Gå til innhold

Hårfarge på barnet

Anbefalte innlegg

Gjest Vi diskuterer et par.
Skrevet

Hvis dame er lys brunette og mann er blond med rødkjær. Hva blir da deres barn? Mannens far hadde knallorasje hår, det hadde denne mannen også i tenårene. Men nå i voksen alder er han blitt blond, men noe rødskjær i sommerhalvåret.

Fortsetter under...

Gjest trultemor25
Skrevet

Det røde genet er veldig dominant, så mulig barnet får rødskjær i håret sitt h*n også.

Gjest Mendels
Skrevet

Umulig å si hva barnet blir sånn i praksis. Jeg er f.eks. mørk med grønne øyne og min mann er svart med brune øyne (utenlandsk). Vårt ene barn er blond med grå øyne.

Skrevet

Jeg har rødt hår, faren er blond, dvs leverpostei, og minstemann har blitt helt hvit i håret.

Den andre faren :o) hadde helt mørkt hår og den elste har mørkt blondt hår og dattera mi har mellomblondt.

Ingen av mine tre har overhode noe rødskjær i det hele tatt.

Skrevet

Det røde genet er veldig dominant, så mulig barnet får rødskjær i håret sitt h*n også.

Genet for rødt hår er recessivt. Begge foreldrene må altså ha gen for rødt hår for at barnet skal bli rødhåret.

Men siden rødt hår genet er recessivt, trenger ingen av foreldrene selv å ha rødt hår.

Annonse

Skrevet

Jeg har rødt hår, faren er blond, dvs leverpostei, og minstemann har blitt helt hvit i håret.

Den andre faren :o) hadde helt mørkt hår og den elste har mørkt blondt hår og dattera mi har mellomblondt.

Ingen av mine tre har overhode noe rødskjær i det hele tatt.

Mannen vi diskuterer haded hvitt hår da han var liten. oransje når han var i tenårene, og nå er han blond.

Blir spennende å se hvis de får bran en gang

Skrevet

Mannen vi diskuterer haded hvitt hår da han var liten. oransje når han var i tenårene, og nå er han blond.

Blir spennende å se hvis de får bran en gang

Ingen er blonde som små og får rødt hår seinere.

Men rødpigmentet forsvinner med alderen og etterhvert blir det mer og mer blondt med rødskjær.

Skrevet

Som regel har ungene i en søskenflokk mange forskjellinge hårfarger. Et vennepar av meg f.eks har en lyshåret, en mørkhåret og en rødhåret (selv er de lys og mørk).

Skrevet

Genet for rødt hår er recessivt. Begge foreldrene må altså ha gen for rødt hår for at barnet skal bli rødhåret.

Men siden rødt hår genet er recessivt, trenger ingen av foreldrene selv å ha rødt hår.

Det stemmer nok. Jeg har en bestemor med rødt hår + en fetter på den ene sida og en rødhåret oldemor og en rødhåret grandtante på den andre :o)

Skrevet

Ingen er blonde som små og får rødt hår seinere.

Men rødpigmentet forsvinner med alderen og etterhvert blir det mer og mer blondt med rødskjær.

Ingen er?? Hehe, rart at han var det hvis _ingen_ er, Han hadde kritthvitt hår ganske lenge! først i tenårene kom knalloransjefargen! og deretter tona deg seg ned til blondt i voksen alder.

Skrevet

Ingen er?? Hehe, rart at han var det hvis _ingen_ er, Han hadde kritthvitt hår ganske lenge! først i tenårene kom knalloransjefargen! og deretter tona deg seg ned til blondt i voksen alder.

Jeg kjenner faktisk endel rødhårede mennesker og alle de er født med rødt hår eller uten. Ikke engang svart hår som nyfødte men rødt

Gjest gener og sånt
Skrevet

Umulig å si hva barnet blir sånn i praksis. Jeg er f.eks. mørk med grønne øyne og min mann er svart med brune øyne (utenlandsk). Vårt ene barn er blond med grå øyne.

Kjære vene, blir du trodd når du sier at mannen din er faren til det eldste barnet? Hvis han kun har mørke slektninger skal det jo i praksis være umulig å få et blå-gråøyd barn. Brunt er jo dominant?

Jeg fikk selv barn med en veldig mørk mann, hans første barn (som ikke var med meg) ble født med brune øyne og helt mørk i huden. Våre barn er ikke utpreget mørke, det første barnet var så lyst at øyenvippene ikke var synlig engang. Jeg fikk ofte høre at han ikke kunne være far til barna. Selv han tvilte men når jeg tilbød å ta dna-test på barnet ga han seg.

Og jeg vet, med 100% sikkerhet at han er far til barna. De ligner han også, men har ikke fargene.

Annonse

Skrevet

Jeg kjenner faktisk endel rødhårede mennesker og alle de er født med rødt hår eller uten. Ikke engang svart hår som nyfødte men rødt

Det kan godt hende at det er slik for de du kjenner, og jeg kan ikke påstå at jeg kjenner så mange rødtopper. Men han vi diskuterer ble da altså født med kritthvitt hår, noe han hadde i hvertfall sine første 12 år.

Skrevet

Det stemmer nok. Jeg har en bestemor med rødt hår + en fetter på den ene sida og en rødhåret oldemor og en rødhåret grandtante på den andre :o)

Er du rødhåret, Dorthe? Av en eller annen grunn har jeg hele tiden sett deg for meg som blondine... Så nå fikk jeg justert det inntrykket :)

For å være helt presis, så var det som en lubben blondine jeg så deg for meg, men husker å ha lest at du er slank. Pussig hvordan man danner seg et indre bilde om andre!

Skrevet

Kjære vene, blir du trodd når du sier at mannen din er faren til det eldste barnet? Hvis han kun har mørke slektninger skal det jo i praksis være umulig å få et blå-gråøyd barn. Brunt er jo dominant?

Jeg fikk selv barn med en veldig mørk mann, hans første barn (som ikke var med meg) ble født med brune øyne og helt mørk i huden. Våre barn er ikke utpreget mørke, det første barnet var så lyst at øyenvippene ikke var synlig engang. Jeg fikk ofte høre at han ikke kunne være far til barna. Selv han tvilte men når jeg tilbød å ta dna-test på barnet ga han seg.

Og jeg vet, med 100% sikkerhet at han er far til barna. De ligner han også, men har ikke fargene.

Men er ikke grønne øyne en variant av brune?

Gjest gener og sånt
Skrevet

Men er ikke grønne øyne en variant av brune?

Aner ikke.

Skrevet

Er du rødhåret, Dorthe? Av en eller annen grunn har jeg hele tiden sett deg for meg som blondine... Så nå fikk jeg justert det inntrykket :)

For å være helt presis, så var det som en lubben blondine jeg så deg for meg, men husker å ha lest at du er slank. Pussig hvordan man danner seg et indre bilde om andre!

Har vært blondine de siste 10 årene jeg så du har nok rett :o)

Men opprinnelig er jeg skikkelig rødhåret. Det er derfor jeg blir så lynforbannet her inne vet du ;o)

Skrevet

Har vært blondine de siste 10 årene jeg så du har nok rett :o)

Men opprinnelig er jeg skikkelig rødhåret. Det er derfor jeg blir så lynforbannet her inne vet du ;o)

:) Ja, rødhårete har jo temperament!

Men moro at jeg hadde rett angående hårfarven din likevel...

Skrevet

:) Ja, rødhårete har jo temperament!

Men moro at jeg hadde rett angående hårfarven din likevel...

Blondes have more fun, vet du ;o)

Det er faktisk sant. Blondinefaktoren er stor, det er moro å se blond og dum ut og være rød og skærp ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...