Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I en alder av 45 år har jeg nylig oppdaget at jeg er gravid (for første gang). Jeg har ikke tatt folat før, men har startet nå. Jeg har lest at for risikopasienter kan det være aktuelt med større doser folat enn den vanlige doseringen. Min søster mistet et ufødt barn med ryggmargsbrokk i etter ca 6 månderes graviditet. Regnes jeg da i en risikogruppe som skal ta høy dose med folat? I tillegg har jeg en annen søster som har fått et barn med en skjelden kromosomfeil. Hvilket risikobilde gir dette?Jeg er nå i 5. svangerskapsuke og får ikke time hos legen min før om ca 4 uker fra nå og er derfor urolig da jeg har oppfattet det slik at tilførselen av folat skal skje så tildlig som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183339-risiko-for-ryggmargsbrokk-og-folat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Folat er et vannløselig vitamin, så du skal ha svært store problemer med å overdosere.

Jeg tok daglig 2 x 800 mcg folat før jeg ble gravid, og tar nå 1 x 800 mcg etter at jeg ble det.

Vanlig anbefaling er 1 x 400 mcg.

Kjøp folat og ta dobbel dose inntil du har vært hos legen din.

Trine Endsjø, jordmor

Du kan trygt ta en større dose av folat enn det som er vanlig for gravide (0.04mg/dag). Om du dobler dosen gjør du ikke noe galt.

Man vet i dag at antallet barn som blir født med bl.a. ryggmargsbrokk har blitt redusert etter at gravide blir anbefalt å ta folat. Man mener også at folat kan ha innvirkning også på andre lidelser/misdannelser som igjen kan føre til at fosteret ikke blir levedyktig og aborteres av den grunn.

P.g.a. din høye alder vil du få tilbud om det vi kaller prenatal diagnostikk eller fostervannsprøve. Tilbudet innebærer i første omgang genetisk veiledning, altså en spesialist som kan fortelle deg alt om hva man evt. kan oppdage ved en slik test og risikovurdering av å gjennomføre testen. Det er din fastlege som henviser deg til genetisk veiledning. Det er mulig at du p.g.a. familiære mulige disposisjoner (dine søstres historier) vil få tilbud om andre ting som f.eks. utvidet ultralydundersøkelse. At du må vente 4 uker på time hos din fastlege har ingen betydning. Undersøkelser blir uansett ikke gjennomført før ca 3 mndr. svangerskap og evt. fostervannsprøve blir enda seinere.

Jeg ønsker deg lykke til videre i svangerskapet.

Dersom man har familiære/arvelige årsaker til at morkakeprøve blir tilbudt (istedenfor eller i tillegg til fostervannsprøve), så er et viktig å komme tidlig, denne tas fra 9.-10. svangerskapsuke.

Ring evt. Ullevål Sykehus, medisinsk-genetisk avdeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...