Gå til innhold

Syden i august

Anbefalte innlegg

Skrevet

september 2006 :)

Da er det bare å bestille tidlig :-)

Glemte forresten å skrive i det andre svaret, at Lesvos har varme kilder (thermal springs/spas), og en forsteinet skog. Litt spesielle ting sånn sett.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

12

• Gemini

11

• flisa

8

• Line

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk
Skrevet

Men er det ikke jævla dyrt der? Mener og ha hørt det.

Spørs hva det er snakk om, men alt er selvsagt billigere enn i rådyre Norge.

Har man leilighet og spiser endel mat der, er det svært mye å spare på å finne et supermarked der spanjolene selv handler, fremfor de evinnelige svindyre småkolonialene som finnes overalt.

Resturantprisene ligger 20-30% under norske.

Skrevet

mmmmmmmmmat jo! .) Da skal jeg varmt anbefale Lesvos til folket mitt. Gubben har heller ikek vært der - enda han har vært "overalt" :)

Lesvos er - i likhet med Chios - en øy som ikke er blitt "oversvømmet" av turisme. De ønsker turismen velkommen, men innenfor en viss ramme, og uten å selge sjela si...

Ta en titt på http://www.lesvos.com

Og hva synes du om denne?

http://sascouriers.co.uk/Birties%20New%20Site/holidays/holiday_files/emrogenis.JPG

(Den stranda er ikke i nærheten av bostedene, men et helt annet sted på øya. Ikke verdens flotteste strand kanskje, men man kan være heldig å få den stranda - eller andre - for seg sjøl...)

Det kan forresten lønne seg for dere å leie hus istedenfor å kjøpe pakketur. Leie et antall hus til leie, og så bare kjøpe "kun fly" med fx. Apollo.

Men om dere vil reise med Ving, så er det sikkert flere muligheter. I Molyvos har man bl.a. Olive Press hotel (ja, en nedlagt olivenpresse), eller Amfitritri som har nok rom til denne slekta di ;-)

Petra (stedet!) har også i alle fall et hotell som er stort nok. Og der er det flatt, ikke så bratt som i Molyvos. Men Molyvos er jo så nydelig... Men Petra har finere strand. Men bare 5 km. i mellom, så man kan bo det ene stedet og dra til det andre. Men om man skal mye rundt i bil, så er det jo fine strender over alt på øya.

Se bare på dette hotellet (som ikke noen av de norske har tror jeg), nede ved havna - det er jo så flott synes jeg:

http://www.seahorse-hotel.com/

(Se også på About Molyvos, der er det et fint bilde av landsbyen, tatt ned fra havna og opp mot borgen)

Skrevet

Chios er litt i overkant rolig, tror jeg. I hvert fall ser det sånn ut når jeg leser om det.

Er nok heller et sånt sted man burde dratt med kvinnfolk. :)

Jeg har reist til Chios alene. Truffet folk, norske og greske, dratt på by'n med de. Hadde jeg ønsket det livligere enn der jeg var, slik som jeg får inntrykk av at du ønsker, så ville jeg bodd inne i Chios by, eller i Karfas. De stedene på øya har plenty party! :-) I alle fall om man er ute etter festing på kvelds- og nattestid, og ikke døgnet rundt. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har reist til Chios alene. Truffet folk, norske og greske, dratt på by'n med de. Hadde jeg ønsket det livligere enn der jeg var, slik som jeg får inntrykk av at du ønsker, så ville jeg bodd inne i Chios by, eller i Karfas. De stedene på øya har plenty party! :-) I alle fall om man er ute etter festing på kvelds- og nattestid, og ikke døgnet rundt. :-)

Jeg skal sjekke stedet ut nærmere. :)

Skrevet

For deg,med ditt umettelige behov for sex, drugs&rock`n roll ( eller som vi modene kvinner ville sagt, piker, vin&sang) - må det jo bli Ibiza:-D

ShitDiddelyDo
Skrevet

For deg,med ditt umettelige behov for sex, drugs&rock`n roll ( eller som vi modene kvinner ville sagt, piker, vin&sang) - må det jo bli Ibiza:-D

Et par kompiser var på Ibiza og mente det var noe sånt som 80 % gutter der, og de resterende jentene var under 20. Så det var ikke det helt store. Til tross for at dette er 5 år siden så vi var litt yngre vi også.

Nei, jeg drar ikke til syden for å pule. Det kan jeg gjøre hjemme. Altså... jeg kan vel... men... faen. Ska`ru værra med? :P

Det blir nok sol og sand og vann og noen bedre middager som gjelder. Fullstendig avslapping med muligheten til uteliv dersom jeg føler for det en kveld.

Hopper nok bare på en billigtur. Hvor jeg ender opp er sikkert ikke så nøye. Sol og vann og strand og øl har de vel de fleste steder.

Skrevet

Et par kompiser var på Ibiza og mente det var noe sånt som 80 % gutter der, og de resterende jentene var under 20. Så det var ikke det helt store. Til tross for at dette er 5 år siden så vi var litt yngre vi også.

Nei, jeg drar ikke til syden for å pule. Det kan jeg gjøre hjemme. Altså... jeg kan vel... men... faen. Ska`ru værra med? :P

Det blir nok sol og sand og vann og noen bedre middager som gjelder. Fullstendig avslapping med muligheten til uteliv dersom jeg føler for det en kveld.

Hopper nok bare på en billigtur. Hvor jeg ender opp er sikkert ikke så nøye. Sol og vann og strand og øl har de vel de fleste steder.

Ække vond å be jeg;-)

Skrevet

....om et par-tre timer er jeg faktisk i hjembygda di:-)

(ikke den som begynner på O men den som begynner på A).

Skrevet

Hvis du ikke vil ha plastikkmoro så er vel Lesvos og Chios midt i blinken! :-)

Lesvos er en STOR øy i gresk målestokk (1630 km2) - så plenty av mulighet for å dra på bilturer og se variert natur og mye spennende, med særegen natur, rikt dyreliv, maleriske landsbyer, særpreget arkitektur, høye fjell, frodige store bukter, god mat (Lesvos blir kalt gourmet-øya, ikke bare slapp moussaka her, for å si det mildt).

http://www.ving.no/destination/destination.aspx?BACK=1&PRODCD=SOBA&CTRYCD=GR&DESTCD=MJT

http://www.apollo.no/Travelling+with+apollo/Catalogue/Hellas/Lesvos/

og http://www.saga.solreiser.no/destination/destination.aspx?PRODCD=ALL&CTRYCD=GR&DESTCD=MJT&

finner du en fin beskrivelse.

Det største problemet kan være kapasiteten, når dere er så mange som skal dra. Når skal dere dra forresten?

Du er visst Hellas-eksperten her :-)

Hva er den gode maten for store og små? Drikke (for guds skyld ikke Retzina)?

Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil er du hjemme igjen innen jeg vurderer turen nedover. Men jeg burde kanskje sjekket ut Spania. Sånn som du skryter av det. :)

Spania er toppers ;) Sør-Spania kan være kinkig om du ikke prater språket da, men i Marbella-området er det ganske ok for engelskspråklige også. Gørrkjedelig by da.. (Málaga, altså.)

Om du bare skal ha en strandferie med litt shopping, kanskje Puerto Rico eller Areguinguin på Gran Canaria hadde vært noe for deg?

ShitDiddelyDo
Skrevet

....om et par-tre timer er jeg faktisk i hjembygda di:-)

(ikke den som begynner på O men den som begynner på A).

Du får kose deg. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Spania er toppers ;) Sør-Spania kan være kinkig om du ikke prater språket da, men i Marbella-området er det ganske ok for engelskspråklige også. Gørrkjedelig by da.. (Málaga, altså.)

Om du bare skal ha en strandferie med litt shopping, kanskje Puerto Rico eller Areguinguin på Gran Canaria hadde vært noe for deg?

Gran Canaria har jeg jo hørt er veldig kos. Der har de vel alt.

Men det blir nok til at jeg hopper på noe på sparket, så jeg får sikkert ikke planlagt stort.

Du får gi meg noen tips hvis du får noen hulltimer neste gang du er her nede. :)

Skrevet

Du er visst Hellas-eksperten her :-)

Hva er den gode maten for store og små? Drikke (for guds skyld ikke Retzina)?

MAT

Den typiske greske måten er å bestille mange små del-retter felles, altså pommes frites, salater, kjøttboller osv - og så forsyner folk seg av "litt av alt" - det man liker og har lyst på. Mezedes kalles dette. Jeg har vært på en flott restaurant der vi bestilte en "pakke" med 25 ulike "retter", med sterk oppfordring fra kelneren til å bare smake litt av alt, om man skulle komme igjennom hele utvalget. Man fikk noen retter på bordet av gangen, og disse ble da stadig byttet ut, og man kunne holde igjen de man likte ekstra godt.

Men - her er noe av det jeg har spist i Hellas som jeg synes var godt: Gresk salat (be om uten feta eller oliven om man ikke liker det, men det er jo så godt!!!), tzatziki, Kyllingfilet (i all sin enkelhet), Souvlaki (grillspyd), Gyros (Pita Gyros, minner litt om kebab, men MYE bedre, og rent kjøtt, mens Gyros Plate = tallerkenrett med samme kjøtt og tilbehør), Piperies me feta (Paprika fylt med feta), Keftedes (kjøttboller/-kaker), Cheese-balls, Vegetable balls (frityrstekte grønnsakskuler, kjekk måte å få i barna grønnsaker!).

Du har også dolmades (fylte vinblader), hjemmelaget pommes frites, hummer, blekksprut (eller - jeg er ingen stor fan, men mange liker det). Saganaki (frityrstekt ost, enten feta eller helst halloumi-ost). Saganaki er imidlertid ikke like godt over alt, avhenger av tavernaens variant.

Ellers har du mange gode retter av lam. Div. salater (ikke bare klassisk gresk salat). Div. gryteretter (men de er mer vanlige i kaldere årstider tror jeg). Omelett i mange varianter. Grillmat av ulike slag. Moussaka er en favoritt hos mange. Det er også en annen ovnsrett som kan falle i smak hos barna, som heter Pastitsio (en slags gresk lasagne med makaroni, ikke plater). Ellers får man jo alltid barnevennlige retter som spaghetti bolognese og pizza om alt annet skulle slå feil.

Dessert: Jeg spiser ikke mye dessert, verken til vanlig eller i Hellas, men om jeg føler for noe, så blir det enten frisk frukt (vannmelon fx) eller yoghurt med honning (naturell tykk yoghurt, og flytende honning, ikke så stiv som den norske). Man har også bakverk som heter Baklava.

DRIKKE

Ferskpresset appelsinjuice (himo portogalo fresko) er jo bare nydelig da. Ellers er det mange juice-varianter å få kjøpt, men også en del søtet nektar. Grekerne liker det VEL søtt, så om du er litt sukker-bevisst, så pass på hva du kjøper.

Frappe - som er iskaffe, bestill "Frappe metriå me gala = iskaffe, medium søt med melk. Kan også bestilles uten melk. Mange grekere drikker den "glyka" (veldig søtet, og uten melk). Drikk vann ved siden av, det får man som oftest servert.

Brus er jo som vanlig her hjemme stort sett

Øl: Tror de vanligste er Amstel (import) og Mythos (gresk)

Vin: Det finnes vanlig hvitviner (ikke Retsina), rødviner, og en sterkvin (hetvin? i alle fall en søt rødvin som drikkes kald, gjerne med en isbit, hvor sprøtt det enn høres) kalt Mavrodaphne.

Sterkere saker:

Metaxa (gresk brandy/cognac) - ikke en storslager hos de fleste norske tror jeg, men noen liker den

Ouzo er vel det samme - med hensyn til om man liker det eller ei mener jeg

Men man får jo internasjonale drikkevarer av forskjellig slag da.

Se fx på http://www.islandstrolling.com/general/norwegian/gresk_mat.htm

http://home.monet.no/~clervik/kjokken.htm

Og som du ser, jeg kunne sikkert holdt på i det uendelige, men nå bør jeg kanskje jobbe litt, før det straks er lunsj... hehe

ShitDiddelyDo
Skrevet

MAT

Den typiske greske måten er å bestille mange små del-retter felles, altså pommes frites, salater, kjøttboller osv - og så forsyner folk seg av "litt av alt" - det man liker og har lyst på. Mezedes kalles dette. Jeg har vært på en flott restaurant der vi bestilte en "pakke" med 25 ulike "retter", med sterk oppfordring fra kelneren til å bare smake litt av alt, om man skulle komme igjennom hele utvalget. Man fikk noen retter på bordet av gangen, og disse ble da stadig byttet ut, og man kunne holde igjen de man likte ekstra godt.

Men - her er noe av det jeg har spist i Hellas som jeg synes var godt: Gresk salat (be om uten feta eller oliven om man ikke liker det, men det er jo så godt!!!), tzatziki, Kyllingfilet (i all sin enkelhet), Souvlaki (grillspyd), Gyros (Pita Gyros, minner litt om kebab, men MYE bedre, og rent kjøtt, mens Gyros Plate = tallerkenrett med samme kjøtt og tilbehør), Piperies me feta (Paprika fylt med feta), Keftedes (kjøttboller/-kaker), Cheese-balls, Vegetable balls (frityrstekte grønnsakskuler, kjekk måte å få i barna grønnsaker!).

Du har også dolmades (fylte vinblader), hjemmelaget pommes frites, hummer, blekksprut (eller - jeg er ingen stor fan, men mange liker det). Saganaki (frityrstekt ost, enten feta eller helst halloumi-ost). Saganaki er imidlertid ikke like godt over alt, avhenger av tavernaens variant.

Ellers har du mange gode retter av lam. Div. salater (ikke bare klassisk gresk salat). Div. gryteretter (men de er mer vanlige i kaldere årstider tror jeg). Omelett i mange varianter. Grillmat av ulike slag. Moussaka er en favoritt hos mange. Det er også en annen ovnsrett som kan falle i smak hos barna, som heter Pastitsio (en slags gresk lasagne med makaroni, ikke plater). Ellers får man jo alltid barnevennlige retter som spaghetti bolognese og pizza om alt annet skulle slå feil.

Dessert: Jeg spiser ikke mye dessert, verken til vanlig eller i Hellas, men om jeg føler for noe, så blir det enten frisk frukt (vannmelon fx) eller yoghurt med honning (naturell tykk yoghurt, og flytende honning, ikke så stiv som den norske). Man har også bakverk som heter Baklava.

DRIKKE

Ferskpresset appelsinjuice (himo portogalo fresko) er jo bare nydelig da. Ellers er det mange juice-varianter å få kjøpt, men også en del søtet nektar. Grekerne liker det VEL søtt, så om du er litt sukker-bevisst, så pass på hva du kjøper.

Frappe - som er iskaffe, bestill "Frappe metriå me gala = iskaffe, medium søt med melk. Kan også bestilles uten melk. Mange grekere drikker den "glyka" (veldig søtet, og uten melk). Drikk vann ved siden av, det får man som oftest servert.

Vin: Det finnes vanlig hvitviner (ikke Retsina), rødviner, og en sterkvin (hetvin? i alle fall en søt rødvin som drikkes kald, gjerne med en isbit, hvor sprøtt det enn høres) kalt Mavrodaphne.

Sterkere saker:

Metaxa (gresk brandy/cognac) - ikke en storslager hos de fleste norske tror jeg, men noen liker den

Og som du ser, jeg kunne sikkert holdt på i det uendelige, men nå bør jeg kanskje jobbe litt, før det straks er lunsj... hehe

Gyros er ufattelig digg. Det levde jeg på til nesten samtlige måltider utenom middagen i en hel uke. Middagen spiste vi på restaurant.

Men er det ikke noe som heter Mosaka eller noe sånt? Nasjonalretten deres fikk vi beskjed om? NOe lasagnelignende greier som smakte grusomt.

Skrevet

MAT

DRIKKE

Sterkere saker:

Dette levner ingen tvil om at jeg blåse støvet av planene om en Hellastur...

*sulten*

Skrevet

Gyros er ufattelig digg. Det levde jeg på til nesten samtlige måltider utenom middagen i en hel uke. Middagen spiste vi på restaurant.

Men er det ikke noe som heter Mosaka eller noe sånt? Nasjonalretten deres fikk vi beskjed om? NOe lasagnelignende greier som smakte grusomt.

Moussaka er ikke min favoritt heller (derfor jeg skrev at det er en favoritt hos mange). Ikke har jeg smakt det så altfor mange gangene, nettopp fordi jeg hadde litt dårlig erfaring. Men det kan jo være litt som en del norske retter, fx kjøttkaker, er det laget godt så er det topp, men kan også være ganske så kjipt...

Eller jo, når jeg tenker på det, så tror jeg at jeg har fått god moussaka en gang, av alle ting her i Norge, laget av en fyr fra et av de eks-jugoslaviske landene (en daværende kjæreste til en venninne)

Men det er uansett ingen fare for å sulte ihjel i Hellas da, det er jo utrolig mye god mat om man tør prøve litt forskjellig.

Skrevet

Dette levner ingen tvil om at jeg blåse støvet av planene om en Hellastur...

*sulten*

Hehe - ble sulten av å skrive sjøl jeg. Heldigvis ikke lenge igjen til vi drar...

Skrevet

Hehe - ble sulten av å skrive sjøl jeg. Heldigvis ikke lenge igjen til vi drar...

Jentungen min lærte å svømme på Korfu :-)

Skrevet

MAT

DRIKKE

Sterkere saker:

Du verden, glad i mat, skjønner jeg? ;-)

Tusen takk!!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...