Gjest På flyttefot Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 I forbindelse med flytting vurderer vi nå hvorvidt vi skal overføre hustelefonen til den nye leiligheten, si opp hele hustelefonen eller skaffe oss IP-telefon. Noen her inne som kan gi meg en oversikt over fordeler og ulemper ved å ha IP-telefon? Hvordan fungerer det egentlig? Ting jeg bl.a. lurer på er hva det koster, hvem jeg kan ringe til, kvalitet osv... Håper noen tar seg tid til å svare :-) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 ip-telefoni er skikkelig pengesparende. iallefall om du har adsl fra før av! før hadde vi telefonregninger på ca 2-4000 kr, hvorav masse var kun fastavgifter til telenor, mens nå ligger det på 159-300kr mnd, avhengig av hvor mye det har blitt ringt til mobil. vi bruker telio ( www.telio.no ), der er månedsavgiften 159kr. usikker på andre leverandører, men vi er fornøyd med telio. ringer så gratis til hustelefon, mange land i europa og de første 100 min til restrerende land (står oversikt på siden). var litt problemer i starten, men bare så det nevnes; vi fikk ip-telefon omtrent samtidig som telio startet opp (tror de var en av de første leverandørene). ellers kostnadsfritt kan man få nummervisning, oppringing til siste nr som ringte, telefonsvarer man ringer opp til, sperre for anrop fra ukjente nr ++++ noen få ganger kan det bli uklart når vi ringer, men jeg har en mistanke om at det har sammenheng med når vi laster ned filmer o.l. på nett. andre ganger kan det være mottager ikke hører noe når vi ringer, men dette er også sjeldent, og det er bare å prøve å ringe de på nytt så funker det som oftest. Anbefaler absolutt ip-telefoni fremfor vanlig! =) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Vi har bredbåndstelefon gjennom telenor. Betaler 59 pr.mnd. Ringer gratis til andre med ip telefon. Du finner mer om det ved å gå inn på telenor.no Hadde startproblemer da det var en feil på telefonlinja våres,men den ble retta dagen etter at jeg ringte dem. Nå virker den helt som en vanlig telefonlinje. Har bare hatt det i 3 uker så jeg har ikke sett forskjellen på regninga ennå. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Fordeler: Forutsatt at dere har bredbånd, så er det å spare penger. Det er da også den eneste fordel. Ulemper: Stabilitetsmessig er det et langt tilbakeskritt fra tradisjonell telefon. (En bedrift må aldri finne på å satse på det ennå ihverfall.) Mobiltelefon i tilfelle alt streiker er et must. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Fordeler: Forutsatt at dere har bredbånd, så er det å spare penger. Det er da også den eneste fordel. Ulemper: Stabilitetsmessig er det et langt tilbakeskritt fra tradisjonell telefon. (En bedrift må aldri finne på å satse på det ennå ihverfall.) Mobiltelefon i tilfelle alt streiker er et must. En annen ulempe (i forhold til vanlig analog telefon) er vel også at den ikke virker hvis strømmen er vekk... 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 En annen ulempe (i forhold til vanlig analog telefon) er vel også at den ikke virker hvis strømmen er vekk... Det er også riktig. Men det er ikke noe nytt problem, fordi det også skjer med ISDN som mange har. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg bruker Skype www.skype.com som 2,5 mill andre. Det er gratis å snakke mellom Skype-brukere og det koster 14 øre pr minutt flatt (ingen andre kostnader) til fasttelefoner i 20 land rundt oss. Til mobil koster det 1-2 kr i de fleste land, men jeg vet ikke om mottaker betaler noe ekstra. Normalt er det ikke mulig å ringe til Skypere fra telefoner, da de ikke har noe telefonnummer, bare en brukeridentitet som andre Skypere kan kontakte deg på, Men du kan få et telefonnummer for noen tiere i mnd. Da får du et amerikansk, australsk eller kinesisk landsnummer snodig sikkert, men det funker. Adgangen følger PCen, og en mobiltlefon er nok også nødvendig, men ingen fastavgift utenom bredbåndet. Som med mange IP-løsninger er det en liten tidsforsinkelse til telefoner. Fr Skype til Skype er lydkvaliteten superb og ingen forsinkelse. Med mikrofon av god kvalitet virker det om den andre sitter i rommet (Jeg og de andre har en Trust 410). Mye bedre lyd enn MSN. De kommer med talepostkasse nå, og det er praktisk. Jeg sparer ca 500 kr i mnd totalt. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Det er også riktig. Men det er ikke noe nytt problem, fordi det også skjer med ISDN som mange har. Jepp, enig i det... 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg bruker Skype www.skype.com som 2,5 mill andre. Det er gratis å snakke mellom Skype-brukere og det koster 14 øre pr minutt flatt (ingen andre kostnader) til fasttelefoner i 20 land rundt oss. Til mobil koster det 1-2 kr i de fleste land, men jeg vet ikke om mottaker betaler noe ekstra. Normalt er det ikke mulig å ringe til Skypere fra telefoner, da de ikke har noe telefonnummer, bare en brukeridentitet som andre Skypere kan kontakte deg på, Men du kan få et telefonnummer for noen tiere i mnd. Da får du et amerikansk, australsk eller kinesisk landsnummer snodig sikkert, men det funker. Adgangen følger PCen, og en mobiltlefon er nok også nødvendig, men ingen fastavgift utenom bredbåndet. Som med mange IP-løsninger er det en liten tidsforsinkelse til telefoner. Fr Skype til Skype er lydkvaliteten superb og ingen forsinkelse. Med mikrofon av god kvalitet virker det om den andre sitter i rommet (Jeg og de andre har en Trust 410). Mye bedre lyd enn MSN. De kommer med talepostkasse nå, og det er praktisk. Jeg sparer ca 500 kr i mnd totalt. Glemte at vi kan snakke 4 samtidig. 0 Siter
kanoka Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 ip-telefoni er skikkelig pengesparende. iallefall om du har adsl fra før av! før hadde vi telefonregninger på ca 2-4000 kr, hvorav masse var kun fastavgifter til telenor, mens nå ligger det på 159-300kr mnd, avhengig av hvor mye det har blitt ringt til mobil. vi bruker telio ( www.telio.no ), der er månedsavgiften 159kr. usikker på andre leverandører, men vi er fornøyd med telio. ringer så gratis til hustelefon, mange land i europa og de første 100 min til restrerende land (står oversikt på siden). var litt problemer i starten, men bare så det nevnes; vi fikk ip-telefon omtrent samtidig som telio startet opp (tror de var en av de første leverandørene). ellers kostnadsfritt kan man få nummervisning, oppringing til siste nr som ringte, telefonsvarer man ringer opp til, sperre for anrop fra ukjente nr ++++ noen få ganger kan det bli uklart når vi ringer, men jeg har en mistanke om at det har sammenheng med når vi laster ned filmer o.l. på nett. andre ganger kan det være mottager ikke hører noe når vi ringer, men dette er også sjeldent, og det er bare å prøve å ringe de på nytt så funker det som oftest. Anbefaler absolutt ip-telefoni fremfor vanlig! =) Hei. Har selv televoip (har da adsl fra før) - er fornøyd, når jeg vuderer totalpakken. Fikk tilsendt modem/adapter som samboeren min monterte - dette kostet rundt 300.- - annet enn det ingen fastavgifter, det eneste vi betaler, er det vi ringer. Ringer direkte via bredbåndslinjen uten å gå gjennom pc. Husker ikke samtaleprisene i farten, men lurer på om oppstartsavgift er 0,39 per samtale, og muligens 0,14 per min å ringe på dagtid, og 0,09 per min på kveldene og helg. Priseksempel å ringe til fasttlf i USA: 0,41. Lydkvaliteten er litt dårligere enn vanlig telefon, men slett ikke plagsomt. Når jeg tenker på pris, er jeg svært fornøyd. Se mer på www.televoip.no 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Hei. Har selv televoip (har da adsl fra før) - er fornøyd, når jeg vuderer totalpakken. Fikk tilsendt modem/adapter som samboeren min monterte - dette kostet rundt 300.- - annet enn det ingen fastavgifter, det eneste vi betaler, er det vi ringer. Ringer direkte via bredbåndslinjen uten å gå gjennom pc. Husker ikke samtaleprisene i farten, men lurer på om oppstartsavgift er 0,39 per samtale, og muligens 0,14 per min å ringe på dagtid, og 0,09 per min på kveldene og helg. Priseksempel å ringe til fasttlf i USA: 0,41. Lydkvaliteten er litt dårligere enn vanlig telefon, men slett ikke plagsomt. Når jeg tenker på pris, er jeg svært fornøyd. Se mer på www.televoip.no det var dyrt synes jeg. iallefall når jeg regnet ut hva det ville tilsi med vårt forbruk av telefon, da eksklusiv samtaler til mobil, ettersom du ikke skrev noen pris på det. da var jeg oppe i ca 250 kr, og hos oss ville de samtalen jeg regnet ut bare kostet oss 159 kr (dvs månedsavgiften). så om 'på flyttefot' skal installere ip-telefon, burde h*n kanskje vurdere hvor ofte h*n ringer, om h*n har lyst til å ringe mye/lite osv 0 Siter
kanoka Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 det var dyrt synes jeg. iallefall når jeg regnet ut hva det ville tilsi med vårt forbruk av telefon, da eksklusiv samtaler til mobil, ettersom du ikke skrev noen pris på det. da var jeg oppe i ca 250 kr, og hos oss ville de samtalen jeg regnet ut bare kostet oss 159 kr (dvs månedsavgiften). så om 'på flyttefot' skal installere ip-telefon, burde h*n kanskje vurdere hvor ofte h*n ringer, om h*n har lyst til å ringe mye/lite osv Yes, det er klart man må regne på det ut fra hvor mye man ringer - for oss hadde det vært tull å betale 159.- hver mnd, for vi er ikke i nærheten av å ringe så mye. Til mob. er ikke så billig da - koster 0,99 - men da ringer jeg fra mobilen i stedet, til 0,79 ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.