Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er kun to år siden sist jeg tok celleprøve, men da jeg allikevel var hos gynekologen for noe annet ba jeg ham om å ta en. Den viste celleforandringer, og etter å ha tatt vevsprøve med resultat CIN 3 har jeg nå fått beskjed om konisering. Ettersom jeg har mange mindre og lengre turer planlagt fremover, har jeg et sterkt ønske om å utsette operasjonen i to måneder. Hadde jeg fulgt vanlig anbefaling om kontroll hvert 3. år, ville jeg jo ikke engang ha visst om dette. Hva synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182824-utsette-konisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Reply To Message 2563074 (Posted: 2005.04.29 11:41) - Messages left: 8

--------------------------------------------------------------------------------

Utsette konisering?

Det er kun to år siden sist jeg tok celleprøve, men da jeg allikevel var hos gynekologen for noe annet ba jeg ham om å ta en. Den viste celleforandringer, og etter å ha tatt vevsprøve med resultat CIN 3 har jeg nå fått beskjed om konisering. Ettersom jeg har mange mindre og lengre turer planlagt fremover, har jeg et sterkt ønske om å utsette operasjonen i to måneder. Hadde jeg fulgt vanlig anbefaling om kontroll hvert 3. år, ville jeg jo ikke engang ha visst om dette. Hva synes du?

- mhan

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182824-utsette-konisering/#findComment-1243614
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beklager at jeg ikke ga deg svar (tog feil ved klipp-lim inn), her kommer det:

Jeg synes trygt du kan utsette konisering i og med at det ’bare’ er CIN3. Vi vet jo at det bare er ca 10% som utvikler cancer ved slike forandringer, og det kan gå over mange, mange år. Det med at det ikke var gått 3 år siden siste prøve er egentlig ikke noe du skal holde deg til, for celleprøve hvert 3.år er ikke garanti for at det ikke kan skje noe i mellomtiden, men for majoriteten av kvinner holder det.

Du har ikke de verste forandringer (forstadier) og langt fra kreft, så jeg kan ikke se at det er noe i veien for å utsette operasjonen. Det er bare ca 10% som i løpet av noen år vil utvikle seg til kreft.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182824-utsette-konisering/#findComment-1244612
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...