Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med kiling bak og rett under kneskålene siden ungdomsårene (i 40 år). Det er i begge knærne, men aldri begge knærne samtidig. Plagene kommer sent om kvelden, særlig hvis jeg er sliten. I situasjoner hvor jeg sitter inneklemt i et møte, et selskap, en kinosal, i et fly o.l. er kilingen svært/ekstremt plagsom. Plagene reduseres når jeg ligger flatt på magen eller beveger benet, spesielt når jeg går omkring, da blir de helt borte. Ved sexuell opphisselse blir de også borte, det virker som om hormoner el.l. i blodet nærmest driver irritasjonen bort. Jeg har konsultert flere vanlige leger opp gjennom årene uten å få hjelp. Jeg undres derfor om akupunktur kan gjøre underverker. Alternativt medisinering, kanskje en sprøyte direkte i kneet?

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er vanskelig å si hva dette kan være og etter snart tyve år som lege har jeg ikke vært borti helt det samme. Bak kneskålene finnes brusk og like under en fettpute. Her finnes også nerver som med all sannsynlighet blir aktivisert av noe og gir den kilende følelsen. At kilingen blir mindre ved ulike typer aktivitet kan skyldes at det skapes konkurrerende nerveimpulser som hemmer den kilende følelsen. Det er velkjent både fra smertefysiologi og akupunkturen at stimulering av overfladiske smertefibre i huden for eksempel kan hemme dypere smerter og at distraksjon (som ved seksuell opphisselse)kan gjøre at plagene forsvinner. Jeg kan ikke svare på om akupunktur vil kunne gi noen varig effekt, men flere studier har vist at akupunktur er effektivt mot kneleddssmerte i forbindelse med artrose (slitasjegikt) og det kan være verdt et forsøk.

hei,

for meg kan det høres ut som om det blir nedsatt blodtilførsel og da kan man oppleve en kribling... Når du legger deg flatt så strømmer jo blodet til igjen. eller ved seksuell opphisselse så øker jo blodgjennomstrømningen.

Har du prøvde med en varmeflaske når du får "anfallene" dine? Du bør iallefall strekke på beina og unngå å sitte i denne damestillingen med benet over det andre..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...