syns det gis alt for mye fjas i gave rundt forbi.

Men hva definerer du da som "pynteting"? Jeg har f.eks. opplevd å uventet få kjempefine lysestaker og satte pris på dem selv om jeg ikke hadde planlagt å kjøpe selv.

Det jeg synes er lite gjennomtenkt er å gi gaver som ikke kan byttes, f.eks bøker kjøpt i bokklubb.

Angela1365380318
Skrevet

Har en bekjent som 2. juledag fortalte meg at nå hadde han begynt å kaste alt han ikke like som han fikk med en gang, før hadde han hatt det i to år, så gikk han ned til et og nå null. Han hadde egentlig et poeng, hvorfor sparte på mye dritt man ikke vil ha, det blir bare rot og tar opp unødvendig lagringsplass. Han ble ikke fornermet for dårlige gaver, han så på det som at det var tanken som telte, ja de husket på meg, men gaven er shit, nå kaster jeg den.

Er blitt enig med filosofien, men mener man heller bør gi til fretex/innsamlingsaksjoner eller andre som kunne hatt glede av den, eller bytte om mulig. sier sefølgelig ikke at det er kastet til den som gav gaven.

Skrevet

Hörte om en dame som ga bort ting hun selv hadde fått som presang til andre (lot altså som hun selv hadde kjöpt det selv)

Det brukte mora mi å gjøre... Spesielt festlig var det ikke.

Jeg synes ikke at det er noe prinsippielt galt i det, for gir du bort noe du har fått har du jo dermed spart penger på å kjøpe ny gave, og da har jo gaven du selv fikk kommet til nytte! ;-)

Men jeg synes ikke noe om å gi bort ting fordi du synes de er stygge.

Det jeg kan komme på som vi har gitt bort videre er:

- noe babytøy som var litt i minste laget da vi fikk det, og da ga vi det til noen som fikk barn etter oss

- en kakespade i sølv som vi fikk til bryllupet vårt, i et mønster som vi ikke samlet på, og så var vi bare noen uker etterpå invitert i bryllup til noen som ønsket seg kakespade i akkurat dette mønsteret.

Skrevet

Akkurat pynteting er jo nokså spesielt, da. Hvis man skal kjøpe sånt til folk, bør man være ganske så sikker på at de liker det.

Jeg er nok en av de som ikke ville like å få pynteting, for ikke bare har jeg nesten ingenting pynt og fjas rundt i huset (nettopp fordi jeg ikke liker det, og syns det er fjasete), men jeg er så sær på det jeg liker at det skal veldig mye til for at det passer. Og da må jeg bytte.

Så jeg ville sette mye mer pris på et gavekort f eks, dersom jeg ikke hadde sagt noen ønsker. (eller hvis giveren ikke kjenner meg så godt at h*n vet hva jeg liker)

"Akkurat pynteting er jo nokså spesielt, da. Hvis man skal kjøpe sånt til folk, bør man være ganske så sikker på at de liker det. "

Enig.

Husker jeg leste en "skikk&bruk-artikkel" i en avis en gang, om en dame som mente at som vertinnegave burde man ha med noe personlig, som en velvalgt (?) pynteting, ikke noe "upersonlig" som vin eller blomster!!

Jeg kunne ikke vært mer uenig!

Som vertinnegave setter jeg desidert mest pris på vin. Blomster kan være litt slitsomt fordi man må finne frem vase, kutte opp stngene etc, mens du kanskje er i full fres m matlagingen.

Skrevet

"Akkurat pynteting er jo nokså spesielt, da. Hvis man skal kjøpe sånt til folk, bør man være ganske så sikker på at de liker det. "

Enig.

Husker jeg leste en "skikk&bruk-artikkel" i en avis en gang, om en dame som mente at som vertinnegave burde man ha med noe personlig, som en velvalgt (?) pynteting, ikke noe "upersonlig" som vin eller blomster!!

Jeg kunne ikke vært mer uenig!

Som vertinnegave setter jeg desidert mest pris på vin. Blomster kan være litt slitsomt fordi man må finne frem vase, kutte opp stngene etc, mens du kanskje er i full fres m matlagingen.

Fullstendig enig, morsan.

Jeg ville satt mest pris på en flaske vin som vertinnegave, dernest blomster. Men ikke nelliker.

Sær som jeg er ;)

Skrevet

Fullstendig enig, morsan.

Jeg ville satt mest pris på en flaske vin som vertinnegave, dernest blomster. Men ikke nelliker.

Sær som jeg er ;)

De fineste blomstene jeg får, ihvertfall hvis vi har mange gjester, er dem som er "ferdig oppsatt", gjerne i en dertil egnet skål, slik at det er bare å sette frem.

Er de attpåtil pakket inn i cellofan er det ekstra fint! :-)

I min manns 40-årslag skulle vi ha kjempemange gjester, og de tre-fire parene som først kom hadde med blomster til meg! det var like før jeg tilta! Jeg tenkte "hjelp - hva hvis alle har med det, da??!" Og det er ikke nødv med vertinnegave i bursdagsselskap, vel?

Heldigvis så stoppet det med disse tre-fire bukettene, og da hadde jeg ikke flere vaser heller! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...