Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du vært bekymret hvis du kom fra Fredrikstad/Sarpsborg?

Skrevet

Ja.

Jeg bor i Fredrikstad, og er naturlig nok bekymret. Ihvertfall så lenge man ikke har funnet kilden til elendigheten.

Ikke så mye på egne vegne, men jeg har da slektninger og bekjente med høy alder og nedsatt immunforsvar som jeg er bekymret for.

mil1365380270
Skrevet

Redd for de som er gamle eller syke, og passet på at de kom seg fort til legen hvis de følte seg dårlige.

Så nyhetene i morges, en trener og et lag skal, eller har overnattet i Fredrikstad. Han var ikke bekymret, for de hadde innhentet opplysninger om hvilke bygg de skulle holde seg unna.

Hva med å fortelle andre folk det?

Skrevet

Ja.

Jeg bor i Fredrikstad, og er naturlig nok bekymret. Ihvertfall så lenge man ikke har funnet kilden til elendigheten.

Ikke så mye på egne vegne, men jeg har da slektninger og bekjente med høy alder og nedsatt immunforsvar som jeg er bekymret for.

Nå begynner jeg også å bli bekymret. Jeg er fra området, men har ikke vært der selv på en stund. Men hele slekta bor jo der. Jeg tror jeg ringer hjem i deg...

Gjest immunforsvar
Skrevet

Ja. Litt bekymret for meg selv / alle som bodde der, mest bekymret for de gamle / nyopererte / andre med lavt immunforsvar.

Ørkenvandreren
Skrevet

Hvis jeg var over 70 år og/eller hjertesyk/lyngesyk, ja. Siden jeg ikke tilhører den kategorien, er svaret nei.

Synes slike legionella-saker får et anstrøk av hysteri. Og det bygger mediene (spes. løssalgsavisene) oppunder synes jeg, hvilket ikke burde være deres oppgave.

Skrevet

Redd for de som er gamle eller syke, og passet på at de kom seg fort til legen hvis de følte seg dårlige.

Så nyhetene i morges, en trener og et lag skal, eller har overnattet i Fredrikstad. Han var ikke bekymret, for de hadde innhentet opplysninger om hvilke bygg de skulle holde seg unna.

De vet vel ikke nøyaktig hvem som er smittekilden ennå, men har nok sine mistanker. Som også vi som bor her i byen har, det er liksom ikke alle steder det vanligvis oppholder seg to personer på 80 og en på 70.

De som er mistenkt har nå avslått vanntårn, og er derfor ikke smittefarlige lenger.

mil1365380270
Skrevet

De vet vel ikke nøyaktig hvem som er smittekilden ennå, men har nok sine mistanker. Som også vi som bor her i byen har, det er liksom ikke alle steder det vanligvis oppholder seg to personer på 80 og en på 70.

De som er mistenkt har nå avslått vanntårn, og er derfor ikke smittefarlige lenger.

De som døde hadde høy alder, men er det sagt noe som skulle tilsi at alle smittede er i den aldersgruppen?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selvfølgelig ville jeg vært bekymret om jeg kom fra Østfold. Det er ikke akkurat juleaften å komme derfra.

Skrevet

Høres rart ut, all den tid avisene skriver at smitten kan spres flere hundre meter fra slike kjøletårn, hvis vindforholdene legger til rette for det. Da er det jo ikke bare dem som har vært INNE i bygningen med dette tårnet som har vært utsatt for smitte, men også dem som har vært i nærområdet rundt det.

mil1365380270
Skrevet

Høres rart ut, all den tid avisene skriver at smitten kan spres flere hundre meter fra slike kjøletårn, hvis vindforholdene legger til rette for det. Da er det jo ikke bare dem som har vært INNE i bygningen med dette tårnet som har vært utsatt for smitte, men også dem som har vært i nærområdet rundt det.

Ja, det hørtes rart ut. Og kjøletårnene er stengt, inkubasjonstiden 10 dager, tror jeg. Ny smitte skulle det m.a.o. ikke være stor fare for, det er de som allerede kan være smittet, som skal passe på. Kanskje treneren uttalte seg klønete, ikke vet jeg. Men han må jo ha det fra et sted, noen har gitt opplysninger om steder de skal holde seg unna.

Skrevet

De som døde hadde høy alder, men er det sagt noe som skulle tilsi at alle smittede er i den aldersgruppen?

De smittede er i alderen 40-80+, gjennomsnittsalderen 65-70 år.

Det utelukker nok en del bedrifter her i distriktet.

Skrevet

det er visst ikke farlig INNE men ute - 0-3km radius. Men ikke nå som de har stengt kjøletårnene.

Skrevet

Ja, det hørtes rart ut. Og kjøletårnene er stengt, inkubasjonstiden 10 dager, tror jeg. Ny smitte skulle det m.a.o. ikke være stor fare for, det er de som allerede kan være smittet, som skal passe på. Kanskje treneren uttalte seg klønete, ikke vet jeg. Men han må jo ha det fra et sted, noen har gitt opplysninger om steder de skal holde seg unna.

Kanksje han har lest at smittekilden mest trolig er et kjøletårn, og så har han holdt seg unna ethvert slikt tårn???

Men er det noe som folk går rundt og VET, da? Hvis jeg skulle på tur dit hadde ikke jeg ant hvilke bygg som hadde kjøletårn og ikke...

Skrevet

det er visst ikke farlig INNE men ute - 0-3km radius. Men ikke nå som de har stengt kjøletårnene.

- og det gjør jo trenerens utsagn ENDA mer fjern! Hjelper ikke å slå seg på brystet og si at man ikke er en sånn som frekventerer shoppingsenter, nei, når man kan bli smittet mens man går tur med bikkja i et lite skogholt ikke så langt borte....

Skrevet

- og det gjør jo trenerens utsagn ENDA mer fjern! Hjelper ikke å slå seg på brystet og si at man ikke er en sånn som frekventerer shoppingsenter, nei, når man kan bli smittet mens man går tur med bikkja i et lite skogholt ikke så langt borte....

nettopp - men det er ikek så farlige om unger får det da - kan jo være det han mener.

Skrevet

De smittede er i alderen 40-80+, gjennomsnittsalderen 65-70 år.

Det utelukker nok en del bedrifter her i distriktet.

Jo, men se vedlagte link der det står noe om "slik smitter legionella". Det står jo at nedsatt immunforsvar vanligvis er nødvendig for å bli smittet, så da kan det i teorien ha vært 100 ungdommer som har passert smittekilden uten å ha blitt smittet, mens de to gamle som tilfeldigvis gikk der BLE smittet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1043863.ece

mil1365380270
Skrevet

Kanksje han har lest at smittekilden mest trolig er et kjøletårn, og så har han holdt seg unna ethvert slikt tårn???

Men er det noe som folk går rundt og VET, da? Hvis jeg skulle på tur dit hadde ikke jeg ant hvilke bygg som hadde kjøletårn og ikke...

Nei, han hadde fått info fra lagets lege og Nasjonalt Folhehelseinstitutt, eller noe. Men det er klart, maser du nok, får du et svar du liker til slutt :-) Kan jo være det som har skjedd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...