Gå til innhold

Arbeidsledig

Gjest kanskje jeg sier opp

Anbefalte innlegg

Gjest antigüedades
Skrevet

Jeg kjenner en fargeblind maler!

He-he. Det fins mange typer og grader fargeblind vet jeg.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

6

• Logitechmusa

5

• fei1365380229

4

• tiliti

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

He-he. Det fins mange typer og grader fargeblind vet jeg.

For å si det sånn...denna maleren forholder seg til fargekoder _only_...

Skrevet

Loven finnes allerede, men ikke spesielt for handikappede. Hvordan skal vi tvinge en arbeidsgiver til å ansette en som ikke kan gjøre en full jobb? Hvem skal betale regningen? I Norge koster en ansatt så mye penger i forma av opplæring, lønn og sosiale kostnader at det er til å få frysninger av. Ikke en gang moderne arkitekter tar det minste hensyn til handikappede.

Svaksynte diskrimineres: skrifta på selvangivelsen og i telefonkatalogen er så liten at det må være med hensikt, og vi er 200 000 som ikke kan lese dem uten hjelpemidler.

Hvem har sagt at de ikke gjør en full jobb. Ikke jeg i hvert fall. Ofte er det slik at de gjør en bedre jobb fordi de er så jævla redd for at folk skal tro de gjør den dårlig jobb.

Skrevet

En ting til er at når det offentlige betaler trygd for en handikappet, og f eks den personen kan gjøre en 50% jobb, da er det lønnsomt å gi vedkommende 50% mer i lønn ig forhold til trygd og la vedkommende jobbe i det offentlige. Men selv det kommer ikke til anvendelse.

Hvorfor tror du at folk ikke kan gjøre en 100% jobb?

Gjest antigüedades
Skrevet

Hvem har sagt at de ikke gjør en full jobb. Ikke jeg i hvert fall. Ofte er det slik at de gjør en bedre jobb fordi de er så jævla redd for at folk skal tro de gjør den dårlig jobb.

Jeg har ikke påstått noe om en enkeltperson jeg ikke kjenner.

En blind jeg kjenner jobber som noe han passer til og gjør en 150% jobb. Det kommer av hans fotografiske hukommelse som jeg ikke har sett maken til. Til og med stemmer han har hørt en gang for flere måneder tilbake setter han navn og en haug relasjoner på. Meget nyttig i hans jobb, folk får bakoversveis.

Gjest antigüedades
Skrevet

Hvorfor tror du at folk ikke kan gjøre en 100% jobb?

Jeg tror ikke noe. Hvilken jobb de kan gjøre må være en vurdering de selv, arbeidsgiver og fagfolk gjør.

Hvis en arbeidsgiver er usikker på noen søkere og sikre på andre, velger de selvsagt de sikre. Medfølelse overskygger ikke ryggdekning. Å ansette noen gir ofte konsekvenser for fler enn den ansatte og den som ansetter.

Mellomledere er ikke frie til å gjøre hva de vil, og få vil "blotte buken".

Skrevet

Jeg har ikke påstått noe om en enkeltperson jeg ikke kjenner.

En blind jeg kjenner jobber som noe han passer til og gjør en 150% jobb. Det kommer av hans fotografiske hukommelse som jeg ikke har sett maken til. Til og med stemmer han har hørt en gang for flere måneder tilbake setter han navn og en haug relasjoner på. Meget nyttig i hans jobb, folk får bakoversveis.

Alle prøver jo å få en jobb de passer til da. Har de gått på attføring så får de ikke attføring til å utdanne seg til noe de ikke kan klare fysisk.

Skrevet

Jeg tror ikke noe. Hvilken jobb de kan gjøre må være en vurdering de selv, arbeidsgiver og fagfolk gjør.

Hvis en arbeidsgiver er usikker på noen søkere og sikre på andre, velger de selvsagt de sikre. Medfølelse overskygger ikke ryggdekning. Å ansette noen gir ofte konsekvenser for fler enn den ansatte og den som ansetter.

Mellomledere er ikke frie til å gjøre hva de vil, og få vil "blotte buken".

Ingen vil vel ha en jobb av medfølelse. Folk vil ha en jobb de er utdannet til og som de er sikre på at de klarer. Og utdanner seg deretter.

Gjest midia
Skrevet

Jeg syns vel heller det burde være obligatorisk skolegang for arbeidsledige. Hovedgrunnen er at så veldig mange tjener penger på si med dagpenger, og at staten vil spare store summer på at ingen får gå ledig med betaling. Syns egentlig alle burde få anledning til å tilleggsutdanne seg på statens regning. Bl a er det store grupper som burde kunne mye mer om IT og IT-verktøy, regnskap, markedsføring, juss, psykologi osv.

Hva når man har tatt en haug med utdanning da?kan ikke gå skole hele livet heller.

Skrevet

Jeg irriterer meg over de snylterne som jeg studerer sammen med som får sine utdanninger dekt, og det til tross for at de selv ikke har finansiert noen utdanning tidligere.

Pussig det der, at vi har en lov som gir dem rett til det dersom de er yrkeshemmede.

Kanskje du burde gå inn i politikken og forsøke å få denne fjernet?

Skrevet

Tror du en arbeidsgiver ansetter en blind programmerer, eller en svaksynt (+20 på begge øya og som må sitte 10 cm fra skjermen og myse på hver bokstav) som skal jobbe med data på full tid uten at arbeidsgiver får støtte med 80%?

Jeg snakket om å få jobb, AMO kurs er for å få jobb. Det er ikke særlig fornuftig ressursbruk å utdanne noen til arbeidsløshet. Aldri vært. Men nyttig til hjemmebruk, og sikkert moro, mange har stor glede av internett, med 21 tommer skjerm og STORE bokstaver med høykontrast og/eller leselist.

Det gjelder å se sitt potensiale og være realist for å lykkes i arbeidslivet. En venn skulle bli elektroniker, da han oppdaget at fargeblinde ikke kan se fargemerkingen på komponenter og ledninger, dermed ble han kokk. Ikke så vellykket det heller, for man trenger fargesyn da og, f eks er tomaten grønn og umoden, eller rød og moden? Er paprikaen grønn, rød eller gul? Det gikk ikke. Hva han skal bli er en gåte, nå bare depper han. Snuste litt på å lage internettsider, men nei, han så ikke fargene.

Det er 100 jobber svaksynte og blinde kan ta. Døve også.

Er arma, øya og øra i orden, er det 1000 jobber som kan gjøres.

Potensial og yrkesvalg må høre nøye sammen, og er individuell. Det fins f eks ikke to svaksynte som har samme type restsyn.

Enorme deler av potten politikerne har lagt av til arbeidsmarkedstiltak brukes på å kjøre gjennom lovpålagte attføringsforsøk for uføre som uansett aldri vil få jobb i det harde arbeidsmarkedet vi har i dag.

Sånn er det bare.

Gjest antigüedades
Skrevet

Enorme deler av potten politikerne har lagt av til arbeidsmarkedstiltak brukes på å kjøre gjennom lovpålagte attføringsforsøk for uføre som uansett aldri vil få jobb i det harde arbeidsmarkedet vi har i dag.

Sånn er det bare.

Trist, men trolig.

Gjest blærgh
Skrevet

Pussig det der, at vi har en lov som gir dem rett til det dersom de er yrkeshemmede.

Kanskje du burde gå inn i politikken og forsøke å få denne fjernet?

Nei, men det hadde vært flott om det var dem som trengte det som hadde fått det, ikke dem som skriker høyest og lengst.

fei1365380229
Skrevet

Det kan du ikke mene. Jeg er ikke arbeidsledig nå, og ønsker heller ikke bli det. Men inntil jeg får meg en ny jobb så blir jeg muligens tvunget til det.

Hvis du ikke mistrives i jobben så kan du da vel bare søke jobber samtidig som du jobber der du er nå?

Den 8 ukers regelen er laget for sånne som deg :o(

Skrevet

Nei, men det hadde vært flott om det var dem som trengte det som hadde fått det, ikke dem som skriker høyest og lengst.

Men det er jo ikke nødvendigvis de samme som trenger det, som har betalt utdanning før? Ei heller nødvendigvis de samme som skriker høyest som får det fordi de er yrkeshemmede/har nedsatte valgmuligheter, men ikke har betalt en utdannelse før.

Skrevet

Hvis du ikke mistrives i jobben så kan du da vel bare søke jobber samtidig som du jobber der du er nå?

Den 8 ukers regelen er laget for sånne som deg :o(

For et toskete svar. På grunn av total omlegging av bedriften så må jeg jobbe turnus, og har da ingen til å passe barnet etter skolen. Må jobbe til kl. 21.30, og har en mann som ikke er hjemme før kl. 17.30. Hvor gjør jeg da av barnet på 6 år i 1 time?

fei1365380229
Skrevet

For et toskete svar. På grunn av total omlegging av bedriften så må jeg jobbe turnus, og har da ingen til å passe barnet etter skolen. Må jobbe til kl. 21.30, og har en mann som ikke er hjemme før kl. 17.30. Hvor gjør jeg da av barnet på 6 år i 1 time?

Da får mannen din ta sin del av passen da vel, og finnes det ikke Sfo hos dere da eller?

Skrevet

Da får mannen din ta sin del av passen da vel, og finnes det ikke Sfo hos dere da eller?

Jo, og Sfo stenger 16.30. Mannen min kan ikke være hjemme tidligere enn 17.30.

fei1365380229
Skrevet

Jo, og Sfo stenger 16.30. Mannen min kan ikke være hjemme tidligere enn 17.30.

Jeg skjønner at ting selvfølgelig kan være vanskelig, men arbeidsledighetstrygden er ikke lagt opp slik at man kan få dette hvis det ikke skulle passe med barn og jobb osv.

Var selv arbeidsledig en periode, mannen min hadde fast jobb her og vi hadde 3 barn på skole/barnehage. Hadde krysset av på at jeg ikke kunne flytte så langt på meg, men fikk til svar at jeg fikk flytte til Nord-Norge hvis det var arbeid der ellers fikk jeg ikke arbeidsledighetstrygd.

Du må huske på at hvis du må ta det arbeidet de tilbyr og har du ikke mye utdannelse så er det veldig sannsynlig at du blir tilbudt en jobb ganske raskt.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å få kabalen til å gå opp en periode mens du søkte annet arbeid. Nå vet jeg ikke hva mannen din jobber med som gjør at han ikke kan komme hjem litt tidligere de dagene det er aktuellt, men noen menn tror de er totalt uunværlige - og det stemmer jo ikke alltid :o)

Gjest voksenstudent
Skrevet

Jeg irriterer meg over de snylterne som jeg studerer sammen med som får sine utdanninger dekt, og det til tross for at de selv ikke har finansiert noen utdanning tidligere.

Herregud så usaklig du er!

At du er forbanna på de som "snylter" til seg en utdanning, det kan du bare være. De har helt sikkert sine grunner.

Og de er sikkert forbanna for at du får lov å gå blandt dem, å tenke som du gjør!

Mange ikke reflekterte meninger i den tråden her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...