Gjest Karl28 Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Bakgrunn: 28år, for 6 år siden ble jeg seksuellt misbrukt av en eldre mann. (Jeg bare nevner dette, men jeg aner ikke(tviler) at dette har noe med saken å gjøre. Før overgrepet levde jeg et helt normalt liv med stuider og venner og et godt sosialt liv. Etter overgrepet begynte depresjoner og angst å melde seg, har imidlertid fått mye god hjelp for dette bla av fontex for depresjon og angstberoligende. Min psykolog sier jeg har en psykotisk fungering, han er usikker på om det er rene pyskoser fordi jeg ikke har hatt så mange timer hos ham enda (nettopp begynt). Går i terpai hver 14 dag/ en gang i måneden. I perioder ser og hører jeg syner. Jeg er ofte da redd og isolerer meg fullstenig, da jeg er overbevist at noen er ute etter å ta meg. I timene med behandler har det hendt at jeg har sett flere mennesker (noe det i følge min behandler aldri har vært asndre enn ham og meg)og blitt livredd og dermed gått fra hele terapien og det har tatt lang tid før jeg våger å bestille ny time. (siden har jeg ikke husket noe fra det som skjedde, det er min behandler som har ringt meg opp igjen for å høre om jeg har det bra og fortalt meg hva som skjedde). Når jeg har slike perioder orker jeg ikke gå ut. Jeg barrikaderer meg inne, vasker meg ikke og lever i en verden jeg ikke klarer helt å forklare. Jeg ser ekle dyr krype og kravle på gulvet og jeg hører stemmer i hodet mitt som snakker. Fra før har jeg depresjoner, men har aldri vært manisk. Jeg har hatt det slik i ca 2 år. "anfallene" kan vare fra minutter til dager. I ettertid kan jeg se at de stemmene jeg hører og de synene jeg har ikke har vært der, men når jeg opplever dem tror jeg på dem fullt og helt. Jeg klarer ikke å fungere i arbedslivet pga dette, derfor har min psykolog søkt om uføre for meg. Kan dette være shizofreni? Noen som har tanker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183017-lider-jeg-av-schizofreni-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
marlenexxx27 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Ja, det kan være schizofreni. Du beskriver jo en del ganske uvanlige opplevelser, som er av et slikt omfang at du er arbeidsufør. Og psykologen mener du har tendenser til psykose. Men du høres jo også ut som en intelligent og modig person som forsøker å få hjelp for dine problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183017-lider-jeg-av-schizofreni-nhd/#findComment-1242723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg er temmelig sikker på at du ikke lider av schizofreni. Jeg tror dette er en følgetilstand av overgrepet som du var utsatt for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183017-lider-jeg-av-schizofreni-nhd/#findComment-1242755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.