Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er kvinne, 46 år, yrkesaktiv og i generelt bra fysisk tilstand. Jeg er tidvis plaget av migrene, men min fastlege forsyner meg med Zomig – et preparat jeg er fornøyd med. Ellers har jeg ikke hatt noen store problemer siden jeg hadde hyperthyriose for seks år siden. Dette ble med hell behandlet uten radiojod. Det som småplager meg for tiden er noe så banalt som hikke. I ca. to måneder har jeg hikket hver eneste dag, flere ganger daglig. Det kan komme etter måltider, (noe jeg regner som normalt), men like gjerne når jeg snakker, beveger meg, har trukket pusten dypt. Hikken er lett å bli kvitt, men dette er ingen vanlig tilstand, og slett ikke for meg som så å si aldri har hatt vanskeligheter av dette slaget. Jeg legger til at jeg spiser sunt, sover godt om natten og jevnt over har det bra mentalt. Er hikke uansett en irriterende uskyldighet eller kan den være et symptom på noe jeg bør følge opp?

Vennlig hilsen Kari

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183649-stig-bruset/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Vi vet i grunnen lite om hikke og enda mindre om den har en funksjon. Det er mellomgulvet som trekker seg sammen og det kan utløses når vi svelger noe eller har en irritasjon nederst i spiserøret. Mange kjerringråd er anbefalt mot hikke som å skremme den som hikker, drikke et glass vann eller tilby 100 kroner hvis man klarer å hikke, men du har vel prøvd de fleste... Innen alternativ behandling anbefales å drikke en teblanding av kammile og peppermynte som virker avlsppende på hele fordøyelsessytemet og er krampeløsende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183649-stig-bruset/#findComment-1248952
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...