Gå til innhold

Psykisk syk


Gjest detspørjegom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest en annen

Det fins ikke noe generelt svar på dette. Avehngig av lidelse, brukers personlighet, bruksmønster osv. kan hasj: 1) Forverre tilstanden, 2) ikke gjøre noe særlig fra eller til, 3) virke symptomdempende. Ofte kan en nok se at 3) fører til 1) på sikt.

I det siste har det kommet en del forskning som tyder på at hasjbruk kan være en faktor i utviklingen av psykose (men forskningsresultatene her er motstridende). Er man i utgangspunktet i en psykosenær tilstand vil hasj ofte forverre sykdommen. Noe som forbauser meg er at hasj later til å være "the drug of choise" nettopp blant denne gruppen (og jeg tror ikke årsaken er så enkel som at hasj disponerer for psykose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror all rus er lite gunstig for personer som er psykisk syke. Du får heller feire med en kjempejoint den dagen du er frisk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj. Angst og paranoia er visst vanligst, men det kan hos enkelte også utløse psykoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest detspørjegom

Ja.

Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj. Angst og paranoia er visst vanligst, men det kan hos enkelte også utløse psykoser.

Snakker vi om store doser her, eller?

Kan man få psykiske problemer om man har røyka det 8-10 ganger på 1 1/2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en annen

Ja.

Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj. Angst og paranoia er visst vanligst, men det kan hos enkelte også utløse psykoser.

"Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj."

Hvor har du dette fra (kilder)? Meg bekjent er forskningen sprikende på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det vil den.

Spesielt gjelder dette for de som har schizofreni eller andre schizofreni-lignende psykoser.

Ikke bare forverrer hasj denne lidelsen, den kan også utløse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj."

Hvor har du dette fra (kilder)? Meg bekjent er forskningen sprikende på dette punktet.

Kan ikke gi deg noen kilder.

Leser en del om psykisk helse, men husker ikke hvor jeg har lest det. Har lest det flere ganger, ulike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om store doser her, eller?

Kan man få psykiske problemer om man har røyka det 8-10 ganger på 1 1/2 år?

Så vidt jeg vet er det veldig individuelt. For en person kan det å røyke hasj en gang være nok til å utløse en psykose. Andre får ikke psykiske problemer.

Har du først fått psykiske problemer er det i hvert fall viktig å ikke røyke hasj flere ganger. Det kan lett gjøre problemene verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj."

Hvor har du dette fra (kilder)? Meg bekjent er forskningen sprikende på dette punktet.

Oral cannabis induces psychosis at low blood levels

Last Updated: 2005-03-31

NEW YORK (Reuters Health) - Even in clinical situations where cannabis is administered orally at low doses, psychotic reactions can occur, Swiss researchers report in the April 1st issue of BMC Psychiatry.

Recreational cannabis use has been associated with psychotic reactions (see Reuters Health reports August 30, 2002; December 1, 2004; and March 1, 2005), but this is the first such report in closely monitored subjects in a clinical trial, note Dr. Bernard Favrat and colleagues at Institut Universitaire de Medicine Legale in Lausanne.

Dr. Favrat's group was conducting a double-blind study to examine the effects of oral ingestion of delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) on psychomotor function and driving performance among eight occasional cannabis users.

The first case of psychosis was a 22-year-old man given 20 mg dronabinol, a synthetic THC. Ninety minutes later he experienced severe anxiety, derealization and depersonalization and was unable to perform the two psychometric tests.

Blood THC and its active metabolite 11-OH-THC levels at the time of strong adverse effects were 1.8 and 5.2 ng/mL each.

The second case was also a 22-year-old man with onset of severe anxiety one hour after taking 16.5 mg of a THC decoction, when THC blood level was 6.2 ng/mL and 11-OH-THC was 3.9 ng/mL. For several hours he was unable to perform psychometric testing.

The authors note that smoking a 3.5% marijuana cigarette leads to plasma concentrations of THC in the range of 50 to 100 ng/mL. They believe that oral administration produces higher levels of 11-OH-THC, with slower elimination. Alternatively, "consuming oral cannabis may produce more potent, yet unknown psychotomimetic metabolites of THC," they suggest.

"Doctors and users should be aware of the increasing availability of oral cannabis in 'special' drinks or food as well as in medications under development," which can result in "significant psychotic reactions," Dr. Favrat's group cautions.

Source : BMC Psychiatry 2005;5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj."

Hvor har du dette fra (kilder)? Meg bekjent er forskningen sprikende på dette punktet.

Cannabis use associated with psychosis risk

Last Updated: 2005-03-01

LONDON (Agence de Presse Medicale for Reuters Health) - There is more evidence that cannabis use may lead to psychosis in susceptible individuals, according to a report by New Zealand scientists in the current issue of Addiction.

Dr. David Fergusson and colleagues from the Christchurch School of Medicine and Health Science analysed data on cannabis use and psychotic symptoms from a 25-year prospective study of 1055 New Zealanders born in 1977.

After adjusting for confounding factors, daily users of cannabis were found to have rates of psychotic symptoms 1.6 to 1.8 times higher (p

The researchers conclude that although there is still uncertainty and debate, the weight of evidence "clearly suggests that the use of cannabis, particularly heavy use, may alter underlying brain chemistry and precipitate the onset of psychosis or psychotic symptoms in vulnerable individuals".

Source : Addiction 2005;100:354-366.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Selv om du i utgangspunktet er frisk kan du få psykiske problemer av hasj."

Hvor har du dette fra (kilder)? Meg bekjent er forskningen sprikende på dette punktet.

. Cannabis use and psychotic disorders: an update.

Hall W, Degenhardt L, Teesson M

Drug Alcohol Rev Dec 2004; 23(4) :433-43

Fulltekst via forlegger Bestill via British Library

--------------------------------------------------------------------------------

Affiliation

Office of Public Policy and Ethics, Institute for Molecular Bioscience University of Queensland Australia. [email protected]

Abstract

This paper evaluates three hypotheses about the relationship between cannabis use and psychosis in the light of recent evidence from prospective epidemiological studies. These are that: (1) cannabis use causes a psychotic disorder that would not have occurred in the absence of cannabis use; (2) that cannabis use may precipitate schizophrenia or exacerbate its symptoms; and (3) that cannabis use may exacerbate the symptoms of psychosis. There is limited support for the first hypothesis. As a consequence of recent prospective studies, there is now stronger support for the second hypothesis. Four recent prospective studies in three countries have found relationships between the frequency with which cannabis had been used and the risk of receiving a diagnosis of schizophrenia or of reporting psychotic symptoms. These relationships are stronger in people with a history of psychotic symptoms and they have persisted after adjustment for potentially confounding variables. The absence of any change in the incidence of schizophrenia during the three decades in which cannabis use in Australia has increased makes it unlikely that cannabis use can produce psychoses that would not have occurred in its absence. It seems more likely that cannabis use can precipitate schizophrenia in vulnerable individuals. There is also reasonable evidence for the third hypothesis that cannabis use exacerbates psychosis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15574485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest detspørjegom

Ja, det vil den.

Spesielt gjelder dette for de som har schizofreni eller andre schizofreni-lignende psykoser.

Ikke bare forverrer hasj denne lidelsen, den kan også utløse den.

Hva er eksempel på andre schizofreni-liknende lidelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Ja, det vil den.

Spesielt gjelder dette for de som har schizofreni eller andre schizofreni-lignende psykoser.

Ikke bare forverrer hasj denne lidelsen, den kan også utløse den.

Utløse - som i å fremprovosere/skape schizofreni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ikke noe generelt svar på dette. Avehngig av lidelse, brukers personlighet, bruksmønster osv. kan hasj: 1) Forverre tilstanden, 2) ikke gjøre noe særlig fra eller til, 3) virke symptomdempende. Ofte kan en nok se at 3) fører til 1) på sikt.

I det siste har det kommet en del forskning som tyder på at hasjbruk kan være en faktor i utviklingen av psykose (men forskningsresultatene her er motstridende). Er man i utgangspunktet i en psykosenær tilstand vil hasj ofte forverre sykdommen. Noe som forbauser meg er at hasj later til å være "the drug of choise" nettopp blant denne gruppen (og jeg tror ikke årsaken er så enkel som at hasj disponerer for psykose).

Det jeg har opplevd med å være nær noen som bruker cannabis jevnlig-daglig er at de blir vanskelige å få kontakt med, lever mye i sin egen verden der de unngår å ta tak i problemene sine, de blir stillestående, selvopptatte, bryr seg lite om andre, energiløse, feige og defensive for å nevne noen stikkord som slår meg.

Dette du kaller for symptomlette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke en gang psykisk syk den gangen jeg røyka hasj og opplevde å høre ekko av alt som ble sagt. Fikk store problemer med å skjelne mellom hva som skjedde inni hodet mitt og utenfor. Det gav seg samtidig med at rusen gikk over, men var helt forferdelig. Ble veldig skremt, og har ikke røyka siden.

Jeg hadde røyka hasj mange ganger tidligere uten noen negative opplevelser. Så ikke regn med at det ikke kan skje deg også. Det er ingen festlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

. Cannabis use and psychotic disorders: an update.

Hall W, Degenhardt L, Teesson M

Drug Alcohol Rev Dec 2004; 23(4) :433-43

Fulltekst via forlegger Bestill via British Library

--------------------------------------------------------------------------------

Affiliation

Office of Public Policy and Ethics, Institute for Molecular Bioscience University of Queensland Australia. [email protected]

Abstract

This paper evaluates three hypotheses about the relationship between cannabis use and psychosis in the light of recent evidence from prospective epidemiological studies. These are that: (1) cannabis use causes a psychotic disorder that would not have occurred in the absence of cannabis use; (2) that cannabis use may precipitate schizophrenia or exacerbate its symptoms; and (3) that cannabis use may exacerbate the symptoms of psychosis. There is limited support for the first hypothesis. As a consequence of recent prospective studies, there is now stronger support for the second hypothesis. Four recent prospective studies in three countries have found relationships between the frequency with which cannabis had been used and the risk of receiving a diagnosis of schizophrenia or of reporting psychotic symptoms. These relationships are stronger in people with a history of psychotic symptoms and they have persisted after adjustment for potentially confounding variables. The absence of any change in the incidence of schizophrenia during the three decades in which cannabis use in Australia has increased makes it unlikely that cannabis use can produce psychoses that would not have occurred in its absence. It seems more likely that cannabis use can precipitate schizophrenia in vulnerable individuals. There is also reasonable evidence for the third hypothesis that cannabis use exacerbates psychosis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15574485

Jeg er kjent med at en del nyere forskning kan tyde på en sammenheng mellom cannabisbruk og psykiske lidelser. Mitt poeng er at den samlede mengden bevis foreløpig er for liten, samt at flere av undersøkelsene er metodologisk svake (se f.eks. http://www.alternet.org/drugreporter/21436/ som tar for seg New Zealand-undersøkelsen).

Jeg vil også be deg legge merke til følgende setning i ditt eget innlegg: "There is limited support for the first hypothesis [(1)cannabis use causes a psychotic disorder that would not have occurred in the absence of cannabis use]."

Det var dette som var problemstillingen her. Foreløpig blir det for bastant å si at en slik sammenheng er påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er kjent med at en del nyere forskning kan tyde på en sammenheng mellom cannabisbruk og psykiske lidelser. Mitt poeng er at den samlede mengden bevis foreløpig er for liten, samt at flere av undersøkelsene er metodologisk svake (se f.eks. http://www.alternet.org/drugreporter/21436/ som tar for seg New Zealand-undersøkelsen).

Jeg vil også be deg legge merke til følgende setning i ditt eget innlegg: "There is limited support for the first hypothesis [(1)cannabis use causes a psychotic disorder that would not have occurred in the absence of cannabis use]."

Det var dette som var problemstillingen her. Foreløpig blir det for bastant å si at en slik sammenheng er påvist.

Du har rett. "Helt bevist" er det ikke ennå.

Du legger ved en link til en interesseorganisasjon.

Jeg ville likt å se din reaksjon om jeg hadde brukt hjemmesiden til GSK eller Pfizer som "sannhetsvitne :-)

Men tilbake til konklusjonen slik jeg tolker den: Det er så mye som tyder på at cannabis er skadelig for ppsykosedisponerte personer at bruk må frarådes på det aller sterkeste.

Fra det praktiske liv: De pasienter vi har vanskeligst for å hjelpe i 2005 er de med såkalt dobbeldiagnose - psykose og narkomani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest detspørjegom

Jeg var ikke en gang psykisk syk den gangen jeg røyka hasj og opplevde å høre ekko av alt som ble sagt. Fikk store problemer med å skjelne mellom hva som skjedde inni hodet mitt og utenfor. Det gav seg samtidig med at rusen gikk over, men var helt forferdelig. Ble veldig skremt, og har ikke røyka siden.

Jeg hadde røyka hasj mange ganger tidligere uten noen negative opplevelser. Så ikke regn med at det ikke kan skje deg også. Det er ingen festlig erfaring.

Jeg har prøvd det en 8-10 ganger på 1 1/2 år.

I januar ble det tre helger på rad. Røyka gress sist gang, og dagen etter ble jeg skikkelig paranoid og trodde alle var ute etter meg. Har aldri hatt det så jævlig i hele mitt liv (har hørt at man kan bli verre dagen etter av gress enn av vanlig hasj).

Har bestemt meg for å kutte det ut helt. Vil aldri prøve det mer. Har sagt nei til hasj to ganger. Hadde en onkel som rota seg borti stoff. Han døde nettopp, ikke av stoff, men han levde et hardt liv med bl.a. alkohol. Jeg vil ikke ende opp som ham.

Men problemet er at venninna mi, som jeg bor med, fortsatt røyker. Hun har hasj liggende hjemme. Og jeg liker ikke tanken på det. Jeg blir utrygg. Jeg vil ikke ha sån hjemme.

Jeg misliker at venninna mi går rundt og sier at hun vil røyke seg stein i helga..Jeg vil ikke leve et sånt liv. Jeg vil holde meg langt unna stoff. Jeg visste jo ikke at det ble sånn da jeg flytta sammen med henne. Har bodd sammen bare noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...