AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Regnes det som sykdom å ha en pf? Anonymkode: 90ec8...882 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Juridisk er alle diagnoser definert som sykdommer, selv om tilstandene kan være normale reaksjoner på unormale livshendelser. 0 Siter
Sakura Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Er noe psykisk en kan liksom ikke si alt er psykisk bare en er litt annerledes. 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Noen er svært nøye på dette. Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom. Noen skiller mellom sykdom, lyte og skade. I mitt enkle hode kaller jeg det uansett en sykdom når 1. Personen lider under det og får nedsatt funksjon, og 2. Det har en kode i ICD-10. For meg er pf derfor en sykdom. I norsk psykiatri bruker man oftere betegnelsen lidelse enn sykdom. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars nachnoo skrev (15 minutter siden): Noen er svært nøye på dette. Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom. Noen skiller mellom sykdom, lyte og skade. I mitt enkle hode kaller jeg det uansett en sykdom når 1. Personen lider under det og får nedsatt funksjon, og 2. Det har en kode i ICD-10. For meg er pf derfor en sykdom. I norsk psykiatri bruker man oftere betegnelsen lidelse enn sykdom. Det må da være enklere å bruke ordet sykdom enn lidelse innenfor helsevesen? Hvorfor fikk du kjeft for det på FB? Anonymkode: 45b6b...17d 0 Siter
ISW Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars nachnoo skrev (28 minutter siden): Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom. Jeg er nysgjerrig - hva er det hvis det ikke er en sykdom? En velsignelse som lar deg motta amfetamin på blå resept? 😊 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars ISW skrev (10 minutter siden): Jeg er nysgjerrig - hva er det hvis det ikke er en sykdom? En velsignelse som lar deg motta amfetamin på blå resept? 😊 Poenget er vel at alt ikke trengs å sykeliggjøres. Selv om noen trenger medisiner ønsker ikke alle det. Ergo blir det feil for dem å kalle det en sykdom (selv om det for mange andre er nettopp det). Anonymkode: dec91...47e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Har dere ikke hørt dette? " En kronisk lidelse er en syksom " Ja pf er en kronisk lidelse, og er dermed en sykdom. Anonymkode: a1036...d31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere ikke hørt dette? " En kronisk lidelse er en syksom " Ja pf er en kronisk lidelse, og er dermed en sykdom. Anonymkode: a1036...d31 Sydom. Anonymkode: a1036...d31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Poenget er vel at alt ikke trengs å sykeliggjøres. Selv om noen trenger medisiner ønsker ikke alle det. Ergo blir det feil for dem å kalle det en sykdom (selv om det for mange andre er nettopp det). Anonymkode: dec91...47e Når en pf skaper problemer, lidelse og skade, da er det en sykdom. Når en har pf som ikke skaper det er det ikke direkte synlig sykdom. En må kunne skille mellom alvorlighetsgradene av pf, da den viser seg forskjellig på de ulike individene. Men ergo, slik er det med all sykdom og lidelse vedr alvorlighetsgradene. Anonymkode: a1036...d31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når en pf skaper problemer, lidelse og skade, da er det en sykdom. Når en har pf som ikke skaper det er det ikke direkte synlig sykdom. En må kunne skille mellom alvorlighetsgradene av pf, da den viser seg forskjellig på de ulike individene. Men ergo, slik er det med all sykdom og lidelse vedr alvorlighetsgradene. Anonymkode: a1036...d31 sjekk hvilket innlegg jeg siterte, jeg uttaler meg om adhd, ikke pf. Anonymkode: dec91...47e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): sjekk hvilket innlegg jeg siterte, jeg uttaler meg om adhd, ikke pf. Anonymkode: dec91...47e Ok. Anonymkode: a1036...d31 0 Siter
Sakura Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars nachnoo skrev (1 time siden): Noen er svært nøye på dette. Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom. Noen skiller mellom sykdom, lyte og skade. I mitt enkle hode kaller jeg det uansett en sykdom når 1. Personen lider under det og får nedsatt funksjon, og 2. Det har en kode i ICD-10. For meg er pf derfor en sykdom. I norsk psykiatri bruker man oftere betegnelsen lidelse enn sykdom. ADHD er ikke det en sykdom? alltid trodd det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Krisebærblomsten skrev (1 minutt siden): ADHD er ikke det en sykdom? alltid trodd det. Adhd er noe en er født med, men nå må folk skille mellom gradene av alvorlighetsgradene. Ikke alle med Adhd gir sykdoms og lidelse plager/symptomer. Anonymkode: a1036...d31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Adhd er noe en er født med, men nå må folk skille mellom gradene av alvorlighetsgradene. Ikke alle med Adhd gir sykdoms og lidelse plager/symptomer. Anonymkode: a1036...d31 Og ikke alle trenger behandling heller da eller? Anonymkode: 45b6b...17d 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars nachnoo skrev (1 time siden): Noen er svært nøye på dette. Jeg fikk nettopp kjeft på FB når jeg skrev at ADHD er en sykdom. Noen skiller mellom sykdom, lyte og skade. I mitt enkle hode kaller jeg det uansett en sykdom når 1. Personen lider under det og får nedsatt funksjon, og 2. Det har en kode i ICD-10. For meg er pf derfor en sykdom. I norsk psykiatri bruker man oftere betegnelsen lidelse enn sykdom. Jeg føler ikke at jeg lider under min ADHD. Det jeg lider under er et system som har satt en oppskrift på hvordan man skal være. Noen ganger kan jeg være til og med bedre i enkelte ting, men da teller det liksom ikke, for majoriteten/systemet har ikke kommet seg dit enda, så da må jeg enten bare vente til det komme eller finne andre måter å få brukt det på. Er systemet derimot bedre så må man liksom bare ta seg ekstra sammen eller gi plassen til noen andre. Så jeg mener normalen er sykdommen. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars nachnoo skrev (1 time siden): Noen er svært nøye på dette. Vi har gode grunner til å være nøye på dette, og de går helt tilbake til positivismestriden i akademia på 1950-tallet. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det må da være enklere å bruke ordet sykdom enn lidelse innenfor helsevesen? Det enkleste er ikke alltid det beste, helsevesenet har heller ikke enerett på sykdomsbegrepet i vårt samfunn (jfr. positivismestriden). Ved å definere normale reaksjoner på unormale livshendelser som sykdom og dermed gjøre ansvaret for egen bedring til et individproblem, skaper man optimale forhold for bl.a. manipulatorer og kriminelle pasienten kan være omgitt av uten å være klar over det. 1 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars ISW skrev (56 minutter siden): Jeg er nysgjerrig - hva er det hvis det ikke er en sykdom? En velsignelse som lar deg motta amfetamin på blå resept? 😊 Ja det er en positiv ting ved det. Og så takler vi krisesituasjoner bedre. Var en artikkel for ikke lenge siden, og jeg har opplevd nettopp dette. Jeg ka få mye angst og være stresset og irritert hvis jeg ikke har noen konkrete oppgaver. Men andre vet helt hva de skal. Men oppstår det noe plutselig så løper veldig mange rundt som hodeløse høns, men jeg blir veldig rolig. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars UtakknemligDiva skrev (11 minutter siden): Det jeg lider under er et system som har satt en oppskrift på hvordan man skal være. Det må være manus du refererer til her. Men man må ikke følge manus i et liberalt demokrati. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.