Gå til innhold

Legge til fonter i Word.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flisa var så grei å linke meg til et sted hvor jeg kunne laste ned masse fine fonter.

Har lastet dem ned uoppakket på diskett og tenkte jeg skulle få dem inn på pc etterpå.

I den forbindelsen :

Hvordan går jeg frem for å få dem slik at de blir liggende tilgjengelig på word?

Kan man i word - eller på noen måte - få ryddet fontene i forskjellige kataloger under "fine", "morsomme" osv?

Samtidig vil jeg spørre om noen har link til steder hvor jeg kan laste ned maler på kort, blygeblader ol.

Har noen på HP-programmet mitt men skulle gjerne hatt noen flere.

Skrevet

Fontene må pakkes ut til c:\windows\fonts og installeres der. Her hos meg går det automatisk når jeg pakker dem ut.

Såvidt jeg vet kan man ikke ha de i mapper.

På scrapping.no/forum er det et eget underforum for kort, og her http://www.ruthannzaroff.com/mirkwooddesigns/templates.htm er det noen maler.

Har ikke sett på linken flisa ga deg, jeg bruker fonter fra dafont.com

Skrevet

Fontene må pakkes ut til c:\windows\fonts og installeres der. Her hos meg går det automatisk når jeg pakker dem ut.

På scrapping.no/forum er det et eget underforum for kort, og her http://www.ruthannzaroff.com/mirkwooddesigns/templates.htm er det noen maler.

Tusen takk for flott svar.

:)

Skrevet

Tusen takk for flott svar.

Fått det til eller?

Skrevet

Fått det til eller?

*rødmer litt*

Nei. Jeg har fått lagt dem inn i fontermappa, men får dem ikke aktive på word.

Tror jeg det endte opp med (ble bedt på kaffe av svigemor skjønner du)

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Her hos meg går det automatisk når jeg pakker dem ut."

Selv om det ikke er en installasjonsfil, men en vanlig TTF-fil f.eks? I så fall: Åssen i alle dager får du til det, da? Jeg som stadig finner nye fonter jeg bare MÅ ha har alltid vært nødt til å legge dem til manuelt.

Skrevet

*rødmer litt*

Nei. Jeg har fått lagt dem inn i fontermappa, men får dem ikke aktive på word.

Tror jeg det endte opp med (ble bedt på kaffe av svigemor skjønner du)

Start - kontrollpanel - skrifter - fil - installer ny skrift - finn mappa du har lagt de i.

Skrevet

"Her hos meg går det automatisk når jeg pakker dem ut."

Selv om det ikke er en installasjonsfil, men en vanlig TTF-fil f.eks? I så fall: Åssen i alle dager får du til det, da? Jeg som stadig finner nye fonter jeg bare MÅ ha har alltid vært nødt til å legge dem til manuelt.

Har bare lasta ned fonter som er zip-filer jeg. Men se det siste svaret mitt under her, det burde gå.

Skrevet

Start - kontrollpanel - skrifter - fil - installer ny skrift - finn mappa du har lagt de i.

Jeg får det til, pakker dem opp og sender til fonter. De vises nå i word.

Problemet er at jeg ikke får pakket opp alle samtidig, men må ta en og en?

Og når jeg har en tredve stk så tar det sin tid.

:(

Men fine er de :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har bare lasta ned fonter som er zip-filer jeg. Men se det siste svaret mitt under her, det burde gå.

Selvfølgelig! Kan jo sette opp at de skal pakkes ut i Font-katalogen. Men mange zip-filer har jo med både readme-fil og diverse. Vil jo ikke ha det i font-katalogen, da.

Skrevet

Selvfølgelig! Kan jo sette opp at de skal pakkes ut i Font-katalogen. Men mange zip-filer har jo med både readme-fil og diverse. Vil jo ikke ha det i font-katalogen, da.

Det plager ikke meg at det ligger readme-filer i font-katalogen... ;)

Skrevet

Jeg slettet read me filene før jeg innstallerte de i fonter.

En del ekstrajobb selvsakt, men da blir det ryddig iallefall.

Har klart å få inn en del jeg nå, men måtte "legge fra meg" en del fine fordi de ikke hadde æøå. (vet det kommer til å ergre meg en eller annen gang hvis jeg lar de stå til bruk)

Du vet ikke om noen maler til kort, flyveblader ol. da?

Slike med påtrykt pynt, klare til å sette inn teks og bilde.

Har noen men skulle gjerne variert med flere enn de som fulgte HP programmet.

Skrevet

Har klart å få inn en del jeg nå, men måtte "legge fra meg" en del fine fordi de ikke hadde æøå. (vet det kommer til å ergre meg en eller annen gang hvis jeg lar de stå til bruk)

På dafont.com kan du selv skrive inn hva slags tekst fontene skal vises i, jeg har flere ganger skrevet f.eks "hei æ ø å", så ser jeg med en gang om de har disse tegnene, og slipper å laste de ned først og irritere meg over det etterpå.

Logitechmusa
Skrevet

Jeg også sletter readme-filene før jeg legger ttf-fila i Fonts-katalogen. _Må_ ha orden i sysakene mine, jeg.

Maler bruker jeg så godt som aldri. Lager alt jeg vil ha selv i diverse fotoeditorer. Photoshop Elements 3 har forresten en del fine maler.

Skrevet

Man dumper alt inn i fonts-katalogen. Så velger man - i Windows Explorer /Filbehandleren View Details, klikker på overskriften "Type" (filtype), slik at katalogen sorteres etter filtyper, og der sletter man raskt alle readme-filer osv (som gjerne er i doc/rtf/txt-format)

Skrevet

Fontene blir aktive i Word og alle andre programmer etter at de er lagt til i Fonts-mappen til Windows. Men du må nok starte Word på nytt for å oppdatere Word, så den "skjønner" at du har lagt til nye fonter.

Ellers - for å svare på det andre du spør om - du kan ikke legge fontene i div. undermapper for "morsomme/fine osv" i Windows. Word og andre programmer finner bare de fontene som ligger rett i fonts-mappen. Tror du imidlertid kan laste ned tilleggsprogrammer fra download.com, tucows.com eller andre nedlastingssteder, som hjelper deg å holde oversikt over fontene du har og kategorisere de.

MEN - og det er viktig, om du får altfor mange fonter i Fonts-mappen så tar oppstart av Windows, Word osv. lengre tid, fordi alle fontene i mappen lastes hver gang. Derfor kan det lønne seg å lage en mappe som du fx kaller "Fonts - inaktive", de blir dermed ikke lastet hver gang Word startes, men kan flyttes over i Fonts-mappen ved behov.

Skrevet

Fontene blir aktive i Word og alle andre programmer etter at de er lagt til i Fonts-mappen til Windows. Men du må nok starte Word på nytt for å oppdatere Word, så den "skjønner" at du har lagt til nye fonter.

Ellers - for å svare på det andre du spør om - du kan ikke legge fontene i div. undermapper for "morsomme/fine osv" i Windows. Word og andre programmer finner bare de fontene som ligger rett i fonts-mappen. Tror du imidlertid kan laste ned tilleggsprogrammer fra download.com, tucows.com eller andre nedlastingssteder, som hjelper deg å holde oversikt over fontene du har og kategorisere de.

MEN - og det er viktig, om du får altfor mange fonter i Fonts-mappen så tar oppstart av Windows, Word osv. lengre tid, fordi alle fontene i mappen lastes hver gang. Derfor kan det lønne seg å lage en mappe som du fx kaller "Fonts - inaktive", de blir dermed ikke lastet hver gang Word startes, men kan flyttes over i Fonts-mappen ved behov.

Takk for flott svar.

Det har gått greit, alle fontene er aktive nå.

Kan vel som du sier lage en undermappe til fonter og legge de mest spesielle der om det blir for mange.

Har en ganske sterk pc så foreløbig har jeg ikke merket noe tregheter hverken i windows eller word, men verdt å huske på for fremtiden.

Skrevet

Jeg også sletter readme-filene før jeg legger ttf-fila i Fonts-katalogen. _Må_ ha orden i sysakene mine, jeg.

Maler bruker jeg så godt som aldri. Lager alt jeg vil ha selv i diverse fotoeditorer. Photoshop Elements 3 har forresten en del fine maler.

Lager masse fint selv jeg også, men en del av disse malene er skikkelig fine.

Skal sjekke ut tipset ditt, takk.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Man dumper alt inn i fonts-katalogen. Så velger man - i Windows Explorer /Filbehandleren View Details, klikker på overskriften "Type" (filtype), slik at katalogen sorteres etter filtyper, og der sletter man raskt alle readme-filer osv (som gjerne er i doc/rtf/txt-format)

Er omtrent samme jobben som å flytte hele ruklet til font-katalogen også, så da tror jeg jeg fortsetter med min metode. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Photoshop Elements 3 kan jeg anbefale på det varmeste! Jeg også lager det meste selv, bruker et program som heter PhotoImpact en del, men jeg er _så_ imponert over Adobes nye PS Elements.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...