Gå til innhold

Anbefalte innlegg

idnar1365380854

HeiJeg er ei dame på 49 år. Jeg har gått ein del til ein kinesolog for diverse leddplager. Sist jeg var sa ho at eg måtte gå til fastlegen min å få målt stoffskiftet. Prøven der var negativ , men eg har mange symptomer på lavt stoffskifte og har veldig mange i nær familie som har det.Er veldig trett og tiltaksløs tørr hud og har konsentrasjonsproplemer særlig på kvelden. Føler meg veldig ullen i hodet ,har hevelse i beina (ødem).Skal til lege igjen imorgon, og få tatt ny prøve, men føler at eg ikkje blir tatt på alvor.Har jo lest at det er vanskeleg å få påvist på blodprøvane.Er det ikkje mulig å få prøvt medisin for å sjå om plagene forsvinn?MVHRandi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183154-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Vi har hatt en offentlig diskusjon om stoffskiftemålinger etter at Aftenposten journalist Per Egil Hegge kritiserte norske leger for å være for konservative. Stoffskiftet måles som regel ved tre ulike verdier i blodet: tyroksin, trijodtyronin og tyroidea stimulerende hormon. Vanligvis får man et bra bilde av situasjonen ved å sammenligne disse. I noen tilfeller har cellenes reseptorer nedsatt følsomhet for stoffskiftehormonene og da kan verdier lavt i normalområdet også indikere mangel og pasienten vil bli bedre av tilskudd med tyroksin. Et slikt tilskudd baseres på klinisk skjønn og praksisen varierer mellom leger.Det kan også måles antistoffer mot tyroidea kjertelen (skjoldbruskkjertelen) som i enkelte tilfelle også kan indikere om noe er galt. Sist, men ikke minst, kan også nevnes at for mye tyroksin kan være uheldig og derfor er leger forsiktige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183154-lavt-stoffskifte/#findComment-1244965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...