Gå til innhold

"Du skal ikke plage andre du skal være greit og snill"


Gjest forøvrig grei og snill

Anbefalte innlegg

Gjest forøvrig grei og snill

Føler at jeg bare plager andre når jeg trenger noen å prate med. Vennene mine synes at jeg bør snakke med en psykolog,noe som jeg allerede gjør. Det blir for slitsomt å forholde seg til problemene mine. Psykologen mener at målet med psykoterapien er å finne andre mennesker som jeg kan plage med problemene mine, som feks familien min. Familien min vil at jeg skal prate med psykologen min om problemene mine. Fastlegen min vil at psykologen skal ta hånd om problemene mine. Psykiatrisk legevakt synes at jeg plager dem og at jeg derfor bør oppsøke fastlegen min igjen, som igjen ber meg oppsøke psykologen min.Nå vil psykologen min at jeg skal dele problemene mine med min kjæreste. Kirkens SOS telefon lurte med en gang på om jeg ikke hadde noen andre jeg kunne plage med problemene mine. For det er jo så fint å dele problemer og tanker med andre. Men ingen vil bli innvolvert i livet mitt. De skyver det bare over til en annen instans.

En evig runddans dette

så konklusjonen er vel at jeg bør sitte aleine hjemme i min egen stue og ikke plage noen.

PS: det er en anelse ironi i innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare en

Jeg synes du skal ta dette opp med psykologen din. Det kan være lurt å innvolvere kjæresten i dine problemer til en viss grad, men blir det for mye så kan kjæresten bli sliten og lei og gå sin vei.

Det samme gjelder venner. Man bør nok ikke fortelle for mye til venner fordi man kan skremme dem og gi dem unødvendige bekymringer.

Det er absolutt psykologen man skal snakke med om de vanskeligste problemene. Snakk med psykologen og hvis du føler at dere ikke kommer noen vei så vurder å bytt til en annen psykolog som er villig til å høre på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarte-Petter

Det kan nok ofte være at det ikke er selve problemene folk liker å høre om, men hvordan du formidler dem.

Hvis du ikke gir noe tilbake, men bare forventer at det hele skal dreie seg om deg hele tiden, så er det ikke rart det går som det gjør...

Men min erfaringer er at folk gjerne snakker om problemer, om det gjøres på en adekvat måte.

Er du f.eks. mer forsiktig er det sikkert noe de kan kjenne seg igjen i.

En må ikke bare øse ut om problemer, det må komme naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være åpen om sine følelser og tanker og det å være "lekk som en sil". For noen er det et poeng å trene på å ikke snakke om vanskelighetene i alle mulige sammenhenger; det går an å skrive, gå tur, tenke, høre på musikk osv. osv. istedetfor å snakke med andre hver gang en sliter. Det kan være avhengighetsskapende å alltid måtte ha noen å lesse følelsene over på. Det kan også være en god trening i å klare å kun snakke litt om det man sliter med, for så å stoppe etter noen få minutter.

Jeg har ingen forutsetning for å påstå at du skulle være "lekk" - men det var denne assosiasjonen jeg fikk da jeg leste innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Når folk bare "tømmer seg", kan de da ha utbytte av terapi?

Hvis en person ikke egentlig hører på psykologen, men får et slags utbytte av å tenke høyt og ha et "vitne", så er vel det greit?

Men hva med de som bare dumper dritten sin på terapeuten, som virkelig bare TØMMER SEG. Kan de få noe ut av det? Jeg lurer på om folk som har alvorlige psykiske problemer kan ha nytte av slik ventilering? Eller anser du at det bare er bortkasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke-så-snill-i-dag-dagen

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Herregud, noen ganger lurer jeg på hva du tenker, NHD. Greit nok, forresten å tenke diverse ting, men dette svaret som du her var EKKELT. Jeg blir innmari forbanna at du skriver slik. Dette forumet er for folk som trenger litt hjelp av andre til å takle diverse problemer. Jeg tror ikke de fleste liker å bli sammenlignet som en horekunde for det om man "plager" andre med sine tanker og problemer. Jeg synes du bør skjerpe deg litt, NHD, og tenke litt over hva du skriver. Mange her er faktisk sårbare. Kanskje en slik kommentar hadde passet bedre på en bar med kompiser rundt som har drukket ti-tolv halvlitere...

Vil ikke akkurat si at det frister med å spør deg om noen problemer JEG sliter med!

I mange av de kommentarene jeg ser du har skrevet her, så får jeg inntrykk av at du er lei av å høre andre syte og klage. Kanskje du heller skulle lete etter en annen jobb hvor du ikke har så mye kontakt med andre mennesker, f.eks grøftegraver...

Jepp, dette ble litt krasst, men jeg er lei av slike kommentarer som dette.

Til deg som skrev dette innlegget her; jeg synes du skal fortsette å snakke med familien din, og ikke tenke at du plager dem. Husk du kan alltids spør dem hvordan de har det, og da blir det litt hjelp begge veier. Hvorfor er det slik i dette landet at man ikke skal snakke med andre om vanskelige ting (bortsett fra med "proffene"). I andre land snakker man mer ut om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Herregud, noen ganger lurer jeg på hva du tenker, NHD. Greit nok, forresten å tenke diverse ting, men dette svaret som du her var EKKELT. Jeg blir innmari forbanna at du skriver slik. Dette forumet er for folk som trenger litt hjelp av andre til å takle diverse problemer. Jeg tror ikke de fleste liker å bli sammenlignet som en horekunde for det om man "plager" andre med sine tanker og problemer. Jeg synes du bør skjerpe deg litt, NHD, og tenke litt over hva du skriver. Mange her er faktisk sårbare. Kanskje en slik kommentar hadde passet bedre på en bar med kompiser rundt som har drukket ti-tolv halvlitere...

Vil ikke akkurat si at det frister med å spør deg om noen problemer JEG sliter med!

I mange av de kommentarene jeg ser du har skrevet her, så får jeg inntrykk av at du er lei av å høre andre syte og klage. Kanskje du heller skulle lete etter en annen jobb hvor du ikke har så mye kontakt med andre mennesker, f.eks grøftegraver...

Jepp, dette ble litt krasst, men jeg er lei av slike kommentarer som dette.

Til deg som skrev dette innlegget her; jeg synes du skal fortsette å snakke med familien din, og ikke tenke at du plager dem. Husk du kan alltids spør dem hvordan de har det, og da blir det litt hjelp begge veier. Hvorfor er det slik i dette landet at man ikke skal snakke med andre om vanskelige ting (bortsett fra med "proffene"). I andre land snakker man mer ut om ting.

Poenget mitt er at enkelte øker sine problemer i stedet for å få hjelp med dem ved at de alltid og hele tiden skal snakke om sine egne problemer.

De kommer inn i en vond sirkel hvor flere og flere trekker seg bort fra dem - også de som i utgangspunktet ønsket å hjelpe. Ved å fortsette med "more of the same" får en det bare verre og verre.

Da må en prøve å gjøre noe annet. Først må en prøve å sette seg inn i hvordan en virker på andre. Deretter må en prøve å finne en mer konstruktiv måte å kommunisere og samhandle med andre på.

Noen ganger er det nødvendig å være litt krass eller spissformulere budskap for å fremprovosere ny tenkning :-)

Om jeg er lei eller ikke av syting og klaging er uvesentlig. Det viktige er om syting og klaging fører til det den plagede ønsker eller om det fører til det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kakkerlakken

Herregud, noen ganger lurer jeg på hva du tenker, NHD. Greit nok, forresten å tenke diverse ting, men dette svaret som du her var EKKELT. Jeg blir innmari forbanna at du skriver slik. Dette forumet er for folk som trenger litt hjelp av andre til å takle diverse problemer. Jeg tror ikke de fleste liker å bli sammenlignet som en horekunde for det om man "plager" andre med sine tanker og problemer. Jeg synes du bør skjerpe deg litt, NHD, og tenke litt over hva du skriver. Mange her er faktisk sårbare. Kanskje en slik kommentar hadde passet bedre på en bar med kompiser rundt som har drukket ti-tolv halvlitere...

Vil ikke akkurat si at det frister med å spør deg om noen problemer JEG sliter med!

I mange av de kommentarene jeg ser du har skrevet her, så får jeg inntrykk av at du er lei av å høre andre syte og klage. Kanskje du heller skulle lete etter en annen jobb hvor du ikke har så mye kontakt med andre mennesker, f.eks grøftegraver...

Jepp, dette ble litt krasst, men jeg er lei av slike kommentarer som dette.

Til deg som skrev dette innlegget her; jeg synes du skal fortsette å snakke med familien din, og ikke tenke at du plager dem. Husk du kan alltids spør dem hvordan de har det, og da blir det litt hjelp begge veier. Hvorfor er det slik i dette landet at man ikke skal snakke med andre om vanskelige ting (bortsett fra med "proffene"). I andre land snakker man mer ut om ting.

Vil henge meg på dette innlegget. Mange av dine svar er så krass at jeg føler det ubehagelig på vegne av den som skrev innlegget.

Jeg kan være veldig enig i det du vil frem til, men måten du gjør det på er etter min menig ikke den rette på et forum som dette. Målet helliger ikke midlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drama putra

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Kloke ord, brutale men viktige spørsmål.

Ofte må man provosere for å få tanker og holdninger til å bryte ut av en sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke snill jeg heller i dag

Herregud, noen ganger lurer jeg på hva du tenker, NHD. Greit nok, forresten å tenke diverse ting, men dette svaret som du her var EKKELT. Jeg blir innmari forbanna at du skriver slik. Dette forumet er for folk som trenger litt hjelp av andre til å takle diverse problemer. Jeg tror ikke de fleste liker å bli sammenlignet som en horekunde for det om man "plager" andre med sine tanker og problemer. Jeg synes du bør skjerpe deg litt, NHD, og tenke litt over hva du skriver. Mange her er faktisk sårbare. Kanskje en slik kommentar hadde passet bedre på en bar med kompiser rundt som har drukket ti-tolv halvlitere...

Vil ikke akkurat si at det frister med å spør deg om noen problemer JEG sliter med!

I mange av de kommentarene jeg ser du har skrevet her, så får jeg inntrykk av at du er lei av å høre andre syte og klage. Kanskje du heller skulle lete etter en annen jobb hvor du ikke har så mye kontakt med andre mennesker, f.eks grøftegraver...

Jepp, dette ble litt krasst, men jeg er lei av slike kommentarer som dette.

Til deg som skrev dette innlegget her; jeg synes du skal fortsette å snakke med familien din, og ikke tenke at du plager dem. Husk du kan alltids spør dem hvordan de har det, og da blir det litt hjelp begge veier. Hvorfor er det slik i dette landet at man ikke skal snakke med andre om vanskelige ting (bortsett fra med "proffene"). I andre land snakker man mer ut om ting.

Jeg er enig med "ikke så snill" i at NHD av å til må skjerpe seg med hovmodige og skarpe kommentarer. Føles noen ganger som å få slengt døra rett i ansiktet, når man har lettet hjertet. Beklager NHD, men måtte bare få sagt det. Dette er observert mange ganger, og noen av oss som er blitt kjent gjennom forum sankker faktisk om det. Mulig du bevisst forsøker å provosere som en terapiform, vet ikke. Men du virker faktisk lei. Vi her på forumet er sårbare,det er derfor vi er her.

Og til spørsmålsstiller: Jeg har mange gode venner og ikke minst en familie jeg kan snakke med. Vi trenger et nettverk, og gode venner bør tåle at vi øser litt ut av oss selv innimellom.

hilsen en som gir og tar av min og andres tid når det gjelder problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Hm, ett er å provosere frem tanker hos pasienter du kjenner. Noe ganske annet er å provosere frem reaksjoner fra en på internett - du vet faktisk_ingenting_om hvorvidt personen tåler dette.

Ganske unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forøvrig grei og snill

Jeg er enig med "ikke så snill" i at NHD av å til må skjerpe seg med hovmodige og skarpe kommentarer. Føles noen ganger som å få slengt døra rett i ansiktet, når man har lettet hjertet. Beklager NHD, men måtte bare få sagt det. Dette er observert mange ganger, og noen av oss som er blitt kjent gjennom forum sankker faktisk om det. Mulig du bevisst forsøker å provosere som en terapiform, vet ikke. Men du virker faktisk lei. Vi her på forumet er sårbare,det er derfor vi er her.

Og til spørsmålsstiller: Jeg har mange gode venner og ikke minst en familie jeg kan snakke med. Vi trenger et nettverk, og gode venner bør tåle at vi øser litt ut av oss selv innimellom.

hilsen en som gir og tar av min og andres tid når det gjelder problemer.

takk for støtten:) Føler at jeg fikk et litt urettferdig svar her blant annet fra NHD som sammenlikner meg med en horekunde som jeg syntes var litt drøyt. Mulig at jeg ordla meg helt feil i innlegget, men jeg er ikke en person som bare øser ut med mine problemer uten å ta hensyn til andre. Jeg tenker faktisk veldig mye på andre, og er bekymret for at det blir for mye for dem å hanskes med mine problemer. Dillemmaet er vel heller at alle er enige i at jeg trenger noen å prate med men ingen vil på en måte ta det ansvaret slik jeg ser det. Eller at de ikke føler seg konfortable med å gjøre det. Det er frustrasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest forøvrig grei og snill

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

jeg kan være enig i de to første setningene dine, men den siste synes jeg ærlig talt var for drøy. Jeg innser at jeg må ha ordlagt meg helt feil i innlegget mitt. Jeg er ikke en person som bare øser ut om mine problemer til andre uten å tenke på andre. Problemet er vel faktisk at jeg gjør det for lite, og kanskje ordlegger jeg meg feil når jeg først gjør det siden nesten alle vil skyve ansvaret over til andre.

Men å sammenlikne meg med en horebukk.!!sorry NHD men nå gjorde du meg kvalm, og svært deprimert. det gjør kanskje ikke saken bedre at jeg har opplevd overgrep. Denne sammenlikningen her var nok til at jeg har bestemt meg for å ta en pause fra DOL en Laaang periode.

så ironisk nok så har du hjulpet meg til å bli kvitt dol-avhengigheten. Så jeg får vel si takk for hjelpen :)

sarkastisk hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

Du har tydelig innpass i alle de forskjellige instansene du lister opp. Det er opp til deg å bruke dem fornuftig, og få en positiv effekt. Du kan få hjelp til å hjelpe deg selv. Du er rett og slett nødt til å gjøre jobben, andre har ikke muligheter for å gjøre den. Hvilken veier du går, og hva som er best for deg er det første du må finne ut av. Når du er bevisst på det så tar du skrittene videre.

Jeg har vært der, og jeg vet godt hvor vanskelig det er. Du kan sammenligne det med å gå opp en glatt bakke hvor du møysommelig greier å komme deg noen skritt videre, plutselig sklir du noen skritt bakover og må begynne på nytt. MEN en dag så har du kanskje kommet deg fem skritt opp og sklir bare to tilbake, og da øker farten oppover til du er på toppen. Jeg kan love deg at utsikten fra toppen er fantastisk, og kampen er verdt det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så snill som jeg pleier i dag

takk for støtten:) Føler at jeg fikk et litt urettferdig svar her blant annet fra NHD som sammenlikner meg med en horekunde som jeg syntes var litt drøyt. Mulig at jeg ordla meg helt feil i innlegget, men jeg er ikke en person som bare øser ut med mine problemer uten å ta hensyn til andre. Jeg tenker faktisk veldig mye på andre, og er bekymret for at det blir for mye for dem å hanskes med mine problemer. Dillemmaet er vel heller at alle er enige i at jeg trenger noen å prate med men ingen vil på en måte ta det ansvaret slik jeg ser det. Eller at de ikke føler seg konfortable med å gjøre det. Det er frustrasjonen

Ingen spørsmål bør være for dumme/eller masete for en lege hverken når det gjelder psykiatri og somatikk.

NHD har desverre en lei tendens til å hovere litt for ofte, og jeg må desverre si at han viser lite empati av og til også.

Svaret han gav på ditt innlegg gav en klar indikasjon hva jeg og andre mener med vår "lille" klage her ikveld .

Dette sier mer om han enn om deg, og det er ikke første gang jeg reagerer på svar fra NHD.

Har og mailvenner her fra forumet som sier akkurat det samme. Men sjelden noen tør å si i fra. Men nå rant det visst et beger over for flere, så det var igrunnen godt å få dette ut.

Han slenger døra rett i fjeset på noen rett som det er.

En mann som er så skarp mot andre, håper jeg vil tåle litt kritikk selv også, og ta det til etteretning.

Mange får god hjelp her,han er utvilsomt flink på mange felt og alle er glade for at det finnes en nettpsykiater og forholde seg til. Det kommer mange gode og avklarende svar, men av og til virker det som han er "gretten", og da går ut over brukerne her.

Det er ikke riktig.

Hvis det da ikke er ment som provosering, for å få fram følelser??? Men det virker iallefall sårende og isåfall mot sin hensikt. Tøfft å få slike skarpe bemerkninger fra "øvrigheta". Ett vennlig ord er det man trenger.

Ikke forlat forumet på grunn av dette. Jeg håper og tror faktisk at NHD nå skjønner hva mange av oss mener, og vil rette på dette. Jeg vet han er en klok mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan være enig i de to første setningene dine, men den siste synes jeg ærlig talt var for drøy. Jeg innser at jeg må ha ordlagt meg helt feil i innlegget mitt. Jeg er ikke en person som bare øser ut om mine problemer til andre uten å tenke på andre. Problemet er vel faktisk at jeg gjør det for lite, og kanskje ordlegger jeg meg feil når jeg først gjør det siden nesten alle vil skyve ansvaret over til andre.

Men å sammenlikne meg med en horebukk.!!sorry NHD men nå gjorde du meg kvalm, og svært deprimert. det gjør kanskje ikke saken bedre at jeg har opplevd overgrep. Denne sammenlikningen her var nok til at jeg har bestemt meg for å ta en pause fra DOL en Laaang periode.

så ironisk nok så har du hjulpet meg til å bli kvitt dol-avhengigheten. Så jeg får vel si takk for hjelpen :)

sarkastisk hilsen fra

Stusser litt over din reaksjon på den der gitt.

Det var da faktisk et spørsmål fra NHD dette, ikke en karakteristikk av deg som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Frankenstein

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Vel, prostituerte kan gi kjerringråd så godt som noen kjerring, de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det noe ut av det når du snakker med alle om plagene dine?

Tar du mot forslag til endring og gjør noe med dem?

Eller tømmer du deg bare som menn hos prostituerte?

Jaja NHD, her har du vært ute og provosert igjen ser jeg.

Greit nok at de som forteller sine problemer til andre, tømmer seg som horebukker.

De prostituerte tar imot og tjener gode penger.

Det er vel i den siste kategorien dere psykiatere befinner dere?

Er ikke det minste rart at dere blir provoserende iblant, det er et tøft yrke, de fleste må dope seg for å klare det.

Jeg kan dette med sarkasme jeg også, er du en skorpion du også NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jaja NHD, her har du vært ute og provosert igjen ser jeg.

Greit nok at de som forteller sine problemer til andre, tømmer seg som horebukker.

De prostituerte tar imot og tjener gode penger.

Det er vel i den siste kategorien dere psykiatere befinner dere?

Er ikke det minste rart at dere blir provoserende iblant, det er et tøft yrke, de fleste må dope seg for å klare det.

Jeg kan dette med sarkasme jeg også, er du en skorpion du også NHD?

Jeg har ikke påstått noen ting.

Jeg har stilt spørsmål. Innimellom kritiske spørsmål.

Det vil jeg fortsette med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...