Gå til innhold

Visdomstenner. Trekking eller ei?


anine2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei jente på 22 år. Alle 4 visdomstennene mine holder på å komme fram og det kjennes ut som om de kommer "rett ned".

Jeg lurer nå på om det er nødvendig for meg å trekke disse tennene?

Er det sånn at alle må trekke visdomstenner når de får dem?

Det skulle vel gå ann å leve med dem hvis de ikke forårsaker noen problemer?? Jeg har snakket med tannlegen min om dette og han mener at de bør trekkes selv om de kommer rett og det er plass til dem.

Jeg lurer også på om det er normalt at man får betente mandler på den siden av munnen som tannen kommer. Tennene holder på å "bryte seg ut" i ca. 3-4 dager av gangen og jeg syns ikke det gjør SÅÅ veldig vondt.

2 har kommmet helt fram og 2 ligger delvis dekt av hud. Hvor lang tid tar det før en visdomstann er ferdig "utvokst"??

Jeg skal snart til tannlegen min og jeg er sikker på at han kommer til å anbefale meg å trekke dem. ( er hos tannlegen 1 gang i året).

Er takknemlig for et svar!!

På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei anine2

Jeg ser ingen grunn til å trekke visdomstenner som kommer normalt og ikke er til bryderi på andre måter.

Det oppstår lett betennelse i tannkjøttet rundt en visdomstann når den bryter frem.

Dette kan selvfølgelig være en grunn til å trekke den, selv om dette pleier å gi seg når tannen er helt frembrudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anine2

Jeg ser ingen grunn til å trekke visdomstenner som kommer normalt og ikke er til bryderi på andre måter.

Det oppstår lett betennelse i tannkjøttet rundt en visdomstann når den bryter frem.

Dette kan selvfølgelig være en grunn til å trekke den, selv om dette pleier å gi seg når tannen er helt frembrudt.

Selvom noen av oss altså får "dobbelt sett" *ler* - nok en faglig utfordring for de eplekjekke ;o)) Forklar verden om det fenomenet. Jeg tror nemlig det er en litt utbredt misforståelse *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Selvom noen av oss altså får "dobbelt sett" *ler* - nok en faglig utfordring for de eplekjekke ;o)) Forklar verden om det fenomenet. Jeg tror nemlig det er en litt utbredt misforståelse *s*

Carpe Diem har besvart dette som om jeg skulle gjort det selv, men for Spireas skyld vil jeg gjerne presisere dette.

Visdomstenner som kommer greit frem og inntar sin normale plass i tannrekken og ikke er til ugang på noen måte kan godt få stå i fred.

Når noen absolutt vil trekke dem er det fordi det lett kan bli hull i dem, mener de.

Men dette er et spørsmøl om kostvaner og hygiene akkurat som for andre tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...