Gå til innhold

Til dere filosofer

Anbefalte innlegg

Gjest Drama putra

Her en dag fikk jeg en ide fra TV, som jeg ikke får ut av hodet, nesten som ørevoks.

I disse vårlige religonstider og dager ser jeg på krusifikset, jesus som er spikret opp på et kors.

Korset var før Jesus sin tid en praktisk innretning romerne brukte for å straffe forbrytere og andre fiender. Det kunne vært en stokk, men det syns bedre på avstand med den tversgåede bommen. Korsene sto i tusenvis langs veiene når det ble gjort større utrenskninger.

Arkeologi viser at spikeren ble slått gjennom før håndleddet mellom de to underarmsbena, ikke gjennom håndflaten slik vi ser på bilder. En slik festemetode ville føre til at spikeren ble revet løs, da det ikke fins hold i håndflaten for å holde ca 40-60 kg strekk pr hånd.

Nok om det.

Vi går med et romersk henrettelseverktøy rundt halsen. Men tenk om Jesus ble halshogget, hengt eller garottert? Hva hadde vi gått med rundt halsen da?

Eller enda verre, om Jesus hadde levet i dag (Bibelen 2?) den elektriske stol? Hadde vi da gått med en stol rundt halsen? Eller giftsprøyte? Eller gasskammer? Eller dødd i en bilulykke? Eller løpt ned av en kamel?

Jeg syns det er litt grotesk.

Hvis han hadde blitt kvalt av Levi Fragell? Plastfigurer av Levi? Grøss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184001-til-dere-filosofer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girasol

Hvorfor mynter du det på filosofer? Ifølge profetene i det gamle testamentet i bibelen skulle "han som skal komme" - altså Jesus - henges på et tre. Derfor kunne han ikke dø ved henging eller på andre måter. Selv om han hadde kommet i dag, ville han dødd på et tre... på en eller annen måte.

Syns ikke det har noe med filosofi å gjøre... men kanskje med tro?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184001-til-dere-filosofer/#findComment-1255732
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...