Gå til innhold

hva betyr denne ytringen ul8r?


Gjest kris10ane

Anbefalte innlegg

Ahhh... ok, du er tilgitt.

Men er jo lett å bare si det var en spøk, da.

Hvis du f.eks. går opp til en pakistaner og kaller han hvitløkspiser, så kanskje han blir litt sur. Så sier du bare "bare tuller med deg jeg, gamle ørn".

Forstår ikke hvorfor det var så åpenbart at det var en spøk, jeg.

"Men er jo lett å bare si det var en spøk, da."

Jau, men jeg sier ikke noe hvis jeg ikke mener det. Og hvis du ikke umiddelbart skjønte at det var en spøk, så kan jeg bare beklage. Jeg har ingenting imot folk som bruker medisiner, uten at jeg aner vorvidt du gjør det eller ikke :-) (hvis du ser på nicket mitt, så ville det vært rart om jeg hadde slike fordommer)

"Hvis du f.eks. går opp til en pakistaner og kaller han hvitløkspiser"

Jeg spiser masse hvitløk selv, så det ville blitt litt dumt. Men jeg har kjent flere ikke-etniske nordmenn, og innvandrere, og de jeg har kjent godt har jeg kunnet kalle både guling og svarting - og de har kunnet kalle meg bleiking o.l. Men det er selfølgelig folk man kjenner godt. Her inne er det litt friere med hva man kan si, men det var på ingen måte meningen å fornærme deg.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    19

  • flisa

    6

  • Gemini

    6

  • amber sun

    2

Mest aktive i denne tråden

Fikk du med deg at det jeg sa var at det var unødvendig å snakke negativt om leetspråkbrukere når de vitterlig ikke er negative?

Jeg liker ikke Ole Ivars og dansband generelt. Men jeg går ikke rundt å kaller tilhengerne av denne musikken som mindre intelligente, selv om de vitterlig er det.

At du kan gå rundt å kalle leettspråkbrukere barnslige, når de ikke engang er det, er ubegripelig og ikke holdbart!

"At du kan gå rundt å kalle leettspråkbrukere barnslige, når de ikke engang er det, er ubegripelig og ikke holdbart!"

På ingen måte. Dessuten er det da ikke snakk om å "gå rundt og kalle noen noe som helst". JEG synes sms- og leet-språk er ufattelig barnslig - lev med det.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

"Men er jo lett å bare si det var en spøk, da."

Jau, men jeg sier ikke noe hvis jeg ikke mener det. Og hvis du ikke umiddelbart skjønte at det var en spøk, så kan jeg bare beklage. Jeg har ingenting imot folk som bruker medisiner, uten at jeg aner vorvidt du gjør det eller ikke :-) (hvis du ser på nicket mitt, så ville det vært rart om jeg hadde slike fordommer)

"Hvis du f.eks. går opp til en pakistaner og kaller han hvitløkspiser"

Jeg spiser masse hvitløk selv, så det ville blitt litt dumt. Men jeg har kjent flere ikke-etniske nordmenn, og innvandrere, og de jeg har kjent godt har jeg kunnet kalle både guling og svarting - og de har kunnet kalle meg bleiking o.l. Men det er selfølgelig folk man kjenner godt. Her inne er det litt friere med hva man kan si, men det var på ingen måte meningen å fornærme deg.

"......................................"

Det burde ikke hete "fornærme" - det er jo ikke alle som blir fornærmet, enda de likevel ikke liker å "bli fornærmet".

"Den fornærmede" i rettsaker behøver ikke være fornærmet i det hele tatt - personen kan være lei seg, redd, hva som helst.

Selv om jeg er overbevist om at alle vet dette =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

"At du kan gå rundt å kalle leettspråkbrukere barnslige, når de ikke engang er det, er ubegripelig og ikke holdbart!"

På ingen måte. Dessuten er det da ikke snakk om å "gå rundt og kalle noen noe som helst". JEG synes sms- og leet-språk er ufattelig barnslig - lev med det.

".................................."

Det er jo en ufattelig umoden og lite reflektert mening da!

Med all respekt for din intelligens =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ufattelig umoden og lite reflektert mening da!

Med all respekt for din intelligens =)

"Det er jo en ufattelig umoden og lite reflektert mening da!"

Hvordan det? Hvordan kan en personlig mening, basert på smak, være umoden og lite reflektert? Nei, nå må du grave deg litt mer ned i logikk og evt. psykologi før du kommer med mer tullprat av denne sorten.

Jeg gjentar det én siste gang: JEG personlig liker ikke sms- og leetspråk - jeg synes det er dustete og ikke så rent lite barnslig. JEG personlig vil ikke NEKTE noen å bruke det - det er MIN PERSONLIGE mening at det er tullete - de som mener det motsatte har SIN PERSONLIGE mening.

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke hete "fornærme" - det er jo ikke alle som blir fornærmet, enda de likevel ikke liker å "bli fornærmet".

"Den fornærmede" i rettsaker behøver ikke være fornærmet i det hele tatt - personen kan være lei seg, redd, hva som helst.

Selv om jeg er overbevist om at alle vet dette =)

Du skjønte utmerket godt hva jeg mente.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snoopy83

"Det er jo en ufattelig umoden og lite reflektert mening da!"

Hvordan det? Hvordan kan en personlig mening, basert på smak, være umoden og lite reflektert? Nei, nå må du grave deg litt mer ned i logikk og evt. psykologi før du kommer med mer tullprat av denne sorten.

Jeg gjentar det én siste gang: JEG personlig liker ikke sms- og leetspråk - jeg synes det er dustete og ikke så rent lite barnslig. JEG personlig vil ikke NEKTE noen å bruke det - det er MIN PERSONLIGE mening at det er tullete - de som mener det motsatte har SIN PERSONLIGE mening.

"................................"

Om du leser hva kloke hoder har skrevet så finner du at de påfallende ofte ikke har meninger/smak det ikke er noen hensikt å ha.

Og det er ingen hensikt med å mislike leetspråket - å mislike det tjener bare til egen misnøye.

Men å mislike rasisme er selvsagt en annen ting (i tilfelle du ville nevne dette).

Grunnen til at rasisme er klanderverdig mens leetspråket er det, er at leetspråk fint kan eksistere sammen med et normalt språk, om folk bare ikke hadde vært så barnslige. Det gjelder jo ikke for rasismen.

Så om man tenker grundig nok kommer man til at det ikke er så veldig mye man virkelig trenger å hisse seg opp for her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Du skjønte utmerket godt hva jeg mente.

"................................."

Ja, såklart. Men jeg syns det var interessant å snakke om "fornærmet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser hva kloke hoder har skrevet så finner du at de påfallende ofte ikke har meninger/smak det ikke er noen hensikt å ha.

Og det er ingen hensikt med å mislike leetspråket - å mislike det tjener bare til egen misnøye.

Men å mislike rasisme er selvsagt en annen ting (i tilfelle du ville nevne dette).

Grunnen til at rasisme er klanderverdig mens leetspråket er det, er at leetspråk fint kan eksistere sammen med et normalt språk, om folk bare ikke hadde vært så barnslige. Det gjelder jo ikke for rasismen.

Så om man tenker grundig nok kommer man til at det ikke er så veldig mye man virkelig trenger å hisse seg opp for her i verden.

Hvem snakker om å "hisse seg opp"? Hisser du deg opp over Ole Ivars?

Og sammenligningen mellom rassisme og f.eks leet-språk er helt irrelevant. Grunnen til at jeg ikke liker det, eller at du ikke liker Ole Ivars, er en hundre prosent subjektiv og følelsesmessig sak. Det er "smak", og det har ingenting overhodet å gjøre med foruft og/eller logikk.

Rassisme er derimot en ting som kan måles og beskrives vitenskapelig, både ved hjelp av tall og størrelser, og psykologi. Det har en funksjon, og en negativ effekt på alle. Det er ikke en "smakssak", slik som hvilken musikk du liker.

Jeg har forsøkt å definére personlig smak sammenlignet med holdninger og meninger for deg - hvis du fortsatt ønsker å klassifisere andre folks smak med et kvalitetesstempel, så nytter det ikke hva jeg sier. Imidlertid vil jeg påstå at DET er umodent, i motsetning til det å faktisk ha en smak.

"..............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Hvem snakker om å "hisse seg opp"? Hisser du deg opp over Ole Ivars?

Og sammenligningen mellom rassisme og f.eks leet-språk er helt irrelevant. Grunnen til at jeg ikke liker det, eller at du ikke liker Ole Ivars, er en hundre prosent subjektiv og følelsesmessig sak. Det er "smak", og det har ingenting overhodet å gjøre med foruft og/eller logikk.

Rassisme er derimot en ting som kan måles og beskrives vitenskapelig, både ved hjelp av tall og størrelser, og psykologi. Det har en funksjon, og en negativ effekt på alle. Det er ikke en "smakssak", slik som hvilken musikk du liker.

Jeg har forsøkt å definére personlig smak sammenlignet med holdninger og meninger for deg - hvis du fortsatt ønsker å klassifisere andre folks smak med et kvalitetesstempel, så nytter det ikke hva jeg sier. Imidlertid vil jeg påstå at DET er umodent, i motsetning til det å faktisk ha en smak.

"..............................."

Du rører - men på ett punkt er du inne på noe (selv om du faktisk motargumenterer deg selv): du sier at rasisme kan motargumenteres mer objektivt/vitenskapelig enn leet-språk.

Og det er faktisk nettopp derfor jeg har rett.

For hva er vitsen med å ha meninger som ikke kan forsvares vitenskapelig/objektivt? Det kan ikke motstand mot leet-språk (selv om en eller annen gjøk innen disse miljøene sikkert kunne komme frem til det og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rører - men på ett punkt er du inne på noe (selv om du faktisk motargumenterer deg selv): du sier at rasisme kan motargumenteres mer objektivt/vitenskapelig enn leet-språk.

Og det er faktisk nettopp derfor jeg har rett.

For hva er vitsen med å ha meninger som ikke kan forsvares vitenskapelig/objektivt? Det kan ikke motstand mot leet-språk (selv om en eller annen gjøk innen disse miljøene sikkert kunne komme frem til det og).

"For hva er vitsen med å ha meninger som ikke kan forsvares vitenskapelig/objektivt?"

Dette er siste forsøk. Det er forskjell på en "mening" om noe som berører flere, og en personlig "smak" om hva man liker eller ikke liker. Jeg fatter overhodet ikke hvodan dette på noen måte kan være vanskelig å forstå.

Du spør faktisk hva som er vitsen med å ha meninger som ikke kan argumenteres for. Det er det samme som å spørre hva vitsen med personlig smak er. Mennesket er nå engang slik at det er 100% prosent subjektivt. Slike ting som "smak" vil aldri, for en enkelt person, bli noe annet enn en subjektiv oppfattelse.

Å komme å si at man skal argumentere vitenskapelig for hvorfor man liker gulost og ikke liker brutney spears, er i beste fall meningsløst.

Hvis du fortsatt nekter å forstå eller akseptere at jeg ikke liker leet- og sms-språk på samme måte som du ikke liker Ole Ivars, så behøver du ikke svare mer i denne tråden. Da er det hevet over enhver tvil om at du ikke er interessert i annet enn å krangle på ting som ikke kan krangles om, og det er begrenset hvor lenge ihvertfall jeg gidder det.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

"For hva er vitsen med å ha meninger som ikke kan forsvares vitenskapelig/objektivt?"

Dette er siste forsøk. Det er forskjell på en "mening" om noe som berører flere, og en personlig "smak" om hva man liker eller ikke liker. Jeg fatter overhodet ikke hvodan dette på noen måte kan være vanskelig å forstå.

Du spør faktisk hva som er vitsen med å ha meninger som ikke kan argumenteres for. Det er det samme som å spørre hva vitsen med personlig smak er. Mennesket er nå engang slik at det er 100% prosent subjektivt. Slike ting som "smak" vil aldri, for en enkelt person, bli noe annet enn en subjektiv oppfattelse.

Å komme å si at man skal argumentere vitenskapelig for hvorfor man liker gulost og ikke liker brutney spears, er i beste fall meningsløst.

Hvis du fortsatt nekter å forstå eller akseptere at jeg ikke liker leet- og sms-språk på samme måte som du ikke liker Ole Ivars, så behøver du ikke svare mer i denne tråden. Da er det hevet over enhver tvil om at du ikke er interessert i annet enn å krangle på ting som ikke kan krangles om, og det er begrenset hvor lenge ihvertfall jeg gidder det.

".................................."

Du kunne jo prøve å lese hva jeg har skrevet?

Det er GREIT å ha smak/meninger som ikke kan være annet enn subjektive.

Det jeg sier, er bare at det ikke er noe poeng å plage omverdenen med de. =)

Ikke når det er NEGATIVE meninger.

Det har absolutt ingenting for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo prøve å lese hva jeg har skrevet?

Det er GREIT å ha smak/meninger som ikke kan være annet enn subjektive.

Det jeg sier, er bare at det ikke er noe poeng å plage omverdenen med de. =)

Ikke når det er NEGATIVE meninger.

Det har absolutt ingenting for seg.

Snakk om å kaste stein i glasshus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snoopy83

Snakk om å kaste stein i glasshus...

Hehe, ja =)

Men hva så?

Man må jo få lov til å ytre sine logiske tanker, selv om man ikke klarer å etterleve de selv.

Det er ikke dobbeltmoral eller hykleri, det er filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo prøve å lese hva jeg har skrevet?

Det er GREIT å ha smak/meninger som ikke kan være annet enn subjektive.

Det jeg sier, er bare at det ikke er noe poeng å plage omverdenen med de. =)

Ikke når det er NEGATIVE meninger.

Det har absolutt ingenting for seg.

Ah, så man skal ikke ytre en personlig mening, fordi det er noen som er uenig i den? I en perfekt verden hadde det kanskje kunnet vært slik, men verden er ikke perfekt, og mennesket er enda mindre perfekt. Jeg takler da fint at du uttaler at du ikke liker noe som jeg liker - det er ikke å "plage" meg.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja =)

Men hva så?

Man må jo få lov til å ytre sine logiske tanker, selv om man ikke klarer å etterleve de selv.

Det er ikke dobbeltmoral eller hykleri, det er filosofi.

Dette er laaaaaangt fra filosofi :-) Du krangler, bare innrøm det. Og det er helt greit - så lenge du innrømmer det.

"....................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Dette er laaaaaangt fra filosofi :-) Du krangler, bare innrøm det. Og det er helt greit - så lenge du innrømmer det.

"....................................."

Ok, jeg krangler. Men jeg syns det er fint tidsfordriv jeg.

Så lenge det ikke sår splid - men det føler jeg ikke det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg krangler. Men jeg syns det er fint tidsfordriv jeg.

Så lenge det ikke sår splid - men det føler jeg ikke det gjør.

For all del - jeg ser ikke noe mindre på deg etter denne diskusjonen enn jeg gjorde før...:-)

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

For all del - jeg ser ikke noe mindre på deg etter denne diskusjonen enn jeg gjorde før...:-)

"...................................."

Jo det gjør du nok... men jeg pleier ikke tenke så mye over det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjør du nok... men jeg pleier ikke tenke så mye over det der...

Nei, jeg gjør ikke det :-)

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...