Gjest saluki Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 ja, sånt er merkelig! Noen er bare ikke i stand til å bli redde eller føle noe etterpå. om det er normalt vet jeg ikke. 0 Siter
Ade|ina Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Kjære deg Ade|ina - jeg har aldri fortalt deg om mitt forrige 13-årige ekteskap og haller ikke tenkt å gjøre det her på DOL. Jeg vet hva du snakker om og det er ikek vsat-hvitt -før ETTERPå. da våkner man og lurer på hvorfor i helvete man fant seg i både dette og hint. Jeg snakket akkurat med en venninne som opplevde virkelig slag og spark i sitt ekteskap - i ettertid vil hun TYTE øra fulle på tilsvarende damer som ser noe gdt i mannen uansett. Ja, klar t det er noe godt en slik mann - man hadde vel ikke falt for han ellers - eller hvordan man "havnet i forholdet". Men å være tro mot seg selv er også å være tro mot ungene, mange kan som voksen spørre sin mor om hvorfor hun bare tok i mot og tok i mot - og ikke gikk fra fyren - og moren tror hun holdt ut for ungenes skyld. Unger er ikke dumme, og de kan faktisk bli litt redd for at mor er svak og finner seg i det de syns er ille. Unger trenger tydelige voksne som står opp for dem - men også for seg selv. Men at det er lett å se når man er midt oppi det? nei, det tror jeg ikke. "Men at det er lett å se når man er midt oppi det? nei, det tror jeg ikke." Man ser innerst inne, men vil ikke se, og håper i det lengste at ting skal bli bedre. Slik er det ikke - det blir heller verre. Uff, nå har jeg skrevet for mye igjen. Og det hadde jeg forbannet meg på at jeg ALDRI skulle gjøre, men men. Se mitt svar til Yellow her: Hvorfor tror du jeg skriver dette. http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2595444 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Men at det er lett å se når man er midt oppi det? nei, det tror jeg ikke." Man ser innerst inne, men vil ikke se, og håper i det lengste at ting skal bli bedre. Slik er det ikke - det blir heller verre. Uff, nå har jeg skrevet for mye igjen. Og det hadde jeg forbannet meg på at jeg ALDRI skulle gjøre, men men. Se mitt svar til Yellow her: Hvorfor tror du jeg skriver dette. http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2595444 I know 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Jada frue, du kan gjerne mene det du gjør, men du har ikke vært i DEN situasjonen. Du sammenligner med noe annet. Jeg forstår Yellow, og sier ikke at "bli for enhver pris" Jeg sier at hun må finne ut av dette selv. Jeg av alle kunne jo glatt sagt "kom deg bort fra dette fortere enn svint", men jeg vet det ikke fungerer slik for den det gjelder. Klart det kan hjelpe med et lite dytt her og nå, men så går det noen dager, og fyren er "alle tiders" og Yellow har glemt hvordan saker og ting er/kan bli igjen. Det greiene der er søren ikke lett skjønner du. Mennesker er sammensatte dyr og vi er snekra sammen sånn, at vi velger å se de gode egenskapene og luke vekk de mindre glamorøse - dvs. til et visst punkt (for de fleste). Jeg tror nok Yellow vet hva hun bør gjøre, og kommer sikkert til å gjøre det også. Hun trenger bare litt tid til å finne ut av dette selv. Input fra andre skader selvsagt ikke, men det har absolutt ingenting for seg fra mennesker som IKKE har vært borti noe som helst lignende selv og ser svart/hvitt på ting (nei mente ikke at du ser svart/hvitt på ting generellt:) Men alt dette som blir skrevet her, har svært lite for seg før hun ser lyset selv - desverre. Jeg tipper Yellow nikker og kjenner seg igjen i det jeg skriver nå. Jeg sammenligner også med noe annet, og jeg er enig med deg i at det er mye lettere å fortelle andre hva de bør gjøre enn å vite hva man selv bør gjøre. Man vet med fornuften, men hjertet sier noe annet. 0 Siter
Gjest hadde jeg ikke akseptert Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Det er selvsagt sjelden _så_ dramtatisk når en kvinne slår til en mann som omvendt, men uansett, jeg hadde ikke akseptert det." DU hadde ikke akseptert det. Hva skulle du gjort med situasjonen egentlig - hvis du var en av gjestene f.eks. Fiket til Yellow, eller hva mener du med at DU ikke hadde akseptert det? Lurer på den igrunn. Jeg uttalte meg som om jeg var foreldre eller tante til Yellows kjæreste. Med å ikke akseptere det, så er vel det første som hadde skjedd at jeg hadde mistet respekt for Yellow, og for deres forhold. Om jeg hadde gjort noe der og da, fysisk eller verbalt, vet jeg ikke. Antageligvis hadde jeg sagt at jeg fant det helt uakseptabelt å slå andre mennesker, det har jeg sagt fra om før, og hvis det var i mitt hus og mitt barn det gjaldt, ville jeg nok sagt noe. men det kommer an på situasjonen. 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Mange har benyttet denne tråden til å preke om hvor forferdelig det er å ty til vold, hvor forferdelig det er med all volden som menn mottar fra kvinner og hvor elendig forholdet ditt er. Men ut i fra hva han gjorde, så vil jeg si at din reaksjon var helt på sin plass! Det slaget skadet han ikke fysisk og var nok alt du kunne gjøre, om du ikke bare hadde gått med en gang. Man snakker ikke fornuft til fulle mennesker. Angående "den grusomme volden kvinner utsetter menn for", så er det faktisk stor forskjell på en kvinne som mister beherskelsen og klapper til en mann og en mann som banker en kvinne. Det er synd for kvinnen at hun ikke reagerer mer rasjonelt, for det hadde løst konflikten raskere og gitt henne mer respekt. Og handlingen er hennes skyld. Men det er ikke synd på mannen. Å bli klappet til er nok mer sjokkerende og irriterende enn noe annet. Jeg har hatt en voldelig far og om noen sammenligner hans vold med en kvinne som mister besinnelsen når noen kaller henne ludder, så vet de faktisk ikke hva de snakker om. Det får være grenser for hvor politisk korrekt man skal bli! " så er det faktisk stor forskjell på en kvinne som mister beherskelsen og klapper til en mann og en mann som banker en kvinne." Selvfølgelig er det det. Men er det forskjell på om en mann mister mesinnelsen og klapper til en kvinne på same måten? "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Bruk av vold er tegn på at den voldelige har gått tom for argumenter. Dårlig håndtering av konflikt! Syns du heller bør dra jeg om du syns det er så ille, at du er nødt til å bruke vold. *sorry*. Vet du, de aller fleste som ikke har for vane å fike til folk vet inderlig godt at det ikke er bra hvis de for en gangs skyld mister besinnelsen. Jeg synes det blir meningsløst å male i vei på hvor galt det er når vedkommende vet det så inderlig godt selv. Det er faktisk naturlig å miste besinnelsen innimellom, og av og til medfører det ting man ikke ville gjort om man hadde kunnet tenke rolig gjennom ting. Det viktige er hvordan man forholder seg til det i ettertid (så lenge det ikke er snakk om alvorlig vold). "..............................." 0 Siter
frosken Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Samboeren min klappet til meg en gang. Jeg synes det er og var en bagatell. Så jeg synes faktisk ikke det er verdens undergang og hverken menn eller kvinner klapper til noen. Skulle ha vært ungått, ja. Men man burde i teorien unngå å heve stemmen til hverandre og ungene også. Det er i grunnen viktigere enn en engangshendelse med et klapp på kinnet. Greit at episoden mellom deg og din samboer ikke har plaget noen av dere i ettertid. Jeg synes fortsatt at det å slå til noen er en form for tap av kontroll som vanligvis oppleves som nedverdigende for begge parter - og for meg blir det fjernt å bagatellisere. Jeg synes det er all mulig grunn til å ta en slik episode på alvor, og jo mer vi har diskutert dette i denne tråden, jo mer har det blitt tydelig at ting er ganske ugreit for yellow i perioder og at den aktuelle hendelsen er et utslag av dette. 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Hva han gjorde ja......han var skikklig ufin verbalt....iløped av etpar timer kom han med flere små"dråper" iforhold til hva jeg er, var osv....dvs av ufine ting kjærester ikke sier til hverandre....Jeg overhørte de første gangene, men når han da på slutten presterer å kalle meg et jævla ludder........da kom de fiken som en refleks.....takket pent for meg til vert og vertinne....og dro hjem.... Hehe.....han fikk øl over hele seg han her oxo gitt......mista jo glasset over seg selv i forfjamselsen....*s* Satt han i et familieselskap og kalte deg "ludder" foran de andre som var der? I såfall er det vel ingen tvil om at han fortjente den ørefiken, selv om det kanskje ikke fører til noe annet positivt for deg enn et øyeblikks tilfredsstillelse. Slike folk er det noe alvorlig galt med. "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Tror søren ikke jeg kunne vært kjæreste med en som hadde tilbøyelighet til å kalle meg for et ludder. "ikke jeg kunne vært kjæreste med en som hadde tilbøyelighet til å kalle meg for et ludder." Det er jo bare så absurd at man mistenker at det må være noe alvorlig galt med innsiden av hodet til noen som gjør slikt. Jeg synes det er ille nok hva enkelte par kan hyle til hverandre i en krangel som har forlatt alle saklige plan. At noen kan gjøre slikt når de vet hva de gjør er helt utrolig. "................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Men det alvorlig nok. Da har han ikke noe annet valg enn å slutte å drikke. Det høres ikke bra at dere begge skal dumme dere ut slik i familiesammenhenger. Det var riktig av deg å gå, det hadde jeg også gjort, men det var synd at du slo først. Da fremstår dere begge like ille. "men det var synd at du slo først. Da fremstår dere begge like ille." Nei, det gjør de IKKE! Hvis jeg hadde overvært et par hvor han satt og kalte henne et "jævla ludder" åpent, og hun fiket til ham, så er det ikke tvil om at jeg hadde "tatt hennes parti". Det er selvfølgelig ikke bra å fike til folk, men det er ingenting i forhold til hva han gjorde. "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Ja, for det er alltid mannen sin feil. Alltid. "Ja, for det er alltid mannen sin feil. Alltid." I et slikt tilfelle så er det utelukkende hans skyld, ja. Eller mener du kanskje HUN har noe skyld i at han sitter blant andre folk og kaller henne et "jævla ludder"? "................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Kan ikke se at jeg har "satt deg i noen bås", har bare kommentert på episoden akkurat som du har. Jeg kan fortsatt ikke se at en slik episode har noe positivt ved seg, synes bare det må være utrolig nedverdigende for dem begge. Det finnes alterantiver til å finne seg i masse verbal dritt; en av dem er som kjent å gå - enten fra den konkrete situasjonen eller fra forholdet totalt sett. "Det finnes alterantiver til å finne seg i masse verbal dritt; en av dem er som kjent å gå" Jammen i alle verdens vide dager, da! Hun eller andre har da ikke sagt at å fike til noen er den optimale reaksjonen? Er det så vanskelig å forstå at det kan sprekke for noen, og at de kan gjøre ting som ikke er optimalt? ".............................." 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "men det var synd at du slo først. Da fremstår dere begge like ille." Nei, det gjør de IKKE! Hvis jeg hadde overvært et par hvor han satt og kalte henne et "jævla ludder" åpent, og hun fiket til ham, så er det ikke tvil om at jeg hadde "tatt hennes parti". Det er selvfølgelig ikke bra å fike til folk, men det er ingenting i forhold til hva han gjorde. "..............................." Men du hvis du leser litt videre hva jeg har skrevet, så ser du kanskje at jeg har moderert disse uttalesene litt. Jeg tror nok at hun har blitt plaget over lengre tid, og at reaksjonen hennes dermed var forståelig. Men for hennes egen del ville det kanskje ha føltes bedre i ettertid at hun ikke hadde gjort det, skjønt jeg vet ikke. Jeg har ikke noe fasitsvar på dette jeg. Jeg er av den sorten som prøver å holde maska ute blandt folk. Jeg synes det ser teit eller umodent ut med folk som kranler offentlig og ihvertfall begynner å sloss. Jeg har sett voksne par som går og kjefter på hverandre, og jeg har sett voksne folk som skriker tilhverandre i fylla på sydentur, og jeg tenker HERREGUD NOE SÅ HARRY! Ja det gjør jeg! (Sier ikke at de er slik da) Men når sant skal sies, så er det kanskje ikke så sundt å skulle være den som bevarer "fasaden" heller. Ihvertfall ikke på sikt. 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Jeg har blitt slått et par ganger av kvinnfolk. Det tenkte jeg ikke noe mer over, og ikke minst var det fortjent. Synes det er helt greit at kvinner, i situasjoner hvor mannen går langt over streken, fiker til oss med åpen hånd. Jeg regner ikke dette som et slag, men mer som et symbolsk "nok er nok". Forstår at Yellow slo. Hun burde gjort det tidligere. For hennes del tror jeg også slaget var viktig. Hun liker ikke å slå noen, og ser av en reaksjon som ikke er henne at det kanskje er på tide å dra hodet opp av sanda. Nemlig! Jeg synes det blir helt hårreisende når folk tar et tilfelle hvor en person som er hverken voldelig eller forherliger vold, får nok og mister besinnelsen - og sammenligner det med noen som går rundt og har som vane å slå folk de er uenige med. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Men du hvis du leser litt videre hva jeg har skrevet, så ser du kanskje at jeg har moderert disse uttalesene litt. Jeg tror nok at hun har blitt plaget over lengre tid, og at reaksjonen hennes dermed var forståelig. Men for hennes egen del ville det kanskje ha føltes bedre i ettertid at hun ikke hadde gjort det, skjønt jeg vet ikke. Jeg har ikke noe fasitsvar på dette jeg. Jeg er av den sorten som prøver å holde maska ute blandt folk. Jeg synes det ser teit eller umodent ut med folk som kranler offentlig og ihvertfall begynner å sloss. Jeg har sett voksne par som går og kjefter på hverandre, og jeg har sett voksne folk som skriker tilhverandre i fylla på sydentur, og jeg tenker HERREGUD NOE SÅ HARRY! Ja det gjør jeg! (Sier ikke at de er slik da) Men når sant skal sies, så er det kanskje ikke så sundt å skulle være den som bevarer "fasaden" heller. Ihvertfall ikke på sikt. "Men for hennes egen del ville det kanskje ha føltes bedre i ettertid at hun ikke hadde gjort det, skjønt jeg vet ikke." Selvfølgelig - og det har jeg da inntrykk av at hun mener selv, også. Men likevel mener jeg at det ikke er tegn på noe negativt ved en person som mister besinnelsen en enkelt gang, etter å ha blitt behandlet slik. Og det må sies: Noe av der verste jeg vet er par hvor den ene offentlig driter ut den andre, full eller ikke. Og å kalle samboeren eller kona di for et "jævla ludder", og det blant andre folk, er et tegn på at det er noe som er riv ruskende galt med deg. "................................" 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Men for hennes egen del ville det kanskje ha føltes bedre i ettertid at hun ikke hadde gjort det, skjønt jeg vet ikke." Selvfølgelig - og det har jeg da inntrykk av at hun mener selv, også. Men likevel mener jeg at det ikke er tegn på noe negativt ved en person som mister besinnelsen en enkelt gang, etter å ha blitt behandlet slik. Og det må sies: Noe av der verste jeg vet er par hvor den ene offentlig driter ut den andre, full eller ikke. Og å kalle samboeren eller kona di for et "jævla ludder", og det blant andre folk, er et tegn på at det er noe som er riv ruskende galt med deg. "................................" Ok, det er veldig fint at du sier det;o) Vi er altså helt enig! 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Nei, jeg er ikke stolt av at jeg gjorde det,og neste gang reiser jeg meg å går, uten å slå først" Det skal ikke ble noen neste gang. Det er det du må få han til å skjønne. Bestill time til familieterapeut for å snakke om disse tingene. Nei, jeg ser ikke på deg som noen voldsmann. Men det kan vel ikke være noe gøy for deg at du til slutt ble så frustrert at du ikke greide å la være fike til han? Og det forran svigerfamilien. Selv ville jeg ha vært veldig flau og fortvilet hadde jeg vært deg nå. Du er 30 år, dere har barn. Du må tenke nøye gjennom hva slags forhold dere ønsker å ha i fremtiden. Hvordan ønsker dere som par å fremstå overfor omverdenen? Hvordan ønsker dere som foredre å fremstå overfor barna? En liten fik på kinnet er ikke noe å bagatalisere. "Selv ville jeg ha vært veldig flau og fortvilet hadde jeg vært deg nå." Hadde jeg vært "svingerfamilien", og sønnen min hadde kalt kjærringa si et "jævla ludder" foran meg, så hadde jeg IKKE ønsket å gi henne noen grunn til å være flau i ettertid. Imidlertid hadde jeg sagt til sønnen at han fikk holde seg unna selskaper hvis han ikke kunne oppføre seg. "..............................." 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 "Selv ville jeg ha vært veldig flau og fortvilet hadde jeg vært deg nå." Hadde jeg vært "svingerfamilien", og sønnen min hadde kalt kjærringa si et "jævla ludder" foran meg, så hadde jeg IKKE ønsket å gi henne noen grunn til å være flau i ettertid. Imidlertid hadde jeg sagt til sønnen at han fikk holde seg unna selskaper hvis han ikke kunne oppføre seg. "..............................." Hvis du leser hva slags forhold svigerfamilien har til alkohol, så kan det være at de bare ser ting fra hans side, og at hun blir den store stygge ulven. Det han gjorde var forferdelig, men det er viktig å ikke legge seg på samme nivå, selv om jeg forstår reaksjonen hennes ja. 0 Siter
Prozak Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Hvis du leser hva slags forhold svigerfamilien har til alkohol, så kan det være at de bare ser ting fra hans side, og at hun blir den store stygge ulven. Det han gjorde var forferdelig, men det er viktig å ikke legge seg på samme nivå, selv om jeg forstår reaksjonen hennes ja. "Det han gjorde var forferdelig, men det er viktig å ikke legge seg på samme nivå, selv om jeg forstår reaksjonen hennes ja." Vi er vel fortsatt prinsippiellt enige her, tror jeg :-) Det er alltid best å unngå å synke ned på det nivået man blir angrepet fra. Men det er ikke alltid det er så lett. Jeg kjenner veldig godt igjen det å aldri være en som tyr til fysisk vold. Men likevel vet jeg jo at det finnes tilfeller hvor man mister besinnelsen, uten at det sier noe om at man er en voldelig person. (Selv slår jeg aldri noen som helst, med mindre det er i selvforsvar) ".............................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.