Gå til innhold

Er personlighetsforstyrrelse sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Og ikke alle trenger behandling heller da eller?

Anonymkode: 45b6b...17d

Nei du må lese det jeg skriver. Er muligens dem som har så lite symptomer/lidelser at dem trenger lite eller ingen behandling.

Anonymkode: a1036...d31

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når en pf skaper problemer, lidelse og skade, da er det en sykdom. Når en har pf som ikke skaper det er det ikke direkte synlig sykdom. En må kunne skille mellom alvorlighetsgradene av pf, da den viser seg forskjellig på de ulike individene. Men ergo, slik er det med all sykdom og lidelse vedr alvorlighetsgradene.

Hvis det ikke gir betydelige plager og funksjonsfeil, er det ikke lenger en pf. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Adhd er noe en er født med, men nå må folk skille mellom gradene av alvorlighetsgradene. Ikke alle med Adhd gir sykdoms og lidelse plager/symptomer. 

Ok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Adhd er noe en er født med, men nå må folk skille mellom gradene av alvorlighetsgradene. Ikke alle med Adhd gir sykdoms og lidelse plager/symptomer. 

Men det er også andre ting som kan gi symptomer på ADHD der man kan være usikker på at ADHD er medfødt men får diagnosen får at medisiner mest sannsynlig har nytte. Nevropsykologen jeg var hos ifbm ADHD utredning sa at han ville ikke stille noe diagnose fordi symptomene mine kunne komme av andre ting. Men han kunne henvise meg videre og gi en sannsynlig diagnose  fordi ADHD medisiner behandler ikke sykdommen men symptomene. Har man symptomer på ADHD som kommer av andre ting en ADHD kan man vell fortsatt ha effekt av medisiner vil jeg tro. Alle jeg har prata med ifbm utredninger har vært veldig klar på at både autisme og ADHD ikke er en sykdom men en tilstand.

Anonymkode: 93fa6...c20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men det er også andre ting som kan gi symptomer på ADHD der man kan være usikker på at ADHD er medfødt men får diagnosen får at medisiner mest sannsynlig har nytte. Nevropsykologen jeg var hos ifbm ADHD utredning sa at han ville ikke stille noe diagnose fordi symptomene mine kunne komme av andre ting. Men han kunne henvise meg videre og gi en sannsynlig diagnose  fordi ADHD medisiner behandler ikke sykdommen men symptomene. Har man symptomer på ADHD som kommer av andre ting en ADHD kan man vell fortsatt ha effekt av medisiner vil jeg tro. Alle jeg har prata med ifbm utredninger har vært veldig klar på at både autisme og ADHD ikke er en sykdom men en tilstand.

Anonymkode: 93fa6...c20

En sykdom er en type tilstand, men ikke alle tilstander er sykdommer. Tilstand er det mer overordnede begrepet for helsesituasjonen en har. 

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1. Det må da være enklere å bruke ordet sykdom enn lidelse innenfor helsevesen? 
2. Hvorfor fikk du kjeft for det på FB?

Anonymkode: 45b6b...17d

1. Det kan du godt si, men da ICD-10 ble oversatt til norsk, valgte man å oversette disorder til lidelse. For meg er det ett fett. Jeg bruker det som er vedtatt.

2. De som kjeftet var sjokkert over at jeg med min bakgrunn ikke visste at det het nevrodivergens.

Jeg bryr meg ikke om det. For meg er dette å diskutere Pavens skjegg. De som søker meg for ADHD/ADD-utredning, får diagnosen F90 og behandles vellykket med medisiner, de mener jeg har en sykdom.

Skal man være spissfindig, kan man kalle autisme et lyte og PTSD en skade, men jeg kaller det sykdom for enkelhets skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Flere enn meg som er litt lei begrepet nevrodivergens?

Anonymkode: 7e411...6af

FuglFøniks
Skrevet

PF er ikke en utelukkende kronisk lidelse. Ja kronisk som i at den ofte har vart i en lang periode, men ikke som i at den nødvendigvis varer livet ut. Man kan bli kvitt en PF. Så finnes det selvsagt ulike alvorlighetsgrader og ulike PF-er. Men som @nachnoo også er inne på så må man for å få ulike psykiatriske diagnoser, ha en funksjonsnedsettelse over en viss tid som i tillegg hindrer deg i å fungere i hverdagen. En PF kan altså behandles eller endres slik at en ikke lenger oppfyller kravene for diagnosen. 

Når det gjelder ADHD derimot anses det som en nevroutviklingsforstyrrelse og omtales som en tilstand og ikke en sykdom ifølge ADHDNorge. 

Man er ikke "syk" slik man tradisjonelt eller allment tolker sykdom når man har en nevroutviklingsforstyrrelse, men en annerledes hjernefunksjon (nevrodiversitet). Men det det i seg selv kan kan føre til store utfordringer i hverdagen. Symptomene kan dog endres gjennom livet og symptomene kan også endres eller bedres gjennom ulike støttetiltak. 

Man antar i dag at man er født med ADHD. Mange får derimot ikke diagnosen før senere i livet pga man f. eks ikke har hatt synlige nok funksjonsnedsettelser før en kanskje enten: får barn selv, andre store eller plutselige endringer skjer i livet, overgangsalder inntrer (hormonforrandringer) osv. Man har gjerne klart å overkompensere/mestret sine vansker og/eller maskert sine symptomer helt til det ikke lenger er mulig pga overnevnte. Denne gruppen havner ofte opp i helsevesenet med andre henvisningsgrunner enn mistanke om ADHD. De har ofte utviklet komorbide lidelser. Typisk ulike angstlidelser og/eller depresjon. 

Når det kommer til hvordan man ser på ADHD i dag så synes jeg personlig det er et meget spennende tema. Vet ikke om jeg er helt enig i kategoriseringen «nevroutviklingsforstyrrelse» og da spesielt ikke i ordet «forstyrrelse». Personlig ser jeg mer på ADHD som en normalvariasjon i befolkningen. At hjernen fungerer annerledes enn hos nevrotypiske ja, men en forstyrrelse? Nja! Kanskje i dagens sosiale struktur blir det mer og mer en forstyrrelse hvor risiko for komorbide lidelser øker. Det gjelde seg både somatiske og psykiatriske lidelser da disse naturlig nok også henger sammen. Men i de «rette» omgivelser ville det kanskje sett helt annerledes ut? Og mangfold i samfunnet er vel ikke akkurat negativt. Uansett et spennende tema!

Nå innså jeg på slutten her at jeg skrev meg litt engasjert bort i en tråd som i utg. pkt handlet om PF - sykdom eller ikke. I tillegg til å svare på flere innlegg i ett laaangt et 🫣 ser også at flere har svart lignende i mellomtiden 😅 men dere kan forhåpentligvis unnskylde meg siden jeg er helt ny på forumet her.

Uansett synes jeg det koker ned til hvor begrensende det blir i hverdagen. Om man kaller det det ene eller det andre. Sykdom, nevrodivergens, lidelse eller hva. Diagnoser er uansett bare en samling symptomer som utløser rettigheter på hjelp. Og det er vel det viktigste. 

Fru2020
Skrevet

Jeg har pf pluss diverse. Jeg sier jeg er syk når jeg er deprimert og når jeg er innlagt. Når jeg ikke er deprimert eller innlagt sier jeg at jeg er frisk. Er klar over at jeg til enhver tid har sånn ca 5 diagnoser, men det er bare når det går utover det normale funksjonsnivået mitt jeg tenker på meg som syk. Så er jeg smertefullt klar over at min normal er langt unna det folk flest kaller normalt. Men det er nå min normal. 

munchin
Skrevet
Fru2020 skrev (7 timer siden):

Jeg har pf pluss diverse. Jeg sier jeg er syk når jeg er deprimert og når jeg er innlagt. Når jeg ikke er deprimert eller innlagt sier jeg at jeg er frisk. Er klar over at jeg til enhver tid har sånn ca 5 diagnoser, men det er bare når det går utover det normale funksjonsnivået mitt jeg tenker på meg som syk. Så er jeg smertefullt klar over at min normal er langt unna det folk flest kaller normalt. Men det er nå min normal. 

Jeg synes det er en fin måte å navigere på.

AnonymBruker
Skrevet

Dette ble en stor misforståelse og kilde til mye rot for meg når jeg nylig skulle søke dagpenger.

For det jeg ikke forsto, var at NAV regner både pf og autisme som sykdom. Jeg har fått begge diagnosene. Jeg synes det er vanskelig å se på meg selv som syk, for meg oppleves dette som lyter jeg lever med. I hvert fall autisme som ikke kan behandles. Det er på en måte min baseline. Jeg har noen vansker som gjør det vanskelig for meg å skaffe jobb på egenhånd, men jeg kan uten problem jobbe 100 prosent under rette forutsetninger. Mens når jeg f.eks. er deprimert, eller har spysyken for den del, får jeg et midlertidig funksjonsfall fra baseline. Det oppleves som sykdom. 

Hvis jeg sier til f.eks. min familie eller mine tidligere kollegaer som kjenner meg godt, at jeg er syk når jeg er på baseline, så ville de alle steilet på det, fordi de ikke opplever meg som syk. De opplever meg som den vanlige meg. Jeg kunne ikke ha gått til arbeidsgiver og sagt at nå blir jeg hjemme noen dager. 

Så når NAV definerer meg som syk fordi jeg ikke er fullt ut i stand til å klare å skaffe arbeid selv, så skjønner jeg hvorfor de definerer det sånn i ettertid, men det falt meg ikke inn når jeg skulle fylle ut søknaden. 

Jeg synes dette egentlig er ganske vanskelig å skjønne. 

Anonymkode: 3e738...7fb

AnonymBruker
Skrevet
FuglFøniks skrev (9 timer siden):

PF er ikke en utelukkende kronisk lidelse. Ja kronisk som i at den ofte har vart i en lang periode, men ikke som i at den nødvendigvis varer livet ut. Man kan bli kvitt en PF. Så finnes det selvsagt ulike alvorlighetsgrader og ulike PF-er. Men som @nachnoo også er inne på så må man for å få ulike psykiatriske diagnoser, ha en funksjonsnedsettelse over en viss tid som i tillegg hindrer deg i å fungere i hverdagen. En PF kan altså behandles eller endres slik at en ikke lenger oppfyller kravene for diagnosen. 

Når det gjelder ADHD derimot anses det som en nevroutviklingsforstyrrelse og omtales som en tilstand og ikke en sykdom ifølge ADHDNorge. 

Man er ikke "syk" slik man tradisjonelt eller allment tolker sykdom når man har en nevroutviklingsforstyrrelse, men en annerledes hjernefunksjon (nevrodiversitet). Men det det i seg selv kan kan føre til store utfordringer i hverdagen. Symptomene kan dog endres gjennom livet og symptomene kan også endres eller bedres gjennom ulike støttetiltak. 

Man antar i dag at man er født med ADHD. Mange får derimot ikke diagnosen før senere i livet pga man f. eks ikke har hatt synlige nok funksjonsnedsettelser før en kanskje enten: får barn selv, andre store eller plutselige endringer skjer i livet, overgangsalder inntrer (hormonforrandringer) osv. Man har gjerne klart å overkompensere/mestret sine vansker og/eller maskert sine symptomer helt til det ikke lenger er mulig pga overnevnte. Denne gruppen havner ofte opp i helsevesenet med andre henvisningsgrunner enn mistanke om ADHD. De har ofte utviklet komorbide lidelser. Typisk ulike angstlidelser og/eller depresjon. 

Når det kommer til hvordan man ser på ADHD i dag så synes jeg personlig det er et meget spennende tema. Vet ikke om jeg er helt enig i kategoriseringen «nevroutviklingsforstyrrelse» og da spesielt ikke i ordet «forstyrrelse». Personlig ser jeg mer på ADHD som en normalvariasjon i befolkningen. At hjernen fungerer annerledes enn hos nevrotypiske ja, men en forstyrrelse? Nja! Kanskje i dagens sosiale struktur blir det mer og mer en forstyrrelse hvor risiko for komorbide lidelser øker. Det gjelde seg både somatiske og psykiatriske lidelser da disse naturlig nok også henger sammen. Men i de «rette» omgivelser ville det kanskje sett helt annerledes ut? Og mangfold i samfunnet er vel ikke akkurat negativt. Uansett et spennende tema!

Nå innså jeg på slutten her at jeg skrev meg litt engasjert bort i en tråd som i utg. pkt handlet om PF - sykdom eller ikke. I tillegg til å svare på flere innlegg i ett laaangt et 🫣 ser også at flere har svart lignende i mellomtiden 😅 men dere kan forhåpentligvis unnskylde meg siden jeg er helt ny på forumet her.

Uansett synes jeg det koker ned til hvor begrensende det blir i hverdagen. Om man kaller det det ene eller det andre. Sykdom, nevrodivergens, lidelse eller hva. Diagnoser er uansett bare en samling symptomer som utløser rettigheter på hjelp. Og det er vel det viktigste. 

Det er derfor det er viktig å diagnostisere og medisinere ADHD tidlig. Men da kommer alle disse «det er for mye ADHD for tiden, barn får adhd-diagnose for ingenting nå til dags». Man skal visst heller slite til man møtes veggen med tilleggsproblemer i voksen alder. 

Anonymkode: 7e411...6af

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...