Gå til innhold

Hva gjør vi når vi finner sigaretter i lomma hos 12 åringen?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke røyk takk
Skrevet

Vi fant sigaretter i vårs 12 års gamle datters jakkelomme. Hva bør vi gjøre nå? Verken mamma eller pappa røyker. Datteren vår vil gjerne være eldre enn hun er.

Gjest slå hardt ned på røyken
Skrevet

Du tar med 12-åringen til røykehjørnet på kreftavdelingen og introduserer barnet for en av dem som sitter med oksygenbeholderen på den ene siden og askebegeret på den andre.

Samle alt du finner av informasjon om hvor farlig og teit røyking er, og gjerne også bilder av ødelagte lunger etc.

Det er ikke lett, det her, men velg for all del ikke å overse det eller akseptere det!

Lykke til! (Du har min sympati!)

Gjest Mine tanker
Skrevet

Du tar med 12-åringen til røykehjørnet på kreftavdelingen og introduserer barnet for en av dem som sitter med oksygenbeholderen på den ene siden og askebegeret på den andre.

Samle alt du finner av informasjon om hvor farlig og teit røyking er, og gjerne også bilder av ødelagte lunger etc.

Det er ikke lett, det her, men velg for all del ikke å overse det eller akseptere det!

Skremme kampanjer fungerer heller dårlig vil jeg si. Det blir bare dust. Ungen er 12 og og tenker ikke på hvordan lungene ser ut når hun er 50. eller 25 for den saks skyld.

Du får lage avtale med henne om at slikt ikek aksepteres. Og avtalen bør jo ha noen positive følger for henne også(nei, at hun holder seg frisk betyr lite for henne nå).

Gjest Ikke røyk takk
Skrevet

Hvor finner jeg bilder av ødelagte lunger og info som holder mål?

Skrevet

Kanskje du skal kjøpe henne? Flere av mine venner hadde avtale om gratis førerkort hvis de ikke røykte.

Skrevet

Kanskje du skal kjøpe henne? Flere av mine venner hadde avtale om gratis førerkort hvis de ikke røykte.

Ja, og så røykte de i smug...

Skrevet

Skremme kampanjer fungerer heller dårlig vil jeg si. Det blir bare dust. Ungen er 12 og og tenker ikke på hvordan lungene ser ut når hun er 50. eller 25 for den saks skyld.

Du får lage avtale med henne om at slikt ikek aksepteres. Og avtalen bør jo ha noen positive følger for henne også(nei, at hun holder seg frisk betyr lite for henne nå).

Tenkte meg at noen ville si det. Men jeg tror det er mye lettere å informere en 12 åring (hun/han er jo faktisk såpass ung at hun sannsynligvis ikke egentlig vet dette fra før) enn en innrøykt 17-åring eller femtiåring.

La oss ikke undervurdere ungene våre, de er mottakelige for kunnskap!

Det er vel mer måten kunnskapen presenteres på som er viktig. Vær informativ, ikke bare dømmende.

Skrevet

Prøver å snakke henne fra det. Fortell hvor dumt det er og hvor dyrt det er. Jeg tror faktisk det siste er det beste argumentet.

Kanskje det som har holdt mine store fra å røyke, jeg røyker mye sjøl.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Alle jeg vet om som har fått den der; "Hvis du ikke røyer eller drikker så får du lappen" -har røyka og drukket som alle andre som ikke har det.

Men nå kjenner ikke jeg datra di =)

Skrevet

Alle jeg vet om som har fått den der; "Hvis du ikke røyer eller drikker så får du lappen" -har røyka og drukket som alle andre som ikke har det.

Nei, hun er bare 3 år, så det er litt tidlig med sånne avtaler.

Foreløpig har vi nok med å få henne til å slutte med smokk.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Nei, hun er bare 3 år, så det er litt tidlig med sånne avtaler.

Foreløpig har vi nok med å få henne til å slutte med smokk.

He he..

Kanskje det hjelper om dere inngår en avtale om at hun skal få gratis sykkel? :P

Skrevet

Hvor finner jeg bilder av ødelagte lunger og info som holder mål?

www.worsleyschool.net/ smoking.html

dshealth.org/.../ tobacco/smoking.html

Søk på google, så finner du masse!

Søk på "smoking damage" og lignende

Håper du har en fornuftig 12-åring som det går an å snakke til fornuft!

Husk å være akkurat passe streng/bekymret/informativ.

Det er ikke fordi du ikke vil ungen din skal være kul at du slår ned på røyking, - tvert imot lissom :)

Bare idioter røyker (jeg var en idiot i femten år og er så glad jeg har klart å slutte!)

Et godt poeng Allen Carr har i boka si "Endelig ikke-røyker" er, hvor lur ser du ut om du putter røyken i øret eller i nesa? Hadde ikke det sett dumt ut? Det ser nemlig like dumt ut med røyken i munnen, for oss som vet og innser hvor farlig og unyttig det er. Røyking har absolutt INGEN positive sider.

Skrevet

He he..

Kanskje det hjelper om dere inngår en avtale om at hun skal få gratis sykkel? :P

Hm, hun arver etter broren sin, så gratis sykkel har hun uansett.

Kanskje jeg bare skulle la henne ha den smokken så begynner hun ihvertfall ikke å røyke...? man får iallefall ikke KOLS av smokk.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Vet ikke helt hva slags råd jeg kan gi, men tenkte jeg ville fortelle noe.

Da jeg var 12 år, hadde jeg også sneiper i lomma. Det var en slags smugrøyking bare for spennings skyld. Helt idiotisk, men men...

Så varte det en liten stund og så gikk vi lei av dette. Det var jo ikke slik at vi trakk inn noe heller. Bare at det var "tøft".

Jeg røyker ikke i dag og har ikke tatt i en røyk siden jeg var 12 år. Per i dag er jeg skikkelig antirøyk også.

Så det trenger jo ikke bety noe. Lukter det røyk av 12åringen da?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hm, hun arver etter broren sin, så gratis sykkel har hun uansett.

Kanskje jeg bare skulle la henne ha den smokken så begynner hun ihvertfall ikke å røyke...? man får iallefall ikke KOLS av smokk.

Jeg syns å huske å ha lest at røyking har noe med suttebehov å gjør. Så kanskje ideen med å la henne beholde smokken er ikke er så dum..? ;)

Gjest Ikke galt å motivere med penger
Skrevet

Ser at noen har anbefalt å "kjøpe" henne.

Jeg vet at mange mener det er forkastelig, men det funka bra for meg (ikke for søsknene mine da).

Jeg fikk 1000 kroner for hvert år (på sperret konto) jeg holdt meg unna røyk fra jeg var 13-18 år.

Det er en meget akseptabel unnskyldning som blir akseptert av venner o.l.

Det var rett og slett veldig lett for meg å la være å røyke og venner ville også at jeg skulle nå den prisen.

Absolutt verdt et forsøk om du har noen slanter å avstå fra.

Gjest jeg hadde ikke hatt samvittighet til det.
Skrevet

Ja, det går jo selvsagt på tillit da. Dersom noen har sånn "ja takk begge deler"-mentalitet så vil det jo ikke funke...

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ja, det går jo selvsagt på tillit da. Dersom noen har sånn "ja takk begge deler"-mentalitet så vil det jo ikke funke...

Status og utforskertrang teller jo og veldig mye i den alderen. Venner (i forhold til foreldre) blir vel som oftest det som teller mest i mange situasjoner.

Men selvfølgelig, det er helt sikkert mange som ikke røyker før de er 18 =)

Skrevet

Det hjelper faktisk å rett og slett å fortelle og vise barna at røyking er uakseptabelt. Venner har mest å si, kan du snakke med venninnenes foreldre?

"Foreldres tillatelse til røyking er en annen viktig faktor når det gjelder ungdoms røykeatferd. Blant ungdom som har spurt om foreldrenes tillatelse til å røyke, viser tallene at de som fikk tillatelse løper en større risiko for å bli dagligrøykere ved 15-årsalder, enn de som ikke får tillatelse til å røyke av foreldrene.

- Hvis en 15 år gammel ungdom har vokst opp i et miljø hvor røyking er vanlig og foreldrene tillater røyking, vil faktisk mer enn 90 % av ungdommene være røykere når de er 15 år gamle.

Hvis ungdommene er oppdratt i et miljø hvor det ikke er noen som røyker, og røyking er uakseptabelt, er det ekstremt få røykere ved 15-årsalder, bare rundt 2-3 %. "

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=888654

Mrs. Wallace
Skrevet

Tenkte meg at noen ville si det. Men jeg tror det er mye lettere å informere en 12 åring (hun/han er jo faktisk såpass ung at hun sannsynligvis ikke egentlig vet dette fra før) enn en innrøykt 17-åring eller femtiåring.

La oss ikke undervurdere ungene våre, de er mottakelige for kunnskap!

Det er vel mer måten kunnskapen presenteres på som er viktig. Vær informativ, ikke bare dømmende.

Jeg tror du kan komme vel så langt hos en 12-åring ved å fokusere på andre ulemper ved røyking enn faren for lungekreft/KOLS om x antall år.

Legg frem regnestykker på hvor mye penger det utgjør.

Fortell om røyklukt fra hår og klær, rynker, dårlig åndre, gutter som ikke vil kysse askebegre, gule fingre og denslags herligheter. Det er lettere å relatere seg til for den aldersgruppen - enten man liker det eller ei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...