jenta_1986 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei Jeg er ei jente på 19 år som har et problem. Det er et ganske ille problem for meg, og jeg kan ikke skjønne hva det er som skjer. Har aldri hørt om noe liknende. Det skjer når jeg drikker alkohol. Eller rettere sagt etter jeg har drukket. Jeg kan bare ha drukket to øl / rusbrus, også våkner jeg opp dagen etter med denne følelsen. Det som skjer er at jeg på en måte ikke er meg selv lenger. Dette har skjedd 4 ganger tidligere, og nå tør jeg ikke drikke lenger for jeg er sikker på at denne følelsen kommer etter hver gang. Det som er veldig rart er at de første gangene jeg drakk skjedde det ikke. Det skjedde for første gang høsten -02, og har altså skjedd 4 ganger etter det. Sist gang var i november -04, og etter det har jeg ikke drukket i frykt for at det skal skje igjen. Jeg våkner opp dagen etter og føler at jeg ikke er helt til stede på en måte. Spør jeg noen om noe, føler jeg at de ikke hører hva jeg sier. Alt går på en måte i sakte film, og jeg ser noen ganger dobbelt. 1. gangen jeg følte det tenkte jeg at jeg fortsatt var full, så jeg trente en del og frakk mye vann for fortere å få alkoholen ut av blodet. Men følelsen forsvant ikke. Det er helt forferdelig når dette skjer, og det sitter i i rundt 2 uker, men det føles som en evighet. Det er ikke bare det jeg føler og tenker som blir forandret, forde om det er ille nok. For jeg blir på en måte helt depremert. Men det skjer også noe med det fysiske. I gymmen føler jeg ikke at jeg får deltatt på den vanlige måten, bevegelsene blir litt lammet på en måte, og ser jeg en ball komme mot meg føler jeg ikke at den kommer til meg. Jeg skjønner virkelig ikke hva det er som skjer, og ber derfor om noen råd. Jeg vet jo at det er pga alkoholen, men hva skjer inne i kroppen min siden den reagerer sånn? For noen kan det kanskje virke som et filleproblem, og mene at det er jo bare å ikke drikke alkohol. Men for meg, som er 19 år, midt i russetida og hele tiden er med på fester o.l. så er det faktisk ikke så lett å hele tiden skulle si nei til alkohol, for jeg har jo ikke noe imot å drikke, og har jo drukket før, og når jeg da ikke har en grunn å si til dem, er det veldig vanskelig å hele tiden gå rundt å finne svar til spørsmålene: « Hvorfor drikket ikke DU a? Du kjører vel ikke ikveld OGSÅ? » Alle vennene mine drikker jo, og jeg har også veldig lyst til å være med å drikke, forde om jeg har det så og si like moro uten å drikke. Men det er altså det å hele tiden måtte bortforklare hvorfor jeg ikke drikker, og det er ingen løsning å si dette til dem, for det ville de aldri skjønne. Og jeg har jo aldri hørt om dette problemet før, og det gjør alt så utrolig mye verre. Håper veldig gjerne på svar, og om det er noe jeg kan gjøre med det. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182756-alkohol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Dette er besvart tidligere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182756-alkohol/#findComment-1244966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paradis Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Problemet er sannsynligvis psykologisk betinget. Det alkoholforbruket du beskriver medfører ikke endringer som varer i opptil to uker. Bakrus kan imidlertid gi "frynsete nerver", en overfølsomhet i persepsjonen. Antagelig har du merket dette, og så blitt opphengt i det, slik at følelsen har vedvart, selv om den ikke har noe fysiologisk grunnlag. Følelsen du beskriver minner om en mild form for dissosiasjon -- en fjernhetsfølelse, der omgivelsene kan virke fremmede, annerledes. Det kan hende at du opplever dette uavhengig av alkoholbruken, men at du har forbundet opplevelsen med den pga. tilfeldigheter. Hvis problemet likevel ikke går over bør du snakke med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/182756-alkohol/#findComment-1244994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.