Gå til innhold

Hjelp meg vær så snill. er alle terapauter like idiotiske?


Gjest girsnartopp

Anbefalte innlegg

Gjest girsnartopp

Faen heller

Da har jeg endelig tatt motet til å oppsøke psykpoliklinikk. Og du og du for en hjelpende støtte man får der. Ei grusom irriterende kjærring som skriver ned alt man sier, og roter fram skjema etter skjema for å krysse av mine svar. Først virket jeg litt lesbisk, så litt forvirret, så deprimert og jommen så tok hun frem enda et skjema. Tror jeg blir sprø av slike: jaha, hmm, sier du det... hmm.. *skrive skrive*. Har jo ikke lyst til å si noe som helst da hun skriver ned alt!! Mine innerste tanker blir loggført, uten en eneste antydning til forståelse. Makan til kjærring. Løsningen hun fant til meg var, jeg tror du trenger noen antidepressiva. Jeg trenger faen meg ikke piller, jeg trenger noen som kan forstå bittelitt. Jeg er så opprørt at jeg heller vil sitte hjemme å drikke øl enn å dra tilbake dit. Hun forsto ingenting. :( Hvem skal kunne hjelpe meg nå da?? Fristende å gi opp, Jeg er blitt en looser, og en byrde for alt og alle. Helsesøster var likedann, familieterapauten like teit. Er alle terapauter samme jattende, latesom, dustete og irriterende fjåser? Faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest copper

Har bare ett råd til deg, KOM DEG BORT FRA HENNE!!!! Noen skulle aldri vært i psyk, og fjåse, ja det er et dekkende ord på slike.. Kjenner typen, fysjameg! Pjuuk, for å si det rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girsnartopp

Har bare ett råd til deg, KOM DEG BORT FRA HENNE!!!! Noen skulle aldri vært i psyk, og fjåse, ja det er et dekkende ord på slike.. Kjenner typen, fysjameg! Pjuuk, for å si det rett ut.

Takk for forståelsen!!

Du ligger herved ann til å være meget bedre terapaut enn de jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girsnartopp

En annen ting er at disse terapautene er så forbanna lette å lede. Jeg kan på forhånd vite hvilke konklusjoner hun vil trekke av hva jeg sie. Så enkel dame. Så ekkelt sleipe ord i silkemykt toneleie rett fra boka. jeg har blitt klokere av å lese på forum enn hva jeg fikk ut av en samtale med den kjærringa. Følte meg som en samlebånd vare. Er menn bedre som terapauter? litt mer rett på sak og ikke den ekkle fjåse pjusinga? *irritert* digg å få blåst ut dampen litt anonymt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girsnartopp

En annen ting er at disse terapautene er så forbanna lette å lede. Jeg kan på forhånd vite hvilke konklusjoner hun vil trekke av hva jeg sie. Så enkel dame. Så ekkelt sleipe ord i silkemykt toneleie rett fra boka. jeg har blitt klokere av å lese på forum enn hva jeg fikk ut av en samtale med den kjærringa. Følte meg som en samlebånd vare. Er menn bedre som terapauter? litt mer rett på sak og ikke den ekkle fjåse pjusinga? *irritert* digg å få blåst ut dampen litt anonymt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pucca girl

En annen ting er at disse terapautene er så forbanna lette å lede. Jeg kan på forhånd vite hvilke konklusjoner hun vil trekke av hva jeg sie. Så enkel dame. Så ekkelt sleipe ord i silkemykt toneleie rett fra boka. jeg har blitt klokere av å lese på forum enn hva jeg fikk ut av en samtale med den kjærringa. Følte meg som en samlebånd vare. Er menn bedre som terapauter? litt mer rett på sak og ikke den ekkle fjåse pjusinga? *irritert* digg å få blåst ut dampen litt anonymt

Jeg har tidliger hatt slike skjemas krivende tullinger som terapauter, og det var lette og lede som bare det. Men noe jeg har tenkt på etterpå er at de ikke nødvendigvis lar seg lede, det kan bare virke slik.

De har tar jo bare imot den informasjonen jeg gav dem, hva de tenkte, trodde og analyserte seg frem til kan jo være noe annet.

Jeg vet det er skikkelig vanskelig, men best resultat får du ved og legge kortene på bordet, uten og lede dem i dne ene aller andre retningen. Fortell henne hvordan det føles, si du vil ha en skikkelig samtale, og ikke at hun gjemmer seg bak skjemaenen sine.

Gi henne en sjanse, og degselv en sjanse til og få noe ute av dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle psykologer og psykiatere jeg har vært til har brukt de første timene til å skrive side opp og ned på ark og i skjemaer.

Først etter at de har skaffet seg en oversikt over situasjonen, setter vi opp en plan og mål for behandlingen, og så begynner behandlingen...

Kanskje du må ha litt tålmodighet? Eller kanskje du kan be henne forklare hva _hun_ tenker og hvorfor hun fyller ut skjema her og skjema der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girsnartopp

Hvor mange samtaler har du hatt med henne hittil?

Skulle ønske jeg kunne svart mange, men dessværre så er jeg ratt så kritisk til folk. Har bare vært hos henne en gang. Jeg irriterer meg grenseløst over enkelte mennesker, og denne dama i selskap med ei helsesøster, rådgiver og familieterapaut er ikke til å stå ut. Jeg vet folk synes, "jeg bør gi henne en sjanse", men ved slik irritasjon kjenner jeg bare at jeg blir tverr og sint. (Bare så jeg har sagt det og, så har alle disse damene akkuratt de samme trekkene. Fjåsete, jeg skjønner hva du mener pjuse pjatt. Hater det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne svart mange, men dessværre så er jeg ratt så kritisk til folk. Har bare vært hos henne en gang. Jeg irriterer meg grenseløst over enkelte mennesker, og denne dama i selskap med ei helsesøster, rådgiver og familieterapaut er ikke til å stå ut. Jeg vet folk synes, "jeg bør gi henne en sjanse", men ved slik irritasjon kjenner jeg bare at jeg blir tverr og sint. (Bare så jeg har sagt det og, så har alle disse damene akkuratt de samme trekkene. Fjåsete, jeg skjønner hva du mener pjuse pjatt. Hater det)

Første gangs samtale består av og til kun av en kartlegging av situasjonen din, derfor brukte hun vel alle skjemaene.

Såfremt du ikke er en menneskekjenner helt utenom det vanlige, så er det dumt å ta for gitt at vedkommende ikke kan ha noe bra å tilby deg dersom du fortsetter samtalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tenk deg at du blir innlegt på somatisk sykehus med feber, generell sykdomsfølelse og magesmerter. Forventer du da at kirurgen står i mottagelsen og setter kniven i deg umiddelbart, eller forventer du undersøkelse, blodprøver og røntgen først?

I psykiatrien som i somatikken, må det først til en kartlegging, utredning og diagnostikk før en kan starte på den behandling som kan gjøre pasienten bedre. Vanligvis bruker en inntil tre timer på denne kartleggingen. Fikk du ingen informasjon om dette på forhånd eller i begynnelsen av timen?

Siden du spør, ja, jeg tror dette skyldes noe ved/i deg og ikke noe ved terapeuten. Det er vel dette som skal behandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girsnartopp

Tenk deg at du blir innlegt på somatisk sykehus med feber, generell sykdomsfølelse og magesmerter. Forventer du da at kirurgen står i mottagelsen og setter kniven i deg umiddelbart, eller forventer du undersøkelse, blodprøver og røntgen først?

I psykiatrien som i somatikken, må det først til en kartlegging, utredning og diagnostikk før en kan starte på den behandling som kan gjøre pasienten bedre. Vanligvis bruker en inntil tre timer på denne kartleggingen. Fikk du ingen informasjon om dette på forhånd eller i begynnelsen av timen?

Siden du spør, ja, jeg tror dette skyldes noe ved/i deg og ikke noe ved terapeuten. Det er vel dette som skal behandles?

Hun var vel ikke akkuratt den mest informative personen jeg har møtt. Og om det er kartlegging og utredning som er formålet så er det vel ikke helt på sin plass og prakke på piller som første og beste løsning på første møte? Etter det jeg har funnet ut om slike er vel igrunn at man blir jevnt over flat, og da vil jeg heller være sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Takk for forståelsen!!

Du ligger herved ann til å være meget bedre terapaut enn de jeg har vært borti.

Som nevnt er det vanlig med en kartleggingsrunde først. Det er vel ikke akkurat det folk lier å måtte igjennom. Men av og til kan man også merke at kjemien ikke stemmer, at man ikke er på bølgelengde rent kommunikasjonsmessig.

Jeg ville først forsøkt å fortelle at jeg ikke trivdes med at behandleren gjemte seg bak en haug skjemaer, kanskje presisert at jeg ønsket å bruke tid på å bli kjent og opparbeide tillit først. Og så evt gå igjenn sjekklista når vi var litt bedre kjent.

Å forsøke en mannlig terapeut trenger heller ikke være så dumt. Må selv innrømme at jeg har både gode og dårlige erfaringer med både kvinnlige og mannlige. Men jeg har en følelseav at det finnes flere av den direkte sorten blant de mannlige.

Som sagt tror jeg det er lurt å opparbeide en dialog før man kjører undersøkelsen. For å sammenligne så ville ikke jeg latt en lege jeg ikke kjente undersøke meg gynekologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pettypey

Jeg har aldri krysset av et eneste skjema hos de ørten forskjellige behandlerne jeg har hatt.

Kanskje derfor jeg ikke fikk svar på hva som virkelig feilte meg og rett behandling før etter gaaanske mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

"Men hva med å ta saken i egne hender, i steden for å sitte på et kontor og vente på at et annet menneske skal "fikse" deg", var noe av det første som spratt opp i hodet mitt da jeg leste ditt innlegg.

Jeg tror at en stor del av problemet med at så mange er deprimerte i dagens samfunn er rett og slett uvitenhet eller rett og slett dumskap!

Har en person et dårlig kosthold så blir den personen mye mulig deprimert.Drikker man for mye, blir man deprimert!.Lever et individ et lite aktivt liv,psykisk eller fysisk,så blir det individet mest sannsynlig deprimert før eller siden osv osv osv.

Med litt selvinitiativ,selvransakelse og kunnskap,som er i overflod rundt oss og lett tilgjengelig, så er det veldig mye som kan gjøres på egenhånd.Folk har alt for lett til å henvende seg til de såkalte "ekspertene",for at de så skal finne løsningen på alle deres problemer.

:"Jeg er så opprørt at jeg heller vil sitte hjemme å drikke øl enn å dra tilbake dit. Hun forsto ingenting.:"

Drikker du mye?Er du mye alene?Trener du?Er du positiv som person?(Noe jeg har vanskeligheter med å tro etter innlegget å bedømme) Men hva kunne du gjort annerledes i begynnelsen for å unngå nettopp denne situasjonen du nå befinner deg i,kanskje et spørsmål du har stillt deg selv mer enn en gang?

Jeg vil som et eksempel anbefale deg å ta en titt på denne linken:http://www.trim.no/programmer/ : Og last ned heftet >>Fysiologisk Psykologi

Ønsker deg lykke til videre med behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hun var vel ikke akkuratt den mest informative personen jeg har møtt. Og om det er kartlegging og utredning som er formålet så er det vel ikke helt på sin plass og prakke på piller som første og beste løsning på første møte? Etter det jeg har funnet ut om slike er vel igrunn at man blir jevnt over flat, og da vil jeg heller være sint.

Det kan godt være at de burde blitt bedre til å informere om hva de første timene går ut på. Har inntrykk av at mange gir opp etter to timer, nettopp fordi de har et bilde av at de skal få terapi og/eller trøst med en gang, og ikke tenker på dette med utredning.

Det er ikke sikkert du blir avflatet av medisinering. Kanskje blir du mindre sint sånn at du greier å kjenne på andre følelser enn bare sinne, de du ikke kommer fram til når sinnet ditt overskygger alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Har bare ett råd til deg, KOM DEG BORT FRA HENNE!!!! Noen skulle aldri vært i psyk, og fjåse, ja det er et dekkende ord på slike.. Kjenner typen, fysjameg! Pjuuk, for å si det rett ut.

Tullprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girikkeopp enda, blidere idag

Hei,

"Men hva med å ta saken i egne hender, i steden for å sitte på et kontor og vente på at et annet menneske skal "fikse" deg", var noe av det første som spratt opp i hodet mitt da jeg leste ditt innlegg.

Jeg tror at en stor del av problemet med at så mange er deprimerte i dagens samfunn er rett og slett uvitenhet eller rett og slett dumskap!

Har en person et dårlig kosthold så blir den personen mye mulig deprimert.Drikker man for mye, blir man deprimert!.Lever et individ et lite aktivt liv,psykisk eller fysisk,så blir det individet mest sannsynlig deprimert før eller siden osv osv osv.

Med litt selvinitiativ,selvransakelse og kunnskap,som er i overflod rundt oss og lett tilgjengelig, så er det veldig mye som kan gjøres på egenhånd.Folk har alt for lett til å henvende seg til de såkalte "ekspertene",for at de så skal finne løsningen på alle deres problemer.

:"Jeg er så opprørt at jeg heller vil sitte hjemme å drikke øl enn å dra tilbake dit. Hun forsto ingenting.:"

Drikker du mye?Er du mye alene?Trener du?Er du positiv som person?(Noe jeg har vanskeligheter med å tro etter innlegget å bedømme) Men hva kunne du gjort annerledes i begynnelsen for å unngå nettopp denne situasjonen du nå befinner deg i,kanskje et spørsmål du har stillt deg selv mer enn en gang?

Jeg vil som et eksempel anbefale deg å ta en titt på denne linken:http://www.trim.no/programmer/ : Og last ned heftet >>Fysiologisk Psykologi

Ønsker deg lykke til videre med behandlingen.

Hei!

Takk for svar først og fremst. :D Jeg vil forsvare meg selv litt i utganspunktet, for irritasjonen som var et uttrykk for frustrasjon rett etter møtet med denne damen. Jeg synes depresjon er en "irriterende" diagnose, ettersom det virker som en diagnose man setter for å gjøre ting enklest mulig. "aha, ja du er nok litt depremert ja". Jeg synes selv ikke jeg virker deprimert i hovesak ettersom jeg har svært så fine perioder innimellom. Ønsker iallefall ikke å flate ut disse med piller!. Dette kom ikke frem i damens forståelse fordi hun la for mye vekt på skjemaet om depresjon. Jeg drikker ikke mye igrunn, men da irritasjonen blir for stor, så er det bedre enn å virkelig ha lyst til å ødelegge noe. Alene er jeg heller ikke, men blir det nok snart om jeg ikke endrer meg, noe som igjen skaper en litt desperat situasjon som er vanskelig å fikse på egenhånd. Jeg har iallefall ikke fått fikset det enda. Jeg har forsøkt meg på mange ulike fysisk aktiviteter, men slutter i mine sinte/triste perioder, og litt flaut å tusle tilbake igjen gang på gang. Så hver gang jeg har det fint og lykkelig så tar jeg ting i "egne hender" som det heter, og etterpå så river jeg det ned igjen :D Jeg tror jeg er et glad og postivt menneske i grunn og bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girikkeopp enda, blid idag

Jeg har aldri krysset av et eneste skjema hos de ørten forskjellige behandlerne jeg har hatt.

Kanskje derfor jeg ikke fikk svar på hva som virkelig feilte meg og rett behandling før etter gaaanske mange år?

Hei!!

Jeg kan sende deg mine! Fikk med flere hjem, og så kan jeg hjelpe deg å finne en løsning! Skal vi møtes? hihi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

"Men hva med å ta saken i egne hender, i steden for å sitte på et kontor og vente på at et annet menneske skal "fikse" deg", var noe av det første som spratt opp i hodet mitt da jeg leste ditt innlegg.

Jeg tror at en stor del av problemet med at så mange er deprimerte i dagens samfunn er rett og slett uvitenhet eller rett og slett dumskap!

Har en person et dårlig kosthold så blir den personen mye mulig deprimert.Drikker man for mye, blir man deprimert!.Lever et individ et lite aktivt liv,psykisk eller fysisk,så blir det individet mest sannsynlig deprimert før eller siden osv osv osv.

Med litt selvinitiativ,selvransakelse og kunnskap,som er i overflod rundt oss og lett tilgjengelig, så er det veldig mye som kan gjøres på egenhånd.Folk har alt for lett til å henvende seg til de såkalte "ekspertene",for at de så skal finne løsningen på alle deres problemer.

:"Jeg er så opprørt at jeg heller vil sitte hjemme å drikke øl enn å dra tilbake dit. Hun forsto ingenting.:"

Drikker du mye?Er du mye alene?Trener du?Er du positiv som person?(Noe jeg har vanskeligheter med å tro etter innlegget å bedømme) Men hva kunne du gjort annerledes i begynnelsen for å unngå nettopp denne situasjonen du nå befinner deg i,kanskje et spørsmål du har stillt deg selv mer enn en gang?

Jeg vil som et eksempel anbefale deg å ta en titt på denne linken:http://www.trim.no/programmer/ : Og last ned heftet >>Fysiologisk Psykologi

Ønsker deg lykke til videre med behandlingen.

Det er ikke alltid lurt å tro en kan fikse alt selv, med trening, kosthold, innstilling til livet+++ Prøvde det i mange år, uten å lykkes. Problemene ble bare større og større. Da jeg til slutt tok kontakt med lege ble jeg møtt av den holdningen du gir uttrykk for. (For så vidt ikke noe negativt i det, hvis legen hadde tatt seg bryet med å finne ut hva jeg hadde prøvd på egenhånd.) Resultatet var at jeg gikk til lege med jevne mellomrom og fikk råd som å gå meg en tur ol. På den måten gikk enda et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...