Gå til innhold

De...(&/(&=) syklistene!!


Anbefalte innlegg

hjertebarnet
Skrevet

vi vet vi ikke sykler i 60 km/h, men når vi sykler i veibanen har vi rettigheter

på gang/sykkelvei må vi stoppe foran hver utkjørsel

i tillegg så er det på denne tiden av året masse grus som gjør det utrygt å benytte gangveiene

Det argumentet holder ikke. Sykkelbanene er laget for at syklistene skal kjøre der, både for sin egen trygghets skyld, og for å ikke hindre bilistene,

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    10

  • tusseline

    8

  • morsan

    7

  • ShitDiddelyDo

    6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jg menre ikke at de ikke har rettigheter eller ikke har rett til å være der, men bare at det er farlig uansett hvem som har skylda.

Det blir det gamle gravsteinsyndromet igjen: det hjelper ikke å skrive på gravsteienen hvem som hade skylda, man er like dau.

Av samme grunn ser jeg til venstre selv om jeg har forkjørsrett i et vanlig kryss, jeg kjører ikke hvis en 15 tonns aleggslastebil kommer dundrende fra venstre, da jeg jo blir "sitting duck" der jeg sitter laglig til for mosing og de må spyle meg ut av bilen etterpå.

Well said! :-)

(mn ps: var innlegget egentlig myntet på meg? *S*)

Gjest Rød og Hvid
Skrevet

Well said! :-)

(mn ps: var innlegget egentlig myntet på meg? *S*)

Mer generelt.

:-)

Gjest Rød og Hvid
Skrevet

vi vet vi ikke sykler i 60 km/h, men når vi sykler i veibanen har vi rettigheter

på gang/sykkelvei må vi stoppe foran hver utkjørsel

i tillegg så er det på denne tiden av året masse grus som gjør det utrygt å benytte gangveiene

Problemet er bare at mye skattepenger brukes til å sikre syklister og fotgjengere, de utviser ren forakt ved å vimse ute i bilveien.

Til og med dukker det opp fotgjengere i rundkjøringen, løbende i siksak mellom bilene. Kanskje bilene til slutt må bruge gangveiene for ikke å risikere å treffe forgjengere og syklister?

Skrevet

Du vet ikke at de er menn. Cluet er bare at syklende kvinnfolk i sykkelklær ser ut som menn.

He-he, det er nok mulig, men de jeg så i dag var definitivt menn :-)

Gjest slutt å klag
Skrevet

Det er nå din jævla plikt som bilfører å ta hensyn til myke trafikanter. kanskje du burde få ræva i gear og sykle litt du også, så ble du ikke så feit?

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Når jeg kjører bil klarer jeg alltid - ALLTID - å kjøre forbi syklistene. Men jeg er mann. Du er dame.

Det er et eller annen med kvinnfolk og det å forstå den ukompliserte måten trafikken flyter på. Lærer man seg denne klarer man faktisk å kjøre forbi en syklist.

Problemet er at du åpenbart ikke kan kjøre bil, og derfor er til fare for deg selv og andre, også disse stakkars syklistene som jeg håper du med dine vaklende bilferdigheter holder tilstrekkelig avstand til.

Det er jo artig å bli sablet ned for sine kjøreferdigheter bare fordi man er hunnkjønn, - og det av en mann som definitivt ikke har sett meg i trafikken!

Vel, jeg klarer faktisk å kjøre forbi syklister, jeg og ;-) Nå vet jeg ikke hvor du bor, men der jeg bor er det smale veier, tett trafikk fra begge kanter - OG syklister. Da blir det litt værre - med mindre man kjører uforsvarlig da.. Det er kanskje det du gjør??

Skrevet

Det er nå din jævla plikt som bilfører å ta hensyn til myke trafikanter. kanskje du burde få ræva i gear og sykle litt du også, så ble du ikke så feit?

.. og hva vet du om vekta mi?? Eller om jeg trimmer mer eller mindre enn en syklist?? Kanskje jeg sykler selv??

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er jo artig å bli sablet ned for sine kjøreferdigheter bare fordi man er hunnkjønn, - og det av en mann som definitivt ikke har sett meg i trafikken!

Vel, jeg klarer faktisk å kjøre forbi syklister, jeg og ;-) Nå vet jeg ikke hvor du bor, men der jeg bor er det smale veier, tett trafikk fra begge kanter - OG syklister. Da blir det litt værre - med mindre man kjører uforsvarlig da.. Det er kanskje det du gjør??

Jeg vet ingenting om dine bilferdigheter utover det jeg leser her. Og siden du åpenbart ikke er klar over at syklistene er i sin fulle rett til å benytte seg av veibanen, og at du er den med vikeplikt for myke trafikanter, stiller jeg meg også skeptisk til dine kjøreferdigheter.

Jeg sykler selv. Det hender også jeg kjører bil selv (i Oslo-området, så også her er det tett trafikk), men jeg kan aldri husket at jeg har irritert meg over syklistene. Utover noen kamikazebud i Oslo. Men enkelte av disse ser mer ut som selvmordskandidater enn sykkelbud.

Skrevet

Jeg vet ingenting om dine bilferdigheter utover det jeg leser her. Og siden du åpenbart ikke er klar over at syklistene er i sin fulle rett til å benytte seg av veibanen, og at du er den med vikeplikt for myke trafikanter, stiller jeg meg også skeptisk til dine kjøreferdigheter.

Jeg sykler selv. Det hender også jeg kjører bil selv (i Oslo-området, så også her er det tett trafikk), men jeg kan aldri husket at jeg har irritert meg over syklistene. Utover noen kamikazebud i Oslo. Men enkelte av disse ser mer ut som selvmordskandidater enn sykkelbud.

Jeg er fullt klar over at jeg har vikeplikt for myke trafikanter.. Like fullt synes jeg det er unødvendig at de skal benytte veibanen i områder hvor det medfører at de hindrer biltrafikken når det eksisterer gang- og sykkelstier som er tilrettelagt - nettopp - for myke trafikanter.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er fullt klar over at jeg har vikeplikt for myke trafikanter.. Like fullt synes jeg det er unødvendig at de skal benytte veibanen i områder hvor det medfører at de hindrer biltrafikken når det eksisterer gang- og sykkelstier som er tilrettelagt - nettopp - for myke trafikanter.

Svært mange av de som sykler på veien sykler på racersykler. Disse har svært tynne felger. For dem er det, naturligivis, ikke bare å sykle opp og ned fra fortauene og sykkelstiene hver gang det er praktisk for dem å skifte mellom sykkelsti og vei. Altså må de velge veien. De færreste steder har sykkelstier hele veien, og uansett er det ofte kanter som blir til hinder for dem som ikke sykler på off-road-sykler, hver gang de f.eks. må gjennom et kryss.

Altså velger de veibanen.

Skrevet

Svært mange av de som sykler på veien sykler på racersykler. Disse har svært tynne felger. For dem er det, naturligivis, ikke bare å sykle opp og ned fra fortauene og sykkelstiene hver gang det er praktisk for dem å skifte mellom sykkelsti og vei. Altså må de velge veien. De færreste steder har sykkelstier hele veien, og uansett er det ofte kanter som blir til hinder for dem som ikke sykler på off-road-sykler, hver gang de f.eks. må gjennom et kryss.

Altså velger de veibanen.

Ja, det er helt tydelig - og der er de til hinder for resten av trafikken ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er helt tydelig - og der er de til hinder for resten av trafikken ;-)

Det som virkelig er til hinder for trafikken er folk som ikke kan kjøre bil, mennesker som leser trafikken fullstendig feil, og dermed bidrar til å forårsake tett trafikk - og ikke minst en dårlig flyt som også medfører uhell.

Skrevet

Det er fullt lovlig å sykle i veibanen. Så lovlig er det at en ikke regnes som gående med mindre en leier sykkelen og dermed ikke har lov til å sykle over fotgjengerfeltene.

Så det så.

Jeg har syklet masse i Oslo, og som regel var bilistene oppmerksomme, og da stoppet jeg for rødt lys og stoppet for biler fra høyre. Og ja, jeg syklet som regel i veibanen, for på fortauet var det fullt av gående som ikke satte pris på en stakkars syklist.

Jeg driter i hva som er lovlig - det er idiotisk å sykle i veibanen der hvor det er sykkelvei.

Og med sykkelvei mener jeg ikke fortau - det er for gående.

"................................"

Skrevet

Det som virkelig er til hinder for trafikken er folk som ikke kan kjøre bil, mennesker som leser trafikken fullstendig feil, og dermed bidrar til å forårsake tett trafikk - og ikke minst en dårlig flyt som også medfører uhell.

Jeg synes kanskje du tar av litt her. Det er forskjell på steder hvor det er sykkelvei ved siden av veibanen, og de fleste stedene i Oslo. Er det fortau ved siden av veien, så sykler jeg selv i veibanen. Men der hvor det er en egen bane reservert kun for syklister er det ikke noen unskyldning for ikke å bruke disse.

"................................"

Skrevet

Du glemte følgende "rettigheter":

- at man sykler i veibanen sammen med bilene, helt til det blir rødt lys, da blir man plutselig "fotgjenger" og svinser over fotgjengerovergangen uten å gå av sykkelen

- alle andre ganger man sykler i fotgjengerovergangen

- de gangene man er flere syklister som driver og øver på temporitt, og dersom den første av f. eks. 5 ryttere har forkjørsrett inn i en rundkjøring, så oppfører de fire bak seg som at de også har det - uavhengig av hvor stor luke det er til førstemann

- retten til å sette ny pers idet man sykler for full guffe gjennom en gravlund på vei til jobben (slik en tidl kollega skrøt av at hun gjorde)

"da blir man plutselig "fotgjenger" og svinser over fotgjengerovergangen uten å gå av sykkelen"

Akkurat det der gjorde jeg en gang for mange år siden, og ble påkjørt av en bil med det til følge at jeg smadret absolutt hele panseret og frontruten til bilen, ble kastet opp i luften og fløy over bilen, og landet med nærmest telemarksnedslag bak bilen. Ikke en eneste skramme på meg, men bilen hadde skader for x ant. titusener.

Du kan godt si at jeg lærte av den opplevelsen :-)

"..............................."

Gjest moralsiten
Skrevet

Jeg synes kanskje du tar av litt her. Det er forskjell på steder hvor det er sykkelvei ved siden av veibanen, og de fleste stedene i Oslo. Er det fortau ved siden av veien, så sykler jeg selv i veibanen. Men der hvor det er en egen bane reservert kun for syklister er det ikke noen unskyldning for ikke å bruke disse.

"................................"

At sykkelbanen er full av vinterens grus, feia over fra fortau og veibane, er da unnskyldning god nok. Her i byen blir sykkelbanen klar for bruk i juni en gang.

Skrevet

Ca 4-5 ganger i livet har jeg reddet det lusne livet til syklister. To ganger kjørte de på rødt, den ene gengen en meter foran støtfangrene på tre-fire biler i fart. To -tre ganger raste de ut i fotgjengerfeltet uten å gå av. Å ta høyde for en som kommer i 30 km/t tvers over veien i fotgjengerfeltet som troll i eske er umulig.

To ganger var de så nære at de la hånda på panseret mitt for ikke å treffe bilen.

Jeg syns det er merkelig at de tør. Men så kommer det mange inn på akutten med knuste albuer, hofte hvor vevet er skrubbet av inn til beinet, knær hvor kneskåla henger og slenger, sprukket milt, skulderen ute av ledd, kjønnsorganer kvestet, rygghvirvler stokket om på o s v.

Jeg synes det er ille med syklister som driter i å stoppe for fotgjengere. I et par tilfeller har jeg sett idioten komme, og langet ut etter gjøken samtidig som jeg gikk over veien, men aldri truffet noen av svinene.

"................................"

Skrevet

At sykkelbanen er full av vinterens grus, feia over fra fortau og veibane, er da unnskyldning god nok. Her i byen blir sykkelbanen klar for bruk i juni en gang.

Det stemmer ikke med mine erfaringer.

(her i byen er det forøvrig heller ikke akkurat så altfor mange sykkelbaner)

".............................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...