Gå til innhold

Hva gjør vi når vi finner sigaretter i lomma hos 12 åringen?

Anbefalte innlegg

Gjest AliBabu
Skrevet

Ser at noen har anbefalt å "kjøpe" henne.

Jeg vet at mange mener det er forkastelig, men det funka bra for meg (ikke for søsknene mine da).

Jeg fikk 1000 kroner for hvert år (på sperret konto) jeg holdt meg unna røyk fra jeg var 13-18 år.

Det er en meget akseptabel unnskyldning som blir akseptert av venner o.l.

Det var rett og slett veldig lett for meg å la være å røyke og venner ville også at jeg skulle nå den prisen.

Absolutt verdt et forsøk om du har noen slanter å avstå fra.

Vil vel ikke si at det funka for deg siden du begynte å røyke når du var 18!

Skrevet

Vi startet tidlig med å love dem billappen om de ikke røyker til de er 18. Og de har sett på storesøstra hvor dyrt og vanskelig det er - dessuten hater de røyk.........men det gjorde jeg ogs da jeg var 12 - - da jeg var 14 var jeg vanerøyker...

Skrevet

Hm, hun arver etter broren sin, så gratis sykkel har hun uansett.

Kanskje jeg bare skulle la henne ha den smokken så begynner hun ihvertfall ikke å røyke...? man får iallefall ikke KOLS av smokk.

GJør som en jeg hørte om - han skrudde smukken fast i veggen - i suttehøyde - hehe - guttungen kunne sutte når han ville - men måtte stå ved veggen...:)

Skrevet

GJør som en jeg hørte om - han skrudde smukken fast i veggen - i suttehøyde - hehe - guttungen kunne sutte når han ville - men måtte stå ved veggen...:)

Den var ny!

Gjest slå hardt ned på røyken
Skrevet

Jeg tror du kan komme vel så langt hos en 12-åring ved å fokusere på andre ulemper ved røyking enn faren for lungekreft/KOLS om x antall år.

Legg frem regnestykker på hvor mye penger det utgjør.

Fortell om røyklukt fra hår og klær, rynker, dårlig åndre, gutter som ikke vil kysse askebegre, gule fingre og denslags herligheter. Det er lettere å relatere seg til for den aldersgruppen - enten man liker det eller ei.

Ja, alle minuser skal selvsagt trekkes frem. Det er ikke så vanskelig å argumentere for å ikke røyke, med så mange minuser og ingen plusser!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg begynte å røyke i trettenårsalderen og fikk en helvetes bråk,skremselspropaganda,trussler OG bestikkelser uten at det hjalp en døyt..

Særlig den der med at det ikke var tøft å røyke var feilslått(for DET var det der jeg vokste opp på åttitallet, nemlig;))

Tror heller ikke sykdom & død taler funker noe veldig, da alle vel føler seg mer eller mindre udødelige frem til de er hvertfall tjue..

At det er sinnsykt dyrt, tror jeg kanskje er det mest holdbare argumentet for en tolvåring? Pluss å inndra en hver sigarettpakke du finner?

Jeg tror heller ikke en bør tilate røyking inne og, for det er knefall. La henne slite litt for å få til å fortsette ihvertfall.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Du tar med 12-åringen til røykehjørnet på kreftavdelingen og introduserer barnet for en av dem som sitter med oksygenbeholderen på den ene siden og askebegeret på den andre.

Samle alt du finner av informasjon om hvor farlig og teit røyking er, og gjerne også bilder av ødelagte lunger etc.

Det er ikke lett, det her, men velg for all del ikke å overse det eller akseptere det!

Lykke til! (Du har min sympati!)

Det tror jeg ikke biter på noen på tolv.. Jeg tror man føler seg ganske så udødelig i tenårene, og at en oppfatter at slikt er kjipt, men bare noe som rammer andre.

Jeg tror også at når en er tolv har en vanskelig for å anse det som relevant at noe kjipt kan ramme en som førtiåring, både fordi det er fantastisk lenge til(subjektivt), i tillegg til at man i sin ungdommelighet gjerne anser at livet som sådant er over rundt da uansett..;)

Jeg hadde heller kjørt "på de nære ting"

Som at fire tjuepakninger er 2 cder(en ikke får) og at en får dårlig drag på gutta med gule fingre&røykånde og den slags..

Gjest slå hardt ned på røyken
Skrevet

Det tror jeg ikke biter på noen på tolv.. Jeg tror man føler seg ganske så udødelig i tenårene, og at en oppfatter at slikt er kjipt, men bare noe som rammer andre.

Jeg tror også at når en er tolv har en vanskelig for å anse det som relevant at noe kjipt kan ramme en som førtiåring, både fordi det er fantastisk lenge til(subjektivt), i tillegg til at man i sin ungdommelighet gjerne anser at livet som sådant er over rundt da uansett..;)

Jeg hadde heller kjørt "på de nære ting"

Som at fire tjuepakninger er 2 cder(en ikke får) og at en får dårlig drag på gutta med gule fingre&røykånde og den slags..

Ja, det også.

Gjest Ikke galt å motivere med penger
Skrevet

jeg begynte ikke å røyke som attenåring. En gang må jo avtalen stoppe opp og det er naturlig at det er når man er myndig. Og om man er så teit at man begynner å røyke når man er 18.....

Gjest Ikke galt å motivere med penger
Skrevet

jeg begynte ikke å røyke som attenåring. En gang må jo avtalen stoppe opp og det er naturlig at det er når man er myndig. Og om man er så teit at man begynner å røyke når man er 18.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...