Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et kinki juridisk problem innen arverett.

Jeg har i første omgang svært liten lyst å bruke penger på advokat. Noen som vet hvor jeg kan få hjelp da? Kjenner til Jusbuss, er det noen som har erfaringer med disse? Eller andre?

mil1365380270
Skrevet

Hvis du er kvinne, kan du muligens få hjelp av "Juridisk rådgivning for kvinner" (JURK).

Gjest antigüedades
Skrevet

Du kan få hjelp i form av tips her. Kjekt å få noen tips og kikke litt på nettet om lover og regler før du kontakter jurist. En rettshjelper er ofte billigere, og noen ganger bedre! Mange skriver regning med gaffel, men det kan du hindre ved å være til stede all tid du skal betale for.

Skrevet

Hvis "gevinsten" av at du hevder din rett er ganske stor, så foreslår jeg at du konsulterer advokat. En konferansetime på 45 minutter koster ikke mer enn en tusenlapp. Det rekker til å få trygghet til å kreve dine rettigheter.

Gjest antigüedades
Skrevet

Et tips i hvert fall: hvis du kontakter advokat og vedkommmende skal ha penger for å fortelle deg hvordan han/hun vil gripe an saken, så gå til en annen. Useriøst.

Skrevet

Du kan få hjelp i form av tips her. Kjekt å få noen tips og kikke litt på nettet om lover og regler før du kontakter jurist. En rettshjelper er ofte billigere, og noen ganger bedre! Mange skriver regning med gaffel, men det kan du hindre ved å være til stede all tid du skal betale for.

Være tilstede all tid du skal betale for? Mener du at jeg skal ha klientene sittende på mitt kontor mens jeg skriver brev / prosesskrift til motparten? Høres fryktelig tungvint og lite gjennomtenkt ut!

Gjest antigüedades
Skrevet

Være tilstede all tid du skal betale for? Mener du at jeg skal ha klientene sittende på mitt kontor mens jeg skriver brev / prosesskrift til motparten? Høres fryktelig tungvint og lite gjennomtenkt ut!

Ikke tull, du vet at det skrives regninger med gaffel til småkunder.

Skrevet

Jussbuss bistår ikke i arvesaker desverre. Du kan derimot ta kontakt med Jussformidlingen i Bergen - www.jussformidlingen.no - eller Jushjelpa i Midt-Norge - www.jushjelpa.no - for å få bistand der.

En kjapp vurdering om du har en sak kan du få hos advokat uten å betale for det. Der jeg jobber har vi ihvertfall som praksis å ikke ta betalt for første vurdering.

Skrevet

Ikke tull, du vet at det skrives regninger med gaffel til småkunder.

Timeprisene er jo generelt veldig høye, men jeg er ikke enig i at "alle" skriver regning med gaffel. Jeg fakturere nokså restriktivt når jeg har klienter som betaler selv. Men en del ting tar faktisk litt tid å få gjort, og da må jeg jo ta meg betalt for den tiden jeg bruker. Jeg bestreber meg på å gjøre det så billig som mulig for klienten, og bruker ofte mer tid enn det jeg fakturerer.

Skulle klienten sitte og se på meg mens jeg skrev, ville jeg blitt veldig ineffektiv, og prisen ville dermed gått opp. Videre er det jo ikke sånn at jeg skriver alt på en gang. Har jeg en stevning på mange sider kan det godt hende at jeg starter på den i dag for så å fullføre den i morra. Dagene er såpass tettpakket at man often må gjøre flere ting på en gang.

Gjest antigüedades
Skrevet

Timeprisene er jo generelt veldig høye, men jeg er ikke enig i at "alle" skriver regning med gaffel. Jeg fakturere nokså restriktivt når jeg har klienter som betaler selv. Men en del ting tar faktisk litt tid å få gjort, og da må jeg jo ta meg betalt for den tiden jeg bruker. Jeg bestreber meg på å gjøre det så billig som mulig for klienten, og bruker ofte mer tid enn det jeg fakturerer.

Skulle klienten sitte og se på meg mens jeg skrev, ville jeg blitt veldig ineffektiv, og prisen ville dermed gått opp. Videre er det jo ikke sånn at jeg skriver alt på en gang. Har jeg en stevning på mange sider kan det godt hende at jeg starter på den i dag for så å fullføre den i morra. Dagene er såpass tettpakket at man often må gjøre flere ting på en gang.

Jeg skrev ikke "alle".

En fjoms av en advokat nedi gata her skulle ha 10 000 kr for å lage en avtale på tre sider, som han megasikkert hadde malen for liggende på PCen. Han fikk ikke jobben. Og ikke fler av noen andre jeg kjenner heller.

Men det var kanskje et dårlig eksempel?

Skrevet

Jeg skrev ikke "alle".

En fjoms av en advokat nedi gata her skulle ha 10 000 kr for å lage en avtale på tre sider, som han megasikkert hadde malen for liggende på PCen. Han fikk ikke jobben. Og ikke fler av noen andre jeg kjenner heller.

Men det var kanskje et dårlig eksempel?

Det finnes desverre sånne "fjomser" - det syns jeg er useriøst, men er nok et utslag av få klienter. Må jo ta mye betalt når man har få å ta betalt av.

Man bør derfor sjekke priser hos flere advokater, men også undersøke firmaets rykte - det er ikke alle som er like gode på alt.

Gjest antigüedades
Skrevet

Hvis du gjør 8 timer arbeid og fakturerer 16, er det naturlig?

Jeg har minstepris og ender ofte opp slik. En annen dag får jeg ikke fakturert noe. Til slutt går det opp i opp.

En annen advokat forlangte å få 50 000 kr inn på sin konto på forskudd før hun begynte jobben for så å kunne forsyne seg av de pengene etter eget forgodtbefinnende, hun fikk heller ikke jobben.

Gjest antigüedades
Skrevet

Det finnes desverre sånne "fjomser" - det syns jeg er useriøst, men er nok et utslag av få klienter. Må jo ta mye betalt når man har få å ta betalt av.

Man bør derfor sjekke priser hos flere advokater, men også undersøke firmaets rykte - det er ikke alle som er like gode på alt.

Et område nesten ingen har greie på er skatterett. Å sitte i overligningsnevnda med bare sludder må være flaut? Og så ta betalt for det?

Skrevet

Hvis du gjør 8 timer arbeid og fakturerer 16, er det naturlig?

Jeg har minstepris og ender ofte opp slik. En annen dag får jeg ikke fakturert noe. Til slutt går det opp i opp.

En annen advokat forlangte å få 50 000 kr inn på sin konto på forskudd før hun begynte jobben for så å kunne forsyne seg av de pengene etter eget forgodtbefinnende, hun fikk heller ikke jobben.

"Hvis du gjør 8 timer arbeid og fakturerer 16, er det naturlig?

Jeg har minstepris og ender ofte opp slik. En annen dag får jeg ikke fakturert noe. Til slutt går det opp i opp."

Her hang jeg ikke helt med. Jeg tar betalt for de timene jeg jobber - noen ganger mindre, dersom jeg ser at jeg har brukt lenger tid enn det som er forsvarlig.

Andre avsnittet ditt skjønner jeg ikke - snakker du om deg selv, eller andre der?

At man tar forskudd er naturlig - det er sikkerhet for å få betalt for arbeidet man gjør. Erfaringen viser desverre at klienter ikke er så villig til å betale dersom resultatet ikke blir som de ønsker. Men som klient har du krav på å få se hvordan dette avregnes, slik at du ser hva pengene har gått til.

Skrevet

Et område nesten ingen har greie på er skatterett. Å sitte i overligningsnevnda med bare sludder må være flaut? Og så ta betalt for det?

Jeg ønsker igrunnen ikke å si noe om de som sitter i overlikningsnemda, for det vet jeg ingenting om. Men at skatterett er et vanskelig område kan jeg skrive under på. Jeg tar ikke saker innen det.

Gjest Advokatvakten
Skrevet

Advokatvakten i Oslo gir gratis hjelp (20 min eller noe sånt), men du må møte opp personlig og vente lenge, ingen timebestilling. Ring advokatforeningen så får du vite mer, jeg husker ikke i farten hvor det holdt til.

Gjest gladiol
Skrevet

Gå inn på jusstorget.no der får du 1/2 t gratis advokathjelp. Det ligger også mange linker på denne siden som du kanskje kan ha nytte av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...