Gå til innhold

Hagestell for dummies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legg en stein-platting over hele hagen! Da slipper du å stelle å styre sånn! Så kan du sette krukker med planter og trær i, rund forbi på plattingen!!! Reinslig og greit!

Gjest angelica bom
Skrevet

Inspirert av tottlås innlegg ville jeg lagt en platting over hele tomta. Gir et mykere og koseligere inntrykk enn stein. Må jo oljes av og til da, men det er vel overkommelig? Så plasserer dere en levegg (kan kjøpes ferdig) der det passer for å hindre innsyn til sittegruppen. Plasserer krukker med blomster og grønne vekster (feks buksbom eller små tujaer) der det passer.

Vil dere myke opp enda mer, lar dere det være et bed langs gangveien, så kan dere plante der istedenfor så mye i krukker og kar.

Har forresten en 'hage' som ikke er i orden selv om vi har bodd her i snart tjue år. hehe...

Skrevet

Er ikke sånt ganske dyrt, da?

Jeg kjenner en intens motvilje mot å bruke mer penger enn nødvendig på hage, da er jeg egentlig mer villig til å legge ned litt energi i planlegging og jobb selv for å etablere noe som etterhvert blir lettstelt og greit.

Dessuten går pengene våre til adopsjon nå - og i valget mellom gartner og et barn til er vel valget ganske greit, hehe. ;o)

Vi betalte 3000,- for å få laget en hageplan til vår hage (ca 1 mål tomt). Det inkluderte hjemmebesøk av anleggsarkitekt.

Vi har spart inn en del av kostnaden på at vi har kjøpt riktige planter første gang. Ingen feilkjøp, effektivt og greit :-) Plantene hun satte opp er tilpasset lokalt klima og hverandre.

Skrevet

Vi betalte 3000,- for å få laget en hageplan til vår hage (ca 1 mål tomt). Det inkluderte hjemmebesøk av anleggsarkitekt.

Vi har spart inn en del av kostnaden på at vi har kjøpt riktige planter første gang. Ingen feilkjøp, effektivt og greit :-) Plantene hun satte opp er tilpasset lokalt klima og hverandre.

Det høres rimelig ut, og jeg er helt sikker på at du har rett i at du sparer mesteparten inn ved å gjøre riktig kjøp etterpå. Hm kanskje jeg skulle vurdert å få noen til å se på verandaen min. Kan du anbefale noen i Oslo?

Skrevet

Det høres rimelig ut, og jeg er helt sikker på at du har rett i at du sparer mesteparten inn ved å gjøre riktig kjøp etterpå. Hm kanskje jeg skulle vurdert å få noen til å se på verandaen min. Kan du anbefale noen i Oslo?

Jeg er ingen osloenser, så dessverre. Men du finner sikkert noen ved å søke på nettet.

Skrevet

Mener å ha hørt at det finnes en bok som heter "den late hagen" eller lignende, dvs hage for den som ikke gidder å gjøre for mye hagestell.

Man kan også få gode tips fra en anleggsgartner ved mange hagesenter. Selv om dette koster penger, så kan det fort bli tjent inn igjen for eksempel fordi du slipper å kaste bort penger på prøving og feiling, og at du slipper å bruke massevis av tid på hagearbeid (med mindre du har det som hobby, da! *S*)

Jeg har ikke så veldig mye peiling, men dette har jeg funnet ut ved prøving og feiling:

MOSE er mykt å gå på, og grønt selv om gresset skulle bli tørt pga at man har glemt å vanne. Ikke bry deg om å fjerne den -mye jobb og kommer sikkert igjen. Mose er snart in - det er jeg overbevist om! :-))

(Verre er det med leira. Går det an å ha på litt jord og sand og strø på gressfrø? Skulle plena bli for ille, kan man jo kjøpe ferdog plen på rull...)

LØKPLANTER: Tulipanløk tåler ikke så godt norsk sommer (for våt), og bør derfor spas opp etter avblomstring og settes ned igjen til høsten. Gidder du å gjøre det??

Likeså -Gladioler, iris mm tåler ikke vinteren (for kaldt), så de må spas opp om høsten og settes ut igjen om våren. Gidder du gjøre det??

Tips: velg løkplanter som tåler å være i jorda hele tiden, som for eksempel alle typer narcisser, krokus, snøklokker mm

SOMMERBLOMSTER: er veldig kjekt og greit! Man kjøper ferdige blomster og setter ut, og de klarer seg fint sommeren igjennom med litt vann. Kan settes i bed, eller hvis dere for eksempel lager en stor og deilig terrasse av tre eller skiferheller, så kan du ha sommerblomstene i vakre krukker. Pass på å kjøpe "riktig" type i forhold til om du har sol eller skugge der blomstene skal stå.

Tips: Flittig Lise har ikke fått navnet sitt for ingenting! Den tåler både sol og skygge, og man behøver ikke knipe av blomstene etter avblomstring.

BUSKER etc: Velg typer som ikke behøver beskjæring, som for eksempel mure, berberis, rosa rugosa m fl.

Tips: Se hva som brukes i midtrabatter og steder hvor kommunegartneren ikke kommer for ofte og steller plantene. Hvis plantene likevel ser ålreit ut, så vil de sikkert gjøre det uten alt for mye stell i DIn hage også! :-)

Tusen, tusen takk for mange matnyttige (eller hagenyttige) tips!!!

La oss være enige om at mose er in. ;o)

Den late hagen høres for øvrig ut som en vidunderlig boktittel.

Skrevet

Tusen, tusen takk for mange matnyttige (eller hagenyttige) tips!!!

La oss være enige om at mose er in. ;o)

Den late hagen høres for øvrig ut som en vidunderlig boktittel.

Ikke for å være pirkete, men for å lette et evt. søk på nettbokhandler osv., så tror jeg den boka det siktes til heter "Late Hager" :-)

Skrevet

Hei! Jeg hadde samme problemet i fjor. Vi lagde et nytt kantbed med to kjeglegraner, løytnantshjerter, krokus, tulipaner, stemor, gule margeritter og potteroser(!) Dette krever kun vanning og 2 min plukking annenhver dag. I tillegg planta vi hekk, blankmispel (men den er ikke vintergrønn). Den biten som var plen på framsida av huset, er nå hellelagt, som oppstillingsplass til scooter, sykler etc. Baksida av huset står for tur...

Vi har allerede hellelagt forsiden av huset, så der begrenser stellet seg til å spraye ugressdreper mellom hellene. ;o)

Blankmispel, sier du? Den må jeg søke opp. Takk for tips.

Skrevet

Jeg har ingen gode råd, malun, for jeg er absolutt ingen kløpper i hagen. Vanligvis håper jeg på det beste, at et eller annet kommer opp.

Og så kjøper jeg masse ettårige blomster som jeg putter i krukker rundt omkring.

Trøsten er at jeg er flink inne, med matlaging og vasking og sånne ting. Så får det være at jeg suger i hagestell. ;)

Heldigvis flyttet vi til en tilnærmet ferdig hage da vi kom hit, så jeg slipper å gjøre så mye mer enn å vente på at forskjellig skal dukke opp.

Håper du får gode tips!

:)

Hehe, så langt har jeg også stelt hagen etter "surprise-prinsippet".

Men vi kom dessverre ikke til en særlig velstelt hage i første omgang, så nå må vi ta grep. Skulle ønske at i hvert fall én av oss hadde hatt litt anlegg for hagestell, men dengang ei.

Jeg elsker imidlertid å sitte ute og bruker terrassen og hagen hele sommerhalvåret, så jeg skylder den vel å gjøre en innsats.

Skrevet

Jeg ville ha tatt meg en tur til nærmeste hagesenter for å få inspirasjon. Plantasjen er en morsom plass å være hvis du bor i nærheten av en. Så spør du noen som jobber der om råd - om hva slags planter som trives med de forholdene du har i hagen din (størrelse, lysforhold osv). Så plukker du ut det du liker ut fra det, og så prøver du med det. Hvis noe av det dør, så prøver du på nytt med noe annet neste år. Hvis du ikke liker å holde på å plante hvert år, så kjøper du stauder som kommer igjen år etter år. Krukker er en fin ting, de kan flyttes rundt.

Hvis jeg var deg, ville jeg beholdt syrinen og epletreet, men spurt om hvordan de skal klippes hvis de blir for store. Hekken, avhengig av hvordan den ser ut da, ville jeg enten ha tatt bort helt, og hatt et fint lite gjerde der, eller satt ned f.eks. noen små sypresse - koster ikke altfor mye, og vokser seg større etter hvert. Hvis plena er et stort problem, så går det an å kjøpe ferdig plen på rull.

Men ta deg en tur på hagesenteret du! Jeg blir i alle fall inspirert til å kjøpe masse når jeg går og kikker. Litt tidlig til blomster og sånn enda da, stort sett bare stemor de har her i alle fall. Men hekkplanter har de.

Takk for tips! Det er en Plantasjen-butikk i nærheten, så jeg får ta en tur dit.

Skrevet

Legg en stein-platting over hele hagen! Da slipper du å stelle å styre sånn! Så kan du sette krukker med planter og trær i, rund forbi på plattingen!!! Reinslig og greit!

Hm...prøver å se for meg hvordan det vil se ut.

Lurer på om jeg tross alt kommer til å savne plenen?

Skrevet

Inspirert av tottlås innlegg ville jeg lagt en platting over hele tomta. Gir et mykere og koseligere inntrykk enn stein. Må jo oljes av og til da, men det er vel overkommelig? Så plasserer dere en levegg (kan kjøpes ferdig) der det passer for å hindre innsyn til sittegruppen. Plasserer krukker med blomster og grønne vekster (feks buksbom eller små tujaer) der det passer.

Vil dere myke opp enda mer, lar dere det være et bed langs gangveien, så kan dere plante der istedenfor så mye i krukker og kar.

Har forresten en 'hage' som ikke er i orden selv om vi har bodd her i snart tjue år. hehe...

Vi har terrasse/platting som tilsvarer halvparten av hageplassen allerede, og jeg tror nok at jeg vil beholde en grønn flekk - så jeg må vel bare bite tennene sammen, brette opp ermene og sette igang.

Skrevet

Ikke for å være pirkete, men for å lette et evt. søk på nettbokhandler osv., så tror jeg den boka det siktes til heter "Late Hager" :-)

Takk. ;o)

Skrevet

Hm, det var jo ikke så verst.

Skrevet

Asfalt og grønnmaling.

Høres utpreget koselig ut. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...