Gå til innhold

Kan et norsk flagg provosere?

Anbefalte innlegg

Gjest Drama putra

En utenlandsk person så det ca 10 x 10 cm store norske flagget på min eldgamle ryggsekk av kjent merke og lurte på hvorfor jeg har sydd på det (fabrikken har sydd det på i år 1960 ca) Spørsmålet og uttrykket i vedkommendes ansikt var så merkelig at jeg har begynt å tenke....

Tyske jeg kjenner tør ikke bruke det tyske flagget på juletreet, pga symbolikken som de mener ligger i flagget og hvilke signaler det gir andre.

Nederlendere nektes å bruke det nederlandske flagget sydd på skolesekken, da skoleledelsen frykter at det kan provosere visse elevgrupper.

Kan vi komme til den dag at et norsk flagg i visse tilfeller ikke kan vises for ikke å provosere?

Kan noen finne på å tenke at et norsk flagg kan provosere noen? I tilfelle hvem, og hvorfor?

Så kommer det essensielle: ville du sy et norsk flagg på ryggsekken til dine barn, eller ville du gått med et norsk flagg på klærne utenom 17.mai?

Hva om noen påstår at det er nasjonalistisk å gå med norsk flagg i Norge, og at det virker støtende på de som ikke føler de er norske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184529-kan-et-norsk-flagg-provosere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

9

• Grip

8

• flisa

7

• Prozak

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Drama putra

Ett av de offisielle norske flaggenen, det samiske, provoserer tydeligvis så mye at det er forbud mot å heise det på offentlige bygninger i Oslo 17. mai.

Noen oppfatter det som at samene vil uttrykke avstand til andre norske. Noen mener at de vil markere at de ikke -vil- være norske.

Dette vil skje med andre grupper også.

------------

Litt om det norske flagget.

Det danske flagget inneholder et kristent kors, det norske er omsydde danske flagg. Dette ble gjort for å spare stoff, stoff var dyrt i gamle dager. Man sydde inn en blå stripe for å lage norsk flagg. Mange blir også provosert av Røde Kors sitt flagg med korset i. Begge disse minner om brutale danske korsriddere i middelalderen som red på hester med et hvitt klede med et stort rødt kors på og kjempet mot sarasenere.

Gjest Drama putra

Jadda, det er er helt sikkert sånn at vi kommer til å myrdes av muslimer om vi bruker det norske flagget. Jepp!

;o)

Beste hilsen fra

Ikke akkurat det jeg mente, men at det viser seg tendenser til at noen provoseres i andre land også, og jeg håper det blir lenge til vi får se det her:

http://expressen.se/index.jsp?a=139558

http://dutchreport.blogspot.com/2005/02/dutch-flag-prohibited.html

http://www.expatica.com/source/site_article.asp?subchannel_id=19&story_id=19065&name=One%2Dthird+of+Dutch+people+want+to+emigrate

Annonse

For mange år siden var jeg utvekslingsstudent i Tyskland. Da fikk vi grei beskjed om å tone ned det "nasjonalistiske", ikke troppe opp med et norsk flagg stikkende opp av ryggsekken for eksempel.

Etter sigende kunne det provosere visse typer mennesker... undres på hvem det kunne være.

Gjest Drama putra

Det må vel være lov å ha et norsk flagg på ryggsekken uten å bli stemplet som nasjonalistisk.....

Ja... det burde være lov syns jeg også, men det spørs om de andre aktørene i Norge lar deg gjøre det, og hvordan de vil etterhvert tolke at du gjør det.

Gjest Drama putra

For mange år siden var jeg utvekslingsstudent i Tyskland. Da fikk vi grei beskjed om å tone ned det "nasjonalistiske", ikke troppe opp med et norsk flagg stikkende opp av ryggsekken for eksempel.

Etter sigende kunne det provosere visse typer mennesker... undres på hvem det kunne være.

Jeg vet ikke hvem det kan provosere, men jeg kjørte i USA med norsk flagg bak i vinduet i bilen, og vi fikk en del kontakt med norske på den måten. Amerikanske flagg var overalt jeg så. Det gamle sørstatsflagget var også å se, enda det er et tegn for visse grupper der nede.

Gjest Rednecks?

Jeg vet ikke hvem det kan provosere, men jeg kjørte i USA med norsk flagg bak i vinduet i bilen, og vi fikk en del kontakt med norske på den måten. Amerikanske flagg var overalt jeg så. Det gamle sørstatsflagget var også å se, enda det er et tegn for visse grupper der nede.

Kjørte de pick-up med hagle i bakvinduet de med sørstatsflagg? ;)

Annonse

Gjest Drama putra

I Spania er det heller ikke vanlig å bære flagget på seg. De vil ikke vise seg fram som nasjonalistiske! Henger nok mye igjen fra Franco-tiden! + at en del synes det er å rpovosere E.T.A.unødvendig!...

Hvis vi tar f eks en skole hvor det finnes mange fra andre land, og de norske elevene begynner med et digert norsk flagg på sekken?

Det beste svaret er at de utenlandske også brukte norsk flagg, men tror du det ville skje med alle?

Tenkt tilfelle, ingen konspirasjonsteorier takk.

Jeg kan ikke tenke meg at det norske flagget provoserer noen. Men det kunne heller ikke falle meg inn å sy på et norsk flagg på klærne mine, eller gå med et flagg stikkende opp av ryggsekken :)

Vi hadde flagg på ryggsekken da vi var 18 og dro på interrail. Men jeg har ikke helt det store behovet for å gå med flagg verken på klær eller ryggsekk nå lengre.

Og ikke ser jeg poenget med å ha det på skolesekken heller, er det normalt?? Så jeg føler vel kanskje, muligens at problemstillingen er litt konstruert, eller i det minste at "problemet" er rimelig oppblåst :-)

Beste hilsen fra

Vi hadde flagg på ryggsekken da vi var 18 og dro på interrail. Men jeg har ikke helt det store behovet for å gå med flagg verken på klær eller ryggsekk nå lengre.

Og ikke ser jeg poenget med å ha det på skolesekken heller, er det normalt?? Så jeg føler vel kanskje, muligens at problemstillingen er litt konstruert, eller i det minste at "problemet" er rimelig oppblåst :-)

Beste hilsen fra

Så vidt jeg skjønner i linken fra Sverige nedi tråden her et sted, var det flagg på genseren. Der er også et bilde.

Når noe sånt kvalifiserer til hjemsendelse fra skolen, ja....hva fan skjer i Sverige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...