Gjest blærgh Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Det kan du ikke mene. Jeg er ikke arbeidsledig nå, og ønsker heller ikke bli det. Men inntil jeg får meg en ny jobb så blir jeg muligens tvunget til det. Jeg mener det jeg skrev. Jeg skrev at bare subb misbruker trygdeytelser. Misbruke er ikke det samme som å bruke. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg irriterer meg over de snylterne som jeg studerer sammen med som får sine utdanninger dekt, og det til tross for at de selv ikke har finansiert noen utdanning tidligere. Det er mange som benytter seg av mulighetene ja. Våre politikere bestemmer at det skal være mulig. Men det er forbudt å gå på skole med dagpenger, det må være AMO-kurs godkjent av Aetat. Mange studenter lyver for Aetat og sine medelever og går ulovlig på skole med dagpenger. De fleste vet ikke at man kan bli fengslet for det. Samkjøring av dataregistre er enkelt og raskt for å avsløre svindlere. Ca 100 studenter blir tatt hvert år, og må betale tilbake enorme summer med renter og jeg tror ca 20 må sone i fengsel. De mister også retten til støtte. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Det er mange som benytter seg av mulighetene ja. Våre politikere bestemmer at det skal være mulig. Men det er forbudt å gå på skole med dagpenger, det må være AMO-kurs godkjent av Aetat. Mange studenter lyver for Aetat og sine medelever og går ulovlig på skole med dagpenger. De fleste vet ikke at man kan bli fengslet for det. Samkjøring av dataregistre er enkelt og raskt for å avsløre svindlere. Ca 100 studenter blir tatt hvert år, og må betale tilbake enorme summer med renter og jeg tror ca 20 må sone i fengsel. De mister også retten til støtte. "staten vil spare store summer på at ingen får gå ledig med betaling. Syns egentlig alle burde få anledning til å tilleggsutdanne seg på statens regning." Saken er at det er drit dyrt med slike kurs som man gir til arbeidsledige. Om alle skulle hatt obligatorisk kursing, så hadde det kostet milliarder mer enn det gjør å bare gi dem dagpenger. "..............................." 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 "staten vil spare store summer på at ingen får gå ledig med betaling. Syns egentlig alle burde få anledning til å tilleggsutdanne seg på statens regning." Saken er at det er drit dyrt med slike kurs som man gir til arbeidsledige. Om alle skulle hatt obligatorisk kursing, så hadde det kostet milliarder mer enn det gjør å bare gi dem dagpenger. "..............................." Sikkert. Men det ogaå blir litt patetisk når de sender samme mann på 55 år 4 ganger på samme jobbsøkerkurs når han har ansatt et hundretall selv og kan mye mer enn læreren på kurset Svaksynte på datakurs har de også prestert. Sikkertt moro, men nyttig er det ikke. Jeg mener kanskje heller at alle burde fått rett til en liten "borgerlønn" mot å gå på skole. Det heller i den retningen med innvandrere, men jeg syns alle sosialhjelpsmottagere burde ha plikt til å ta skole hvis de er friske. Fra gamle dager vet jeg at de ikke er i stand til å fylle ut en selvangivelse etter 20 år i landet, i stedet står de i en endeløs kø på ligningskontoret og belaster enormt. 3 andre kontorer konkurrerer og lager forviklinger for hverandre : sosialen, Aetat og trygdekontoret. DET er dyrt det. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Sikkert. Men det ogaå blir litt patetisk når de sender samme mann på 55 år 4 ganger på samme jobbsøkerkurs når han har ansatt et hundretall selv og kan mye mer enn læreren på kurset Svaksynte på datakurs har de også prestert. Sikkertt moro, men nyttig er det ikke. Jeg mener kanskje heller at alle burde fått rett til en liten "borgerlønn" mot å gå på skole. Det heller i den retningen med innvandrere, men jeg syns alle sosialhjelpsmottagere burde ha plikt til å ta skole hvis de er friske. Fra gamle dager vet jeg at de ikke er i stand til å fylle ut en selvangivelse etter 20 år i landet, i stedet står de i en endeløs kø på ligningskontoret og belaster enormt. 3 andre kontorer konkurrerer og lager forviklinger for hverandre : sosialen, Aetat og trygdekontoret. DET er dyrt det. "Svaksynte på datakurs har de også prestert. Sikkertt moro, men nyttig er det ikke." Og hvorfor er det ikke nyttig? Jeg har sett blinde bruke datamaskin med svært så sikker presisjon. :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Sikkert. Men det ogaå blir litt patetisk når de sender samme mann på 55 år 4 ganger på samme jobbsøkerkurs når han har ansatt et hundretall selv og kan mye mer enn læreren på kurset Svaksynte på datakurs har de også prestert. Sikkertt moro, men nyttig er det ikke. Jeg mener kanskje heller at alle burde fått rett til en liten "borgerlønn" mot å gå på skole. Det heller i den retningen med innvandrere, men jeg syns alle sosialhjelpsmottagere burde ha plikt til å ta skole hvis de er friske. Fra gamle dager vet jeg at de ikke er i stand til å fylle ut en selvangivelse etter 20 år i landet, i stedet står de i en endeløs kø på ligningskontoret og belaster enormt. 3 andre kontorer konkurrerer og lager forviklinger for hverandre : sosialen, Aetat og trygdekontoret. DET er dyrt det. Hvorfor skal ikke blinde gå på datakurs? Tror du blinde mennesker ikke kan bruke data? Jeg har vært borti flere blinde jeg som er mye flinkere enn meg i data. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 "Svaksynte på datakurs har de også prestert. Sikkertt moro, men nyttig er det ikke." Og hvorfor er det ikke nyttig? Jeg har sett blinde bruke datamaskin med svært så sikker presisjon. :-) Har du prøvd å få jobb med data hvis du er svaksynt? Arbeidsgivere har ikke så stor tiltro til at du gjør en bra og effektiv jobb med skjerm. De vil gjerne være positive, men noen realiteter må vi gi etter for. En pianostemmer må være musikalsk og høre godt, men trenger ikke se. Noe dritt er det alltid med handikapp. Men moro der det, og sikkert nyttig til hjemmebruk. Men Amokurs er for å få jobb. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Har du prøvd å få jobb med data hvis du er svaksynt? Arbeidsgivere har ikke så stor tiltro til at du gjør en bra og effektiv jobb med skjerm. De vil gjerne være positive, men noen realiteter må vi gi etter for. En pianostemmer må være musikalsk og høre godt, men trenger ikke se. Noe dritt er det alltid med handikapp. Men moro der det, og sikkert nyttig til hjemmebruk. Men Amokurs er for å få jobb. Det du snakker om er fordommer, ikke alle arbeidsgivere er like fordomsfulle. Jeg vet om i alle fall tre som er helt blinde og som jobber med data etter kurs gjennom aetat. De fungerer alle svært godt i jobbene sine. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Hvorfor skal ikke blinde gå på datakurs? Tror du blinde mennesker ikke kan bruke data? Jeg har vært borti flere blinde jeg som er mye flinkere enn meg i data. Tror du en arbeidsgiver ansetter en blind programmerer, eller en svaksynt (+20 på begge øya og som må sitte 10 cm fra skjermen og myse på hver bokstav) som skal jobbe med data på full tid uten at arbeidsgiver får støtte med 80%? Jeg snakket om å få jobb, AMO kurs er for å få jobb. Det er ikke særlig fornuftig ressursbruk å utdanne noen til arbeidsløshet. Aldri vært. Men nyttig til hjemmebruk, og sikkert moro, mange har stor glede av internett, med 21 tommer skjerm og STORE bokstaver med høykontrast og/eller leselist. Det gjelder å se sitt potensiale og være realist for å lykkes i arbeidslivet. En venn skulle bli elektroniker, da han oppdaget at fargeblinde ikke kan se fargemerkingen på komponenter og ledninger, dermed ble han kokk. Ikke så vellykket det heller, for man trenger fargesyn da og, f eks er tomaten grønn og umoden, eller rød og moden? Er paprikaen grønn, rød eller gul? Det gikk ikke. Hva han skal bli er en gåte, nå bare depper han. Snuste litt på å lage internettsider, men nei, han så ikke fargene. Det er 100 jobber svaksynte og blinde kan ta. Døve også. Er arma, øya og øra i orden, er det 1000 jobber som kan gjøres. Potensial og yrkesvalg må høre nøye sammen, og er individuell. Det fins f eks ikke to svaksynte som har samme type restsyn. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Tror du en arbeidsgiver ansetter en blind programmerer, eller en svaksynt (+20 på begge øya og som må sitte 10 cm fra skjermen og myse på hver bokstav) som skal jobbe med data på full tid uten at arbeidsgiver får støtte med 80%? Jeg snakket om å få jobb, AMO kurs er for å få jobb. Det er ikke særlig fornuftig ressursbruk å utdanne noen til arbeidsløshet. Aldri vært. Men nyttig til hjemmebruk, og sikkert moro, mange har stor glede av internett, med 21 tommer skjerm og STORE bokstaver med høykontrast og/eller leselist. Det gjelder å se sitt potensiale og være realist for å lykkes i arbeidslivet. En venn skulle bli elektroniker, da han oppdaget at fargeblinde ikke kan se fargemerkingen på komponenter og ledninger, dermed ble han kokk. Ikke så vellykket det heller, for man trenger fargesyn da og, f eks er tomaten grønn og umoden, eller rød og moden? Er paprikaen grønn, rød eller gul? Det gikk ikke. Hva han skal bli er en gåte, nå bare depper han. Snuste litt på å lage internettsider, men nei, han så ikke fargene. Det er 100 jobber svaksynte og blinde kan ta. Døve også. Er arma, øya og øra i orden, er det 1000 jobber som kan gjøres. Potensial og yrkesvalg må høre nøye sammen, og er individuell. Det fins f eks ikke to svaksynte som har samme type restsyn. Jeg har både hatt en blind arbeidskonsulent på Aetat og en blind jurist på NHF og begge de gjorde en god jobb. Nei, jeg er helt klar over at mange funksjonshemmede som kan jobbe ikke får jobb, men vi får jo håpe at det forandrer seg den dagen det kommer en lov mot å diskriminere funksjonshemmede i arbeidslivet. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Det du snakker om er fordommer, ikke alle arbeidsgivere er like fordomsfulle. Jeg vet om i alle fall tre som er helt blinde og som jobber med data etter kurs gjennom aetat. De fungerer alle svært godt i jobbene sine. Da må jeg gratulere, og jeg skulle gjerne vite nøyaktig hva de jobber med, for det er verdifull kunnskap. Hvis du ikke lyver.... Jeg vet også om blinde, svaksynte, CP-rammede og andre som jobber med støtte fra staten og i staten eller kommunen. Det er ikke så fantastisk, fordi de er i spesielle ordninger. Jeg legger merke til at vi heller over til å ilegge meg meninger og holdninger jeg ikke har.... intoleranse, fordommer osv. Det er sikkert irriterende at noen påstår at blinde ikke kan se.... de blinde selv vet det. Så kommer det noen som skal "hjelpe", anklager og lager splid i stedet for dialog. Det er viktig å ha fokus på løsninger, mindre på problemer. Mange blir så ivrige ettr å "hjelpe" at de glemmer å spørre de svaksynte selv: hvor mye ser du egentlig? Hva kan du gjøre? Det er der svaret finnes. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg har både hatt en blind arbeidskonsulent på Aetat og en blind jurist på NHF og begge de gjorde en god jobb. Nei, jeg er helt klar over at mange funksjonshemmede som kan jobbe ikke får jobb, men vi får jo håpe at det forandrer seg den dagen det kommer en lov mot å diskriminere funksjonshemmede i arbeidslivet. Loven finnes allerede, men ikke spesielt for handikappede. Hvordan skal vi tvinge en arbeidsgiver til å ansette en som ikke kan gjøre en full jobb? Hvem skal betale regningen? I Norge koster en ansatt så mye penger i forma av opplæring, lønn og sosiale kostnader at det er til å få frysninger av. Ikke en gang moderne arkitekter tar det minste hensyn til handikappede. Svaksynte diskrimineres: skrifta på selvangivelsen og i telefonkatalogen er så liten at det må være med hensikt, og vi er 200 000 som ikke kan lese dem uten hjelpemidler. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Da må jeg gratulere, og jeg skulle gjerne vite nøyaktig hva de jobber med, for det er verdifull kunnskap. Hvis du ikke lyver.... Jeg vet også om blinde, svaksynte, CP-rammede og andre som jobber med støtte fra staten og i staten eller kommunen. Det er ikke så fantastisk, fordi de er i spesielle ordninger. Jeg legger merke til at vi heller over til å ilegge meg meninger og holdninger jeg ikke har.... intoleranse, fordommer osv. Det er sikkert irriterende at noen påstår at blinde ikke kan se.... de blinde selv vet det. Så kommer det noen som skal "hjelpe", anklager og lager splid i stedet for dialog. Det er viktig å ha fokus på løsninger, mindre på problemer. Mange blir så ivrige ettr å "hjelpe" at de glemmer å spørre de svaksynte selv: hvor mye ser du egentlig? Hva kan du gjøre? Det er der svaret finnes. Litt pussig å tenke på at du tror jeg lyver, og dermed indirekte sier alle bedriftsledere må være like fordomsfulle. Hvorfor skulle jeg dikte opp noe bare for å få lov til å diskutere med deg? 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Litt pussig å tenke på at du tror jeg lyver, og dermed indirekte sier alle bedriftsledere må være like fordomsfulle. Hvorfor skulle jeg dikte opp noe bare for å få lov til å diskutere med deg? Hvis de er sant, så er det fint. En bedritsleder i dette landet løy på TV. Hans bedrift hadde opptil flere handikappede ansatt sa han. Han lyver. De har ingen, ikke en enste jævelig en. 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg har både hatt en blind arbeidskonsulent på Aetat og en blind jurist på NHF og begge de gjorde en god jobb. Nei, jeg er helt klar over at mange funksjonshemmede som kan jobbe ikke får jobb, men vi får jo håpe at det forandrer seg den dagen det kommer en lov mot å diskriminere funksjonshemmede i arbeidslivet. En ting til er at når det offentlige betaler trygd for en handikappet, og f eks den personen kan gjøre en 50% jobb, da er det lønnsomt å gi vedkommende 50% mer i lønn ig forhold til trygd og la vedkommende jobbe i det offentlige. Men selv det kommer ikke til anvendelse. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Hvis de er sant, så er det fint. En bedritsleder i dette landet løy på TV. Hans bedrift hadde opptil flere handikappede ansatt sa han. Han lyver. De har ingen, ikke en enste jævelig en. Jeg har ingen foutsetninger til å vite hvilke bedriftsledere i Norge som lyver eller ikke. Det jeg vet er at en av disse blinde jeg snakker om er ansatt av en venn av meg, og denne vennen min kjenner andre bedriftsledere som også har ansatt blinde. Selv er jeg nok en skarev ansatt, og det er ingen blinde eller svaksynte der jeg jobber, men mange trangsynte er der nok. :-) 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Hvis de er sant, så er det fint. En bedritsleder i dette landet løy på TV. Hans bedrift hadde opptil flere handikappede ansatt sa han. Han lyver. De har ingen, ikke en enste jævelig en. Og for ordens skyld: Denne vennen min har ikke fem øre fra det offentlige for å ha vedkommende ansatt. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg har ingen foutsetninger til å vite hvilke bedriftsledere i Norge som lyver eller ikke. Det jeg vet er at en av disse blinde jeg snakker om er ansatt av en venn av meg, og denne vennen min kjenner andre bedriftsledere som også har ansatt blinde. Selv er jeg nok en skarev ansatt, og det er ingen blinde eller svaksynte der jeg jobber, men mange trangsynte er der nok. :-) Morsomt er det når de sier at lokalene ikke er tilrettelagt for funksjonshemmede, derfor kan de ikke ansette noen slike! Så bygger de om for millioner og tilrettelegger ikke da heller, selv om det ikke koster noe mer i kroner og arbeid. Ofte er det bedriften selv som bygger bygget fra begynnelsen av og ikke tilrettelegger det spøtt. Mange lyver så det renner, og når de blir konfronert så blunker de ikke en gang. Fakta er f eks at å tilrettelegge for synshemma kommer seeende til gode også. De sier: nei, det er så stygt med store bokstaver! Hvorfor er det stygt? Hva er meningen med bokstaver? Er de pynt eller skal de leses? Det er så stygt med kontraststripe på trappetrinn! Men i en annen trapp i samme bygg er det stripe, men den var laget for pynt! De vil ikke, det er bare utflukter og fordommer. 0 Siter
Kvinna Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Tror du en arbeidsgiver ansetter en blind programmerer, eller en svaksynt (+20 på begge øya og som må sitte 10 cm fra skjermen og myse på hver bokstav) som skal jobbe med data på full tid uten at arbeidsgiver får støtte med 80%? Jeg snakket om å få jobb, AMO kurs er for å få jobb. Det er ikke særlig fornuftig ressursbruk å utdanne noen til arbeidsløshet. Aldri vært. Men nyttig til hjemmebruk, og sikkert moro, mange har stor glede av internett, med 21 tommer skjerm og STORE bokstaver med høykontrast og/eller leselist. Det gjelder å se sitt potensiale og være realist for å lykkes i arbeidslivet. En venn skulle bli elektroniker, da han oppdaget at fargeblinde ikke kan se fargemerkingen på komponenter og ledninger, dermed ble han kokk. Ikke så vellykket det heller, for man trenger fargesyn da og, f eks er tomaten grønn og umoden, eller rød og moden? Er paprikaen grønn, rød eller gul? Det gikk ikke. Hva han skal bli er en gåte, nå bare depper han. Snuste litt på å lage internettsider, men nei, han så ikke fargene. Det er 100 jobber svaksynte og blinde kan ta. Døve også. Er arma, øya og øra i orden, er det 1000 jobber som kan gjøres. Potensial og yrkesvalg må høre nøye sammen, og er individuell. Det fins f eks ikke to svaksynte som har samme type restsyn. Jeg kjenner en fargeblind maler! 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Og for ordens skyld: Denne vennen min har ikke fem øre fra det offentlige for å ha vedkommende ansatt. Da må de virkelig be om unnskyldning Jobber vokser ikke på trær, og særlig ikke når man ikke har tenkt på potensiale og evner. Noen handikappa har vært flinke og sliti seg til mye. Et par stykker jeg kjenner er derimot direkte late. Det er bare mennesker, og det er ofte et ork for de som ikke er psykisk sterke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.