Babette Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Du gir jo tydelig uttrykk for hva du mener i det første innlegget, når du sier at problemet ikke er at hun slo ham, men at han kalte henne ludder. "Men å bli kalt ludder ville jeg ikke ha tålt. Fitte, kanskje, men ikke ludder. " Jeg ville trodd motsatt hadde vært mye enklere å tåle. Jeg sa ikke at problemet var at han kalte henne ludder. Jeg sa at problemet er at han ikke respekterer henne, at han tråkker på henne og ikke tåler alkohol. Sagt med andre ord: Det er ikke denne episoden isolert som er problemet, det er de tingene den er et uttrykk for som er problemet, tror jeg. Dette handler ikke om kvinnekamp eller mannskamp. 0 Siter
Gjest litago1 Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Enog...det var en dårlig håndtering.....men den kom nesten som en refleks....Har absolutt ikke som vane å fike til folk...og bruker ellers ikke vold til å løse problemer...... Jeg kjenner deg ikke Yellow, men det var min umiddelbare reaksjon. Beklager det! Håper det går bedre med deg enn med meg. Personlig har jeg levd i et voldshelvette med en fyr som alltid unskyldte det han gjorde. Til slutt trodde jeg på det han sa! Gjør det som er riktig for deg selv du. Din situasjon har jeg uansett for dårlig innsikt i til å uttale meg om ;-/ 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Jeg tror veldig mange har vært i et voldelig forhold en eller annen gang" Jeg har vært sammen med en kvinnelig psykopat - teller det? :-) "................................" Klart det gjør! Og det er ikke noen spøk. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Det han gjorde var forferdelig, men det er viktig å ikke legge seg på samme nivå, selv om jeg forstår reaksjonen hennes ja." Vi er vel fortsatt prinsippiellt enige her, tror jeg :-) Det er alltid best å unngå å synke ned på det nivået man blir angrepet fra. Men det er ikke alltid det er så lett. Jeg kjenner veldig godt igjen det å aldri være en som tyr til fysisk vold. Men likevel vet jeg jo at det finnes tilfeller hvor man mister besinnelsen, uten at det sier noe om at man er en voldelig person. (Selv slår jeg aldri noen som helst, med mindre det er i selvforsvar) ".............................." Det er bra! Jeg opplever heller ikke vold heldigvis. Ikke blir jeg kalt jævla ludder heller. Mer sånn inndirekte spydigheter (morsomheter i hans hode) på min bekosting i andres nærvær. 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Men du hvis du leser litt videre hva jeg har skrevet, så ser du kanskje at jeg har moderert disse uttalesene litt. Jeg tror nok at hun har blitt plaget over lengre tid, og at reaksjonen hennes dermed var forståelig. Men for hennes egen del ville det kanskje ha føltes bedre i ettertid at hun ikke hadde gjort det, skjønt jeg vet ikke. Jeg har ikke noe fasitsvar på dette jeg. Jeg er av den sorten som prøver å holde maska ute blandt folk. Jeg synes det ser teit eller umodent ut med folk som kranler offentlig og ihvertfall begynner å sloss. Jeg har sett voksne par som går og kjefter på hverandre, og jeg har sett voksne folk som skriker tilhverandre i fylla på sydentur, og jeg tenker HERREGUD NOE SÅ HARRY! Ja det gjør jeg! (Sier ikke at de er slik da) Men når sant skal sies, så er det kanskje ikke så sundt å skulle være den som bevarer "fasaden" heller. Ihvertfall ikke på sikt. Sånn er jeg også. 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Jeg har ingen som helst problemer med å forestille meg situasjoner der det kan være velfortjent. ja særlig i et familiesselskap - tror du hun hadde vært et ludder blant smørbrødene da eller? 0 Siter
Gjest litago1 Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Vet du, de aller fleste som ikke har for vane å fike til folk vet inderlig godt at det ikke er bra hvis de for en gangs skyld mister besinnelsen. Jeg synes det blir meningsløst å male i vei på hvor galt det er når vedkommende vet det så inderlig godt selv. Det er faktisk naturlig å miste besinnelsen innimellom, og av og til medfører det ting man ikke ville gjort om man hadde kunnet tenke rolig gjennom ting. Det viktige er hvordan man forholder seg til det i ettertid (så lenge det ikke er snakk om alvorlig vold). "..............................." Enig, det er unødvendig å dvele noe mer ved tema. Jeg har bare en kommentar til følgende setning: "Det er faktisk naturlig å miste besinnelsen innimellom" Jeg tror du kan lese i hvilke som helst vitenskap, og aldri finne at utøvelse av "vold" er naturlig. Enten det er med flathånd,knyttneve. lugging eller klyping osv. Det er så lett å si: Jeg gjorde det bare for den ene gangen, fordi jeg mistet besinnelsen. Det er for enkelt! Når antallet menn og kvinner rundt om i krisesentrene, bare øker. Må det jo være en grunn til det? (uten sammenligning forøvrig) Prinsipielt er jeg imot vold, på alle plan. Og det er vel der kimen til vår uenighet ligger. *men takk for svar* 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Det er bra! Jeg opplever heller ikke vold heldigvis. Ikke blir jeg kalt jævla ludder heller. Mer sånn inndirekte spydigheter (morsomheter i hans hode) på min bekosting i andres nærvær. I know - - når de drikker og plutselig skal fortelle naboen alt de er uenig med deg i - og du ikke ksjønner en dritt, mens når de er edru og du spør om han smening, sier; "du vet best" - "velg du" etc. det er så en kan spy -og pinlig også når man blir fremstilt som en som bare durer frem og gjør alt etter egen smak...etc. Kjenner jeg blir irriteret sånn 12-13 år etter - hehe 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 I know - - når de drikker og plutselig skal fortelle naboen alt de er uenig med deg i - og du ikke ksjønner en dritt, mens når de er edru og du spør om han smening, sier; "du vet best" - "velg du" etc. det er så en kan spy -og pinlig også når man blir fremstilt som en som bare durer frem og gjør alt etter egen smak...etc. Kjenner jeg blir irriteret sånn 12-13 år etter - hehe Her er det ikke en gang alkoholen som har skylden, for han er veldig forsiktig med alkohol. Et glass i ny og ned, men aldri noen fylledrikking heldigvis. Jeg har funnet ut at det er komplekser. Prøver å ta frem mine svakheter for å gjøre seg selv bedre. Ingen andre synes det er noe morsomt, men det ser han ikke selv. Mannen er 47 år. Han skjønner alltid hva jeg mener, når jeg tar det opp med han, og han er så enig i at han bør gjøre noe med det. Men han skjønner visst ikke at det sårer. Det er jo bare spøk, sier han. På hjemmebane foregår det på en annen måte. Mer direkte.Jeg har mange lite festlige "kallenavn". 0 Siter
flisa Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Her er det ikke en gang alkoholen som har skylden, for han er veldig forsiktig med alkohol. Et glass i ny og ned, men aldri noen fylledrikking heldigvis. Jeg har funnet ut at det er komplekser. Prøver å ta frem mine svakheter for å gjøre seg selv bedre. Ingen andre synes det er noe morsomt, men det ser han ikke selv. Mannen er 47 år. Han skjønner alltid hva jeg mener, når jeg tar det opp med han, og han er så enig i at han bør gjøre noe med det. Men han skjønner visst ikke at det sårer. Det er jo bare spøk, sier han. På hjemmebane foregår det på en annen måte. Mer direkte.Jeg har mange lite festlige "kallenavn". Du har ikke følelsen av at han her flau over deg på noe vis da? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Du har ikke følelsen av at han her flau over deg på noe vis da? Jeg har spurt, og han benekter det sterkt. Han sier at det heller er tvertimot, men at han ikke vet hvorfor han er slik. Han skjønner ikke hvordan han opptrer ute blandt folk før jeg gjør han oppmerksom på det. Merkelig nok er han ikke slik når vi er sammen med hans venner, bare mine. Hjemme er han nok mer klar over hvordan han opptrer, og der er det også på en helt annen måte. Han har veldig mye å gjøre og hodet er nok fullt av ting som skal ordnes. Så hvis han ikke finner f.eks et papir, så er det jeg eller ungene som har skylden. Han lager et helvete og kan si slike ting til meg: Hvor har du lagt det papiret surrehue? Det kan hagle med skjeldsord. Akkurat som det er en slags vane som han ikke selv tenker over. Når han får roet seg, så sier han at han ikke mener noe med det, det er bare for å bli kvitt frustrasjoner, sier han. Jeg vet også at han ikke mener noe med det, men likefullt er det slitsomt, hvis man hele tiden må være "søppelkasse" for hans frustasjoner. 0 Siter
favn Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Litt sporadisk hopping i tråden gir denne historien: Din partner, som du har et komplisert forhold til, kalte deg 'ludder' høyt og tydelig i et familieselskap og du kvitterte spontant med en ørefik. Fy, noe så stygt å si til kjæresten sin!! Den ørefiken synes jeg var et minimum og helt på sin plass for en slik vulgær og ondskapsfull oppførsel (selv om du forståelig nok er full av ambivalens i ettertid). Korriger meg hvis jeg har misoppfattet noe. 0 Siter
yellow Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 Litt sporadisk hopping i tråden gir denne historien: Din partner, som du har et komplisert forhold til, kalte deg 'ludder' høyt og tydelig i et familieselskap og du kvitterte spontant med en ørefik. Fy, noe så stygt å si til kjæresten sin!! Den ørefiken synes jeg var et minimum og helt på sin plass for en slik vulgær og ondskapsfull oppførsel (selv om du forståelig nok er full av ambivalens i ettertid). Korriger meg hvis jeg har misoppfattet noe. Du har oppfattet det korekt... 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Enig, det er unødvendig å dvele noe mer ved tema. Jeg har bare en kommentar til følgende setning: "Det er faktisk naturlig å miste besinnelsen innimellom" Jeg tror du kan lese i hvilke som helst vitenskap, og aldri finne at utøvelse av "vold" er naturlig. Enten det er med flathånd,knyttneve. lugging eller klyping osv. Det er så lett å si: Jeg gjorde det bare for den ene gangen, fordi jeg mistet besinnelsen. Det er for enkelt! Når antallet menn og kvinner rundt om i krisesentrene, bare øker. Må det jo være en grunn til det? (uten sammenligning forøvrig) Prinsipielt er jeg imot vold, på alle plan. Og det er vel der kimen til vår uenighet ligger. *men takk for svar* "Jeg tror du kan lese i hvilke som helst vitenskap, og aldri finne at utøvelse av "vold" er naturlig." BAH! Vold er ikke unaturlig blant pattedyr, ei heller andre dyr. Det er i mange tilfeller en instinktiv handling - hovedsaklig som selvforsvar. Og jo - det ER naturlig å miste besinnelsen innimellom. Og av og til fører det desverre med seg ting man ikke ønsker. Men å klassifisere noen som "voldsutøver" krever mye mer enn at man har sprukket en gang, etter å ha blitt behandlet dårlig. Når det e sagt, så er vold selvfølgelig ikke akseptabelt i vårt "siviliserte" samfunne. Det er unødvendig, og skal unngåes. For å gå videre på det, så er det naturlig og menneskelig å gjøre feil. "Det er så lett å si: Jeg gjorde det bare for den ene gangen, fordi jeg mistet besinnelsen. Det er for enkelt!" Nå bruker du krisesenterargumenter, og de er helt ugyldige i dette tilfellet. "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Jeg må bare innrømme at hvis eldstemann hadde hatt med seg en dame hit og kallt henne fitte så tror jeg kanskje jeg hadde hoppet opp å lappet til ham før hun hadde rukket det. Han hadde i vært fall fått så ørene flagret det skal jeg love. "Han hadde i vært fall fått så ørene flagret det skal jeg love." Ikke sant? :-) "................................." 0 Siter
Babette Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 "Jeg tror du kan lese i hvilke som helst vitenskap, og aldri finne at utøvelse av "vold" er naturlig." BAH! Vold er ikke unaturlig blant pattedyr, ei heller andre dyr. Det er i mange tilfeller en instinktiv handling - hovedsaklig som selvforsvar. Og jo - det ER naturlig å miste besinnelsen innimellom. Og av og til fører det desverre med seg ting man ikke ønsker. Men å klassifisere noen som "voldsutøver" krever mye mer enn at man har sprukket en gang, etter å ha blitt behandlet dårlig. Når det e sagt, så er vold selvfølgelig ikke akseptabelt i vårt "siviliserte" samfunne. Det er unødvendig, og skal unngåes. For å gå videre på det, så er det naturlig og menneskelig å gjøre feil. "Det er så lett å si: Jeg gjorde det bare for den ene gangen, fordi jeg mistet besinnelsen. Det er for enkelt!" Nå bruker du krisesenterargumenter, og de er helt ugyldige i dette tilfellet. "..............................." Jeg synes ikke det å fike til en mann som kaller en "jævla ludder" er å miste besinnelsen. Snarere tvert i mot. Å knuse hodet hans med steikepanna ville vært å miste besinnelsen. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Litt sporadisk hopping i tråden gir denne historien: Din partner, som du har et komplisert forhold til, kalte deg 'ludder' høyt og tydelig i et familieselskap og du kvitterte spontant med en ørefik. Fy, noe så stygt å si til kjæresten sin!! Den ørefiken synes jeg var et minimum og helt på sin plass for en slik vulgær og ondskapsfull oppførsel (selv om du forståelig nok er full av ambivalens i ettertid). Korriger meg hvis jeg har misoppfattet noe. Jeg synes ikke noe om å slå, det ene kjønnet eller det andre. Men å kalle dama si ludder i familieselskap, det er så over kanten som det kan få blitt. Han høres ikke god ut i det hele tatt, og forholdet høres destruktivt ut. Sånn som du legger frem historien og uten å vite hvilkern person du er så vil jeg påstå at en fik var på sin rett her. 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 "Han hadde i vært fall fått så ørene flagret det skal jeg love." Ikke sant? :-) "................................." Det er da jeg lurer på hva slags oppdragelse folk har på ungene sine. Mine er langt fra perfekte men som mamma til en voksen mann så hadde jeg blitt virkelig skamfull hvis eldstemann hadde sagt noe slikt i mitt nærvær. Og rasende. 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Jeg synes ikke det å fike til en mann som kaller en "jævla ludder" er å miste besinnelsen. Snarere tvert i mot. Å knuse hodet hans med steikepanna ville vært å miste besinnelsen. "Å knuse hodet hans med steikepanna ville vært å miste besinnelsen." Det er å miste besinnelsen og all konsekvenstenking :-) Hvis jeg hadde lappet til noen, så hadde jeg nok sett på det som at jeg mistet besinnelsen - iom. at jeg ikke gjør slikt. ".................................." 0 Siter
Babette Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 "Å knuse hodet hans med steikepanna ville vært å miste besinnelsen." Det er å miste besinnelsen og all konsekvenstenking :-) Hvis jeg hadde lappet til noen, så hadde jeg nok sett på det som at jeg mistet besinnelsen - iom. at jeg ikke gjør slikt. ".................................." Enn hvis du hadde gått bort til meg i baren og spurt hvor mye jeg skulle hatt for å suge pikken din, og jeg hadde kvittert med en ørefik - hadde du ikke tenkt at det var egentlig til pass? Det jeg vil fram til er at det er kjønnsforskjeller i hva som anses som akseptable handlinger. Dolly Duck klasker innpåslitne hannender i hodet med håndveska. Andre fiker til dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.